boeken tijdschriften meubelmaken

Jan van Berkel

Actieve deelnemer
26 okt 2012
227
12
uden
wie weet waar ik terecht kan voor boeken of tijdschriften over meubelmaken.
ik wil me wat meer verdiepen in het vak om zo de kneepjes te leren
een cursus is beter maar die worden vaak 's-avonds in het midden van het land gegeven
en daar heb ik na mijn werk geen puf meer voor.

groet
Jan
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Volgens mij is deze vraag kort geleden ook op dit forum geweest. Er werd toen een aantal titels genoemd. Kan het niet terugvinden. Misschien zijn er forumleden met een beter geheugen.

mvg
klaas0639
 

markvanzee

Actieve deelnemer
4 okt 2011
469
1
langerak
hallo Jan,

wellicht heb je iets aan de titels van de boeken van het hout en meubileringscollege. dit zijn de titels van de opleiding meubelmaker niveau 4.

'machine houtbewerking in theorie en praktijk' j. eppinga

'de meubelmaker' deel 2 gereedschappen en handmaschines. W. schoute en H.W.J van Veldhoven

'de meubelmaker' deel 1 Constructieleer van dezelfde schrijvers.

'het Houtvademecum'

het onlangs afronden van deze opleiding heeft me wel geleerd dat de kennis uit deze vakboek niet altijd toe te passen is, en nodig een opfrissing kan gebruiken. de ervaring leert dat je de meeste efficiente/gebruikelijke werkwijze in het bedrijfsleven leert (stage) en dat de manieren uit de boeken vaak niet meer gebruikt worden. de boeken zijn dan ook gericht op massief hout, en houtverbindingen. je kan er wel alles in lezen over (spat)pennen, groeven, houtconstructies etc.

wellicht heb je hier iets aan.

groeten, mark van zee
 

A.N

Actieve deelnemer
In het boek " De Meubelmaker'' staat praktisch alles m.b.t de constructieleer zowel traditioneel als modern
Alles voorzien van duidelijke getekende illustraties en begrijpelijk omschreven
Boek is geschreven door een docent van het meubileringscollege en docent ROC

ISBN 90 6029 077 1

meubelmaker.jpg
 

ed bever

Actieve deelnemer
14 aug 2012
188
0
bakel
Hallo Jan. Ik heb nog enkele jaar gangen van de tijdschriften Furniture & cabinet making en van het tijd schrift Fine woodworking.

Groetjes Marc.
 

Jan van Berkel

Actieve deelnemer
26 okt 2012
227
12
uden
dat boek van de meubelmaker is inderdaad erg goed.
ik heb het wel eens gelezen en geprobeerd er aan te komen maar dat is me niet gelukt.


@Ed
dat is misschien wel wat voor mij.
kun je mij een pb'tje sturen dat ik contact met je op kan nemen?

groet
Jan
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.