Schaaf aangepast

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Ik had nog enkele oudere Stanley's liggen die ik voor weinig op de rommelmarkt heb gekocht.
Ik wilde een test doen om te kijken of het mogelijk was om de hoek van het bed aan te passen.
Ik heb een nr 3 genomen met een beschadigde wang.
Afbeelding 019.jpg

Ik heb de vorken van het bed ongeveer één cm afgevijld.
Afbeelding 016.jpg

Daarna de zool gevlakt
en alles terug gemonteerd. De schroef om het beitelbed te verstellen past wel niet meer, en de spaanbreker was ook te lang.
Afbeelding 017.jpg

Dus ook aangepast en dan alles terug gemonteerd.
Dit is dan het resultaat.
Afbeelding 018.jpg

De schaaf ging eerst niet goed. Mijn nr 3 met een Hock beitel deed het veel beter, hoewel de originele Stanley vlijmscherp was. Dan toch maar de Hock gemonteerd.

Afbeelding 020.jpg

Het resultaat was onmiddellijk veel beter.

Afbeelding 022.jpg

Nu een test doen met een nr 4. Nog eens kijken wat er in de lade ligt, maar anders morgen uitkijken op de rommelmarkt. Of ze nu echt beter gaat door moeilijk hout (minder uitbraak) kan ik nog zo niet zeggen. Het kersenhout van het proefstuk was in ieder geval beter te doen met de hogere hoek. Maar het stuk eik met een knoest bleef problemen geven, maar de lage hoekschaaf van Veritas (beitel op 40° geslepen) weet daar ook geen raad mee. Dus nog wat verder experimenteren.
 
Laatst bewerkt:

ViTu

Actieve deelnemer
13 dec 2011
134
0
Was het niet vele sneller gegaan door een hoek aan de achterzijde van de beitel de slijpen, een kleine vouw aan achterzijde van de beitel is al voldoende om een stijlere slijphoek dan 45 graden te krijgen.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Een tweede vouw is inderdaad een snellere oplossing, maar ik vind persoonlijk dat er enkele bezwaren zijn.
Een tweede vouw uit de hand slijpen, telkens in de zelfde hoek, is niet eenvoudig.
Het is me niet duidelijk hoe je de braam kan wegkrijgen. Als laatste stap bij het wetten, verwijder je de braam op de spiegelzijde. Dit gebeurd niet bij een tweede vouw (staat voor zover ik weet ook niet beschreven in de handleiding van Veritas), en is praktisch ook moeilijk uit te voeren. Zelfs de braam van de hoofdvouw verwijderen gaat een probleem stellen.
En ik wilde proberen of het mogelijk was...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.