De Walt DW744XP, Festool CS70EB of Mafell Erika 85??

markkelner

Nieuw lid
24 mrt 2012
23
0
Ik ben op zoek naar een goede zaagtafel waar ik de rest van mijn leven mee vooruit kan. Zal hem voornamelijk inzetten voor interieurbouw. Mag op zich wel wat kosten. De De Walt machine zit zo rond de €950,00 , de Festool bij een leuke aanbieding rond de €1500,00 en de Mafell kun je voor de prijs van rond de € 2500 verkrijgen. Welke machine heeft jullie voorkeur en wat zijn de plus en minnen van de genoemde machines..?
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Tsja, als je de prijsverschillen als leidraad neemt dan ben je er al wel zo'n beetje, de Festool veel beter dan de de Walt en de Mafell lijkt me nog weer stuk beter dan de festool. Dus als je er je leven mee vooruit wilt dan koop je aan de Mafell de degelijkste maar ook de duurste machine. Profi gebruikt moet je niet kijken naar wat de machine kost maar wat deze je oplevert.

Als je die prijzen zo naast elkaar zet dan lijkt me voor wat je krijgt de deWalt de slechtste prijs / kwaliteit te hebben.

Waar je ook op moet letten is de uiteindelijke set die je wilt hebben, dus inclusief verbredingen en roltafel.

Als je een eerlijk vergelijk wilt maken tussen de festool en de Mafell moet je wel de Erika 70 nemen, en niet de 85.

Ik zou d de Walt dus laten afvallen voor jouw doeleinden en naar gelang je budget kiezen voor de Mafell of voor de Festool.
 
Laatst bewerkt:

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Heb die Dewalt even opgezocht, volgens mij kun je op die machine niet zo goed/geen grote delen afkorten, omdat je bij het afkorten het hout langs de zaag moet bewegen.
Ik weet niet of er een verzinkbaar/makkelijk te verwijderen spouwmes opzit? Zelf zaag ik regelmatig sponningen op m'n precisio, maar ik heb ook geen tafelfrees oid.

Zelf ben ik best tevreden over m'n Festool, als ik een nieuwe zaag zou kopen nam ik de Mafell erika 85, om de (nog) grotere afkort en zaaghoogte capaciteit en meer motorvermogen. Voordeel vd Festool tov de Erika is dat op de Festool zonder verbreders er meer zaagbreedte is dan bij de Erika, bij de Festool kun je tot 30 cm breed zagen, bij de erika weet ik het niet precies ik dacht tot 25 cm breed.
Op karwei heb ik meestal niet zulke grote zaagklussen, verbreding aanbouwen kost tijd bij het aanbrengen en ook weer bij het afhalen. Ook heeft de Festool een groef in het blad waar een (Festool)lijmklem in past, bij sommige afkortklussen komt dat van pas.
Voor de rest vind ik de Mafell een mooiere tafel, de precisio laat zich veel slechter stabiel neerzetten, bij mijn zaag werkt die stelpoot niet 100%
Voor 1000 euro prijsverschil zou ik me nog eens achter de oren krabben, precisio is ook goed(tenminste de mijne), misschien dat je nog korting kunt bedingen bij een mafelldealer?
 

Frank-Jan

Actieve deelnemer
12 sep 2008
208
12
Belgisch Limburg
Ik heb mijn tweede festool CS70 EB nu bijna 2 jaar; de eerste was na 7 jaar dienst gestolen (maar de dief had de verlengtafel eerst losgeschroeft, en de systainer met de afzuigslang en zaagbladen laten staan.

Ik heb een redelijk uitgebreide collectie festool gereedschap, dus voor mij was het logisch weer voor de cs70 te gaan. (De aanslag voor de mft3, en de afkortsteunen voor de kapex zijn ook te gebruiken op de cs70; en ik had de tafelverbreding, -verlenging en de langsaanslag nog.)

Ik heb nog niet het gevoel gehad dat de precisio niet krachtig genoeg is, en de zaagdiepte is voor mij ook voldoende, al heb ik in het verleden wel eens langs twee kanten moeten schulpen voor dikke balken.

Ik heb zelf geen ervaring met de mafell erica zagen, maar de voordelen lijken mij: iets degelijker gebouwd, een iets groter kantelbereik (-3° tot 48° versus -2° tot 47°), een grotere capaciteit (in geval van de 85), en die L vormige aanslag lijkt me ook wel handig.

Voordelen voor de festool: systeemintegratie als je reeds compatibel gereedschap hebt, handigere zaagbladwissel, anti-splinter inzetstukjes bij zagen onder 90° en blijkbaar de prijs. en het is waarschijnlijker dat er een festooldealer in de buurt is.
(Ik heb overigens niks tegen mafell, die nieuwe kss80 staat erg hoog op mijn verlanglijstje, maar ik ga mijn ts55 niet weg doen voor een mt55)

Metabo heeft overigens ook zo'n type zaag in de collectie, is misschien ook interessant om in overweging te nemen.

@bjorn mijn huidige precisio had ook een probleem met dat stelvoetje (zakte steeds terug in, terwijl diezelfde voetjes op de mft's en de vorige gewoon werkten) Het bleek te liggen aan dat het stuk dat in de stalen poot zat kon rondraaien, en sinds ik een verzonken kop schroefje door de poot in dat stuk plastic gezet heb, werk het naar behoren.
adding-a-second-adjustable-foot-to-mft
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
@bjorn mijn huidige precisio had ook een probleem met dat stelvoetje (zakte steeds terug in, terwijl diezelfde voetjes op de mft's en de vorige gewoon werkten) Het bleek te liggen aan dat het stuk dat in de stalen poot zat kon rondraaien, en sinds ik een verzonken kop schroefje door de poot in dat stuk plastic gezet heb, werk het naar behoren.

Ik heb niet veel met een Erika gezaagd maar wel een aantal keren het voetje geprobeerd, das echt briljant, je zet de zaag op, drukt met je voet op een hendeltje et voila je zaag staat zo robuust als maar zijn kan. In 1 voetbeweging, altijd strak staand.
 

jjjlll

Actieve deelnemer
Ik heb zowel de Festool CS70 gebruikt als de Erika 85. De Erika 85 heb ik nu, weliswaar een wat ouder model.
Wat mij opvalt is de grotere stabiliteit van de Erika, het bovenblad is langer, de tafelverbreding is simpel en oerdegelijk, en toch heel flexibel. De verbreding van de Festool is minder degelijk, en wat moeilijker af te stellen, en niet flexibel.
De zaagdiepte is 85 mm versus 70 mm, het hangt natuurlijk van je werk af of je dit gaat gebruiken.
de treklengte van de Erika is langer dan die van de festool CS70, daar heb ik zelf veel plezier van.

De draai / vastzet knoppen van de Festool zijn groter en makkelijker te bedienen.
Het afstel voetje van de Erika schijnt goed te werken, maar mijn model heeft dat helaas nog niet. De poot afstelling van de CS70 werkte bij mij niet goed, de tafel stond meestal niet stabiel.


Als geld minder relevant is, en je voor de hoogste kwaliteit en degelijkheid gaat, zou ik persoonlijk voor de Erika gaan, met tafelverbreding.
Blijft dat ik ook met de CS70 een hoop plezier heb gehad.

Het goede nieuws is dat je de zaagtafels kunt uitproberen bij diverse leveranciers, dat zou ik zeker doen, folders, specificaties en forums zijn leuk, maar je kunt het beste zelf in de praktijk ervaren welke zaagtafel het beste bij jou past.

succes.
 

SMeertens

Nieuw lid
23 mei 2013
5
0
Ik ga toch voor de Festool CS70. Heb de Erika verkocht vanwege het lompzware gewicht in verhouding met de afmeting. Hij is weliswaar iets stabieler, maar als interieurbouwer op de klus erg onhandig voor transport, trap op trap af je bent gewaarschuwd! Zagen in perfectie kan ook met de CS70. Als opstelling voor in de werkplaats zou ik beide niet adviseren omdat bij het verwerken van platen deze machines te beperkt zijn in verhouding tot de prijs. Daar heb ik een Robland voor gekocht. Kost weliswaar meer, maar je kunt wel 2x zo veel ermee.
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Over objectief gesproken! Als je maar 1 merk hebt om te verkopen...
...dan regel je nog twee apparaten van andere merken en dan laat je een paar onafhankelijke gebruikers los. Maar laten we niet de hele discussie over deze test opnieuw opstarten, ik wil hem alleen even voor jou als nieuwkomer in perspectief plaatsen.
 

jjjlll

Actieve deelnemer
Ik herken het commentaar van Smeertens over de omvang
De Erika 85 is langer, goed om te zagen, maar niet zo makkelijk een trap op te sjouwen.
De Festool paste in de lengte richting achter in mijn Renault, de Mafell moet ik dwars achterin zetten
Merkwaardig is wel dat het gewicht van beide tafels gelijk is, dus het gaat om de omvang in ingeklapte toestand.
 

robert01

Nieuw lid
13 jan 2010
14
0
Ik overweeg de Metabo PK200 of 255 aan te schaffen. De 255 heeft momenteel een leuke combi met verbreding en verlenging.
Als ik het artikelnummer vergelijk van de 255 zie ik dat deze machines in duitsland voor ongeveer 600 euro goedkoper worden aangeboden waardoor hij rond de 1100 euro komt.
Het lijkt me op zich geen punt een machine in duitsland aan te kompen maar heeft iemand hier ervaring mee?
Garantie kan niet het probleem zijn daar alles binnen de EU blijft
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.