Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 20

Figuren zagen uit steigerhout

Hallo allemaal,

Ik ben begonnen met het maken van een tafeltje uit steigerhout. Daarbij wil ik een figuur zagen in de steigerhout planken. Ik gebruik nieuw steigerhout, aangezien gebruikt steigerhout een stuk moeilijker te verzagen is. Het figuur is vrij precies en met rondingen (een hartje moet het worden).

Nu is mijn (beginners-)vraag: met welk gereedschap zou ik het beste een figuur uit deze (32mm dikke) planken kunnen zagen? Mijn gevoel zegt dat een decoupeerzaag (die ik al heb) dit niet aankan en dat een fatsoenlijke elektrische figuurzaag dit wel zou moeten kunnen, maar ik wil graag jullie mening horen voordat ik hier veel geld aan uitgeef. Gek genoeg vind ik op internet weinig of geen afbeeldingen van steigerhout met figuurtjes daaruit gezaagd: is het hout überhaupt wel geschikt om zich zo nauwkeurig te laten bewerken?

Bij voorbaat hartelijk dank voor eventuele reacties.

Hoi Snorkel,

Welkom op het forum.

Steigerhout laat zich prima zagen met een decoupeerzaag. Wel even het juiste blaadje kopen.
    Precies zagen met een decoupeerzaag moet je wel goed oefenen. Begin bijvoorbeeld eerst met dunner hout en eenvoudige figuren.
    Het figuur hoeft er ook niet in een keer uit, de rondingen kan je bijvoorbeeld eerst grof uitzagen en dan fijner zagen.
    Ook kan je eerst gaten boren om op die manier van verschillende kanten te kunnen zagen.

Uiteraard moet je decoupeerzaag wel het vermogen hebben om het aan te kunnen. Maar dat is tegenwoordig zelfs met de goedkoopste geen probleem meer.
    Wat wel een probleem met goedkope decoupeerzagen is, is dat de zaag-as meer trilt en af gaat wijken (vanwege warmteontwikkeling) dan bij de betere merken.

Veel plezier en succes,

Groeten, Raymond

Senior Member
    Ingeschreven
    Jun 2012
    Ligt een beetje aan het figuur wat je er uit wilt zagen. Maar je hebt van Bosch ook decoupeerzaagbladen die smaller zijn. Hiermee kan je echt scherpere bochten maken. Hiermee ga je al wel sneller scheef zagen.

Voordeel is wel dat je hele scherpe bochtjes kan maken. Met een normaal blad kan je de vorm er met diverse snede tot aan de rand zagen. Uiteindelijk kan je met het blad tot aan de rand "raspen" om een mooi lijn te krijgen.

Mog een moeilijk logo hebben kan je er een dun plaatje triplex achter plakken zodat alle details heel blijven.

Maar zagen met een decoupeerzaag in dikker hout blijft moeilijk. Het is kwestie van gevoel en rustig de zaag zijn werk laten doen. Niet te langzaam want dan verbrand de boel en ook niet te snel, vooral in de bochten, want je zaagt scheef.
    Op een kromme steigerplank moet je de decoupeerzaagmachine niet op het hout drukken. Meer op je gevoel de body recht houden en zagen.

Mijn favoriet is de T101D van Bosch, standaard in de kist liggen en de best geslepen zaag die er is. Ook voor invalwerk een super zaagje.

Jeroentje

Hoi,

Met een tafelfiguurzaag gaat het prima, maar een decoupeerzaag doet de klus ook prima, zeker met een zaagblad als hierboven genoemd. Je krijgt dan wel grovere randen dan met een figuurzaak, eventueel kan je het betreffende deel afplakken met ducttape, daarop je patroon tekenen en er zo doorheen zagen, dat scheelt weer in de rafels.

De zijkanten werk ik af met een klein schuurtrommeltje van drie cm, wordt keurig glad en je kan schuine kantje nog een beetje corrigeren.

Succes!

Groet, Rob.

Heren,

Hartstikke bedankt voor de gegeven adviezen. Volgens mij heb ik hiermee een compleet beeld van wat kan. Ik ga het eerst proberen met mijn eigen decoupeerzaag en als het daarmee niet lukt (het is een goedkoop huismerk apparaat) dan doe ik een upgrade naar een beter apparaat. Het afplakken met tape heb ik nog nooit zo gedaan maar lijkt me inderdaad een uitstekende manier om een schoner resultaat te krijgen.

Het behaalde resultaat zal ik zeker nog hier posten, waarschijnlijk na volgend weekend.

Nogmaals dank!

Snorkel

Het is met vragen soms erg handig als je een afbeelding plaatst.

Als je af en toe een decoupeerzaag gebruikt kan in de meeste gevallen een huismerk voldoende zijn.

Heb je al nagedacht hoe je de afbeelding gaat over brengen op het werkstuk, of teken je hem uit de losse hand?
    Je kunt een moeilijker of nauwkeurige vorm ook bv maken met carbonpapier er onder, en hem dan door drukken.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Zweihaak Bekijk Berichten
    Heb je al nagedacht hoe je de afbeelding gaat over brengen op het werkstuk, of teken je hem uit de losse hand?
    Je kunt een moeilijker of nauwkeurige vorm ook bv maken met carbonpapier er onder, en hem dan door drukken.
    Voor grotere afbeeldingen: projecteren met een beamer.... Werkt erg handig!

@Zweihaak: je "rijschaaf" blijft geweldig, hahaha, ik zie nu net dat je hem als avatar gebruikt!

oud hout
    Ingeschreven
    Jan 2012
    Wat voor figuren maak je uit 32mm hout?

Er zijn ook decoupeerzagen met anti-splinter inzetstukjes. Meestal zaag je echter van onder af.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Heckemann Bekijk Berichten
    @Zweihaak: je "rijschaaf" blijft geweldig, hahaha, ik zie nu net dat je hem als avatar gebruikt!

Ja kon het niet laten koste een half uur photoshoppen, maar je hebt dan wel een echte rijschaaf met stuur een wielen.
    Dus nu kan en mag het nooit meer verkeerd gaan, tenzij ze stonteigenwijs zijn.

Maar voor jou nog een keer dan maar dan omdat je hem leuk vind

Klik op Afbeelding voor grotere versie

Naam:      Rijschaaf met wielen.jpg
Bekeken:   334
Grootte:   43,1 KB
ID:        6378

Labels voor dit Bericht

Forum Rechten