Welkom bij www.woodworking.nl.
Resultaten 1 tot 8 van de 8

Onderwerp: Esdoorn schuren.

Esdoorn schuren.

Houtmannen; op het moment staat er weer een mooie snijplank in de lijmklemmen te drogen.
    De keuze is deze keer gevallen op een combi van esdoorn en noten.
    Na de tweede verlijming even aan het schuren gegaan omdat er nog wat lijmresten aanwezig waren, en nu viel mij 1 ding op:

Wat is het schuren van kops esdoorn lastig!!!!!!!

Wat ik nu gebruik: festool rotex 125 met korrel 80 papier.
    Het hout wordt spiegelglad, das dan wel weer mooi, maar de machine neemt relatief weinig af.

Hanteer ik een verkeerde werkwijze??
    Moet ik een ander soort schuurpad gaan gebruiken??

Is een gang door een vlak/vandiktebank een optie??

Dit zijn zo wat gedachtes, ik hoop dat jullie mij op weg willen helpen.

Bij deze nog even een foto:

Klik op Afbeelding voor grotere versie

Naam:      IMG_0002.jpg
Bekeken:   255
Grootte:   86,3 KB
ID:        6347

Naam:      IMG_0003.jpg
Bekeken:   255
Grootte:   68,0 KB
ID:        6348
    Houterig mannekke

Senior Member
    Ingeschreven
    Dec 2012
    Hoi Wupsie,

Misschien zie ik het verkeerd, maar als het hout spiegelglad wordt is het toch goed..... je hoeft toch niet meteen veel af te nemen?

volgens mij zou een korrel 80 op een rotex voldoende moeten zijn voor het voorschuren van alles.....

Cas

Wupsie,
    ik heb eind vorig jaar ook zo'n 'end grain cutting board' gemaakt (voor ons moeder ) van amerikaans noten, hard maple en kersen. Hij was na het verlijmen niet geheel vlak dus wilde ik hem vlakken bij Stadswerkplaats Groningen (zelf helaas geen vlak van diktebank). Kreeg daar te horen dat vlak/van dikte bank niet blij wordt van dit soort kops hout. Ze wilde hem dan ook liever niet door de machine. Dus uiteindelijk een freesslee gemaakt en hem met de frees gevlakt. Het schuren uiteindelijk gewoon met excenter schuurmachine gedaan met 40, 60, 80 tot aan 200 korrel. Dat ging op zich ok.
    Als je geluk hebt heb je zelf / een kennis / vriend met zo'n mooie tafelschuurmachine.

Naam:      P1031578 klein.jpg
Bekeken:   237
Grootte:   47,0 KB
ID:        6351

Naam:      P1031577 klein.jpg
Bekeken:   238
Grootte:   49,2 KB
ID:        6350
    Gr
    Arjan-Kees

Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Blog Berichten
    1
    Persoonlijk zou ik dit zeker niet door de vandiktebank gooien. Schuren is de beste optie !!

Esdoorn ...tenminste amerikaans hard maple is een harde houtsoort!! Er zijn zachtere varianten maar jij lijkt daar een fijn stukje hard maple te hebben.... Voor een snijplank is dit perfect hout trouwens
    met vriendelijke groet,
    rick
    http://thewoodworkersattic.blogspot.com/

Mannen , bedankt voor de reacties zover.
    Hier kan ik verder mee, het is dus gewoon een kwestie van stug doorgaan

@Arjan-Kees: Dat is een hele mooie plank geworden!!
    Mischien is het vlakken met de bovenfrees in een slede inderdaad nog een optie, mag ik vragen wat voor frees je daarvoor gebruikt hebt?

Alvast bedabnkt allemaal, wat is dit toch een heerlijk forum.
    Dan ga ik nu even kijken of de lijmklemmen er af kunnen
    Houterig mannekke

Ik zie al een paar snijplanken passeren op dit forum en nu gaat het bij mij ook kriebelen om zo een
    Mooi exemplaar ( of toch proberen ) te gaan maken.
    zijn er houtsoorten die beter zijn hiervoor en houtsoorten die echt afgeraden worden.
    momenteel heb ik,volgende houtsoorten liggen:
    Eik
    beuk
    mirantie
    balau
    Merbau
    afrormosia

Er bestaat zoiets als een soort van wikipedia voor hout waar je bv kunt vinden of bepaalde soorten giftig zijn of niet.
    Verder vallen om begrijpelijke redenen de zachtere soorten af, evenals de soorten met een sterke eigen geur of smaak.
    Op het forum zwerft een lijstje, volgens mij van Rick, met de meest gebruikte houtsoorten voor snijplanken , maar ik kan mij vergissen.

Verder heeft het maken van snijplanken nog een aantal voordelen trouwens:
    Je leert zeer nauwkeurig zagen, mijn techniek op de tafelzaag is met sprongen vooruit gegaan.
    Je tweede plank ga je weggeven, dus iemand anders wordt er ook gelukkig van.
    Vind je het dan nog steeds leuk, kun je allerlei varianten gaan maken, lekker crea in de weer met hout
    Laatst gewijzigd door wupsie; 20-05-13 om 21:39.
    Houterig mannekke

wat is dit toch een heerlijk forum.
    Helemaal met je eens !
    Groeten, Ekko

"In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel..."

Forum Rechten