Longworth Chuck maken

jos lammers

Actieve deelnemer
6 apr 2013
65
0
Dag

Ik wil een Longworth Chuck gaan maken maar er zit een onderdeel bij
die ik gewoon wil gaan kopen namelijk de rubbers die het werkstuk klemt.
Weet iemand waar je die dingen kunt kopen?

En is er iemand die al een keer een Longworth Chuck heeft gemaakt .
Zoja heb je nog tips ?

gr. Jos
 

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
Ik moest even opzoeken wat je bedoelde... maar de vraag is me inmiddels duidelijk.

Weet (nog) niet of - en zo ja waar - ze te koop zijn. Heb voor de duidelijkheid wel even een foto opgezocht ter verduidelijking:

Chuck.jpg
 

jos lammers

Actieve deelnemer
6 apr 2013
65
0
Hallo

Die moet je toch ook in Nederland kunnen krijgen.
Is er ook niet iets wat er op lijkt en wat je voor het zelfde doel kunt gebruiken?

gr. Jos
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.277
215
't hoofd van Overijssel
Ik moest even opzoeken wat je bedoelde... maar de vraag is me inmiddels duidelijk.

Heb voor de duidelijkheid wel even een foto opgezocht ter verduidelijking:

Ik heb maar even een foto gezocht waar je deze dingen voor gebruikt. Maar het is mij nu duidelijk.

rmw_rim_rin.jpg


Even zoeken op het internet voor eigen brouwsels kom ik dit tegen. Staat hier trouwens. Ikea heeft trouwens prachtige snijplanken hiervoor, zijn helaas maar 8 mm dik. Ideaal om ringen van te maken.

8.jpg
 
Laatst bewerkt:

jos lammers

Actieve deelnemer
6 apr 2013
65
0
Dag JPAJS

Ik heb de website bekeken en het is een goed idee alleen volgens mij is
er een nadeel ze zijn volgens mij van hard materiaal gemaakt dus nemen ze de vorm van het werkstuk
niet aan en heb je kans op deuken in je werkstuk bij zachte houtsoorten.

gr. jos
 

jos lammers

Actieve deelnemer
6 apr 2013
65
0
Dag

ik heb misschien wat gevonden namelijk



Het zijn deurbuffers van rubber en lopen conisch toe
Ik heb er 12 besteld van 25 mm hoog.
Dus kijken als het wat is.

gr. Jos
 
Laatst bewerkt:

jos lammers

Actieve deelnemer
6 apr 2013
65
0
Dag Tim

Hoe bedoel je dat?
Deze deurbuffers zijn voor het maken van een Longworth Chuck .
Als ik hem maak volgens tekening dan komt hij automatisch in het midden.

Gr Jos
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Misschien een tip: zaken voor het zelf maken van wijn hebben vaak rubberen flessenstoppen. Daar kun je een gat door boren en gebruiken voor de chuck. Of anders bij de leverancier van dit soort chucks zoals www.drechselbedarf-schulte.de in de omgeving van Meppen - even over de grens bij Emmen.
vr.gr. Jan Pranger.
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.280
146
Enkhuizen
Kijk maar eens voor kurken in allerlei soorten en maten op: http://www.vitisvino.nl
Ook voor andere houtdraaiers en -bewerkers een leuke site, vooral als je van zelf knutselen houdt. En dat zijn jullie allemaal volgens mij ...
Pieter
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Cole jaws doen hetzelfde als een Longworth chuck, maar op een andere manier. Een Longworth chuck verstelt een stuk eenvoudiger, en zijn vaak wat sneller te monteren/demonteren (vaak klemmen ze in een vierklauw). Cole jaws zijn goedkoper maar lastiger in te zetten (je moet de bekken van de vierklauw verwisselen voor de platen van de Cole jaws). Daarom heb ik op mijn HBM 450 standaard Cole jaws gemonteerd - dan loop ik voor de laatste afwerking even van mijn Nova 1624 naar mijn HBM...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.