Nieuw gereedschap

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Een tijdje geleden heb ik na lang wikken een combinatiewinkelhaak gekocht. Het is uiteindelijk toch de Starrett geworden, en niet de veel goedkopere Limit.
Afbeelding 015.jpg
Ik vertrouwde de Limit dan toch niet helemaal en heb voorlopig enkel de winkelhaak gekocht. De verstelbare hoek zal voor later zijn.
Het is een geweldig stuk gereedschap dat verschillende andere gereedschappen vervangt. Je hebt een winkelhaak (90 en 45°), een meetlat, een dieptemaat, en een maat voor parallelle maten (bijvoorbeeld voor schroefgaten langs een rand) altijd bij de hand. En hij is, in tegenstelling tot mijn winkelhaken, juist. Het is echt meer dan een handig hebbedingetje.
Gelijktijdig heb ik een sponningschaafje van Juuma gekocht. Het was voor zijn prijs een verrassing (positief!).
Afbeelding 015.jpg
Het schaafje is in alle opzichten prima afgewerkt en kwam bruikbaar uit de verpakking. De beitel is van goed kwaliteit.
Het heeft één nadeel, maar dat ligt niet het schaafje zelf maar eerder aan mij.
Het is moeilijk te hanteren in diepere sponningen. Met mijn grote handen kan ik het schaafje niet goed vastpakken. Een grotere knop van voor biedt al gedeeltelijk uitkomst, maar een groot handvat (zoals bij grote schaven) is eigenlijk wenselijk.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.