Wat zijn goede PZ2 bitjes

Fred*

Actieve deelnemer
3 apr 2008
95
5
woodarts4u.com
Ik heb door de jaren hen meerdere merken bitjes gebruikt. Wera beviel goed, Festool (misschien ook Wera?) heb ik nu in gebruik en ik ben langzamerhand toe aan een nieuw voorraadje. Wat is jullie ervaring met diverse merken?
 

Sang

Actieve deelnemer
19 mrt 2013
600
15
Berkel en Rodenrijs
Ik heb niet veel ervaring met bitjes, 3 jaar geleden ook zo'n Wera setje gekocht met 6 verschillende bitjes. En nooit nieuwe hoeven te kopen :).
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Ik gebruik ze van Festool en die bevallen prima, eigenlijk nooit dat er eentje echt slijt. Meer dat je ze af en toe kwijtraakt.
 

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Sinds kort een T15+3 set waarbij een standaard bitje werd geleverd. Ben niet echt enthousiast over de standaard bitjes van festool. Deze festool bitjes zijn beduidend beter. Meer grip op de schroef en bij een uitschieter niet 1-2-3 bramen op het bitje.
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Omdat bitjes redelijk snel slijten, ben ik KWB bitjes gaan kopen, vind dat een goede kwaliteit prijs verhouding hebben, koop ze in plastic doosjes van 10 stuks (van een soort), bij bv Bouwmaat. online warenhuis Bol verkoopt ze sinds kort ook.
Ze kosten daar geloof ik iets van 9,- of 10,- euro per doosje van 10 stuks.

Ik persoonlijk vind als die "extra" bitjes met allerlei coatings een beetje onzin, die coatings gaan er redelijk snel af, of beschadigen al na 10-20 schroeven te draaien.
Vind de hoge meerwaarde daar van niet in verhouding staan tot de levensduur. Voor mij bv geen dure Wera bitten meer.

Ik kijk meestal hoeveel schroeven ik met een bit kan draaien.

Waar ik altijd naar keek, voordat ik KWB kocht, zit de bit goed vast in de schroef, zonder magneet.
De KWB bitjes zitten erg goed vast in de Heco schroeven die ik gebruik.
 
Laatst bewerkt:

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
hey hallo ik kan de bitjes van magna aan raden deze zijn erg goed ze zijn erg klein om te zien op het eerste gezicht lijkt het een pz1 maar het is echt een pz2 deze gaat dan ook helemaal in de schroef kop erg fijne bitjes echt een aanrader er
ps ze staan nu ook op marktplaats geen belang bij maar daar zijn ze nu erg goed koop
succes mvg leroy
 

Okke

Actieve deelnemer
29 mei 2010
521
15
Ik heb zelf Wera (diamant en van die slagschroevendraaier-) bitjes en blijf ze fantastisch vinden. Voor mij geen andere meer., zelfs met flinke mishandeling van mijn vriendin blijven ze aardig intact.
Al was ik daarvoor alleen bitjes uit van die goedkope Bosch groen massa dozen en meegeleverde bitjes in doosjes schroeven gewend :p .
 
Laatst bewerkt:

caba

Actieve deelnemer
21 jul 2012
43
0
Aalst
Ik heb twee bitsetjes van facom, draai ik ze af doe ik ze binnen en krijg ik de week erna een nieuwe.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Ik gebruik ook een slagschroevedraaier. Bitjes worden goed mishandeld hierin, dus slechte bitjes vallen meteen door de mand. Bitjes verslijten niet op de schroef, maar draaien na een tijd kapot (versplinteren bijna). Een (niet nieuw) Wera bitje was na een tiental schroeven al kapot (misschien een slecht exemplaar?). Ik gebruik nu altijd Bosch bitjes. Bij de groothandel gekocht, dus niet de bouwmarkt kwaliteit :) Kosten (uit m'n hoofd) €4.50 per drie.

Voorwaarde is uiteraard ook dat je schroeven gebruikt waar de bitjes goed in passen.
 

iedereen en niemand

Actieve deelnemer
8 okt 2012
520
0
Die wera diamant bitjes (die gele) brokkelen inderdaad af op den duur in een slag schroevendraaier. maar dat komt omdat ze te hard zijn. Voor in een normale boormachine ideaal,maar een slagschroevendraaier slaat ze gewoon kapot. ik heb nu zelf een setje van wera impaktor, speciaal voor slagschroevendraaiers. en ik moet zeggen dat ze erg lang mee gaan. ook met grote schroeven van 6*160.
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Ik draai die grote (PZ3) eigenlijk nooit kapot, het zijn altijd de PZ2's die de geest geven. Maar goed, die haal ik voor 30cent/stuk bij de Ecotools, voor die prijs kan dat nog zo af en toe een keer.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Dan had ik idd de verkeerde Wera bitjes. Had al zo'n vermoeden. Gezien de prijs zie ik ook niet echt het voordeel tov de Bosch bitjes die ik nu heb. Ik draai er naar schatting een paar doosjes schroeven mee in, dus 4- tot 600. Heb met de verbouwing al heel wat bitjes versleten :D
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
400 - 600 schroevendraaien met één bit is ok toch?
Minder dan 200 schroeven met één bit, zijn slechte of men werkt verkeerd.

Die Bob de prutser (bob de prutser is het neefje van Bob de bouwer) naast me, verslijt 10 bitten op 200 schroeven, maar ze ratelen er over, hij gebruikt de bit als slipfunctie :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.