schuurmachine

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
hey hallo ik heb een vraagje
ik heb al heel wat festool schuurmachines
bandschuurmachine
vlakschuurmachine
en een delta
zou een rotex nog een exstra toevoeging kunnen zijn ?
neemt de rotex meer matriaal af dan een bandschuurmachine ?
hij is namelijk wel erg duur om zomaar even aan te schaffen
ik hoor graag jullie mening
mvg leroy
 

de Kastanjeboom

Actieve deelnemer
7 jan 2013
353
0
Kapellen
Heb hem sinds enkele maanden (de 90) en moet zeggen dat ik mijn andere schuurmachines (weliswaar geen festool schuurders) sindsdien doorgaans laat staan ... Ben er zeer tevreden over, zeker voor de engere passages. Voor de grote vlakken zullen er wel logischere keuzes bestaan. Maar vindt het al bij al een goeie aanvulling.
Mvg
de Kastanjeboom
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Ik heb mijn bandschuurmachine niet meer gebruikt sinds ik mijn RO150 een jaar of twee geleden heb gekocht. Vorige week heb ik een trap gerenoveerd en ik heb al mijn machines uitgeprobeerd om de beste/ snelste te vinden en het was duidelijk dat een eerste beurt met de RO150 het beste resultaat gaf. De RO90 heb ik ook geprobeerd maar hiervoor was die veel te traag.
 

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3
Ik heb zelf sinds een paar weken de Rotex 150. Ik ben er zeer tevreden mee, wat een machtige machine. Heb met deze machine zeer ruw gezaagde planken zeer fijn op kunnen schuren. Eerst korrel 40-80-120 in de rotex stand, daarna omschakelen naar excentrisch, en dan verder met 120-180, resultaat is verbluffend. Heb ook nog een plank verder opgeschuurd tot korrel 360, daarna wat olie over het hout, schitterend.
Ik heb ook nog een DTS 400, die is wel stiller met het werk. Die gebruik ik dan ook veel voor het fijnere werk. Maar sinds ik de rotex heb pak ik die toch wel het eerst.
Voor mij persoonlijk is dit dan ook de schuurmachine waar ik alles mee kan. Kost een beetje maar werkt perfect.
 

R.O.Y.

Nieuw lid
15 apr 2013
22
0
Ik zit in de autoschade branche en hier gebruiken we alleen excentrisch roterende machines. En als je een goeie en vooral stille elektrische schuurmachine wilt kan ik je een mirka aanraden. Heb er zelf een. Lkkr stil en betrouwbaar. Doet zijn werk goed en kost niet zoveel als een festool. En een stuk kleiner in de hand en makkelijk te gebruiken met 1 hand. De schuur pads zijn even groot als die van festool. En ook te gebruiken om te polijsten als je er een polijst pad op zet.
 

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
je hebt er ook 1 van makita iemand daar ervaring mee
het gaat mij vooral voor het ruwe werk
wat roeiepoelie zei bevalt me wel en benchworks dan is het een mooie aanvuling een schuurmachiene met meer afname dan een band schuurmachine
ik toch op zoek naar een tweede hansje ik vindt 650 euro wel erg veel .
ik denk dat de 125 een mooie maat is voor mij in de werkplaats .
mvg leroy
 

Sang

Actieve deelnemer
19 mrt 2013
600
15
Berkel en Rodenrijs
Voor 251 euro heb je deze bij Toolnation
Komt qua mm's excentrische offset in de buurt van de rotex (4 tegen 5mm)
Alleen wat minder vermogen

zowel 125 als 150mm schuuroppervlak

gex125-150ave.jpg
 
Laatst bewerkt:

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Ik heb al jaren een Rotex 150. Het is een enorm veelzijdige machine. Grofschuren,fijnschuren...allemaal mogelijk. Nadeel is echter wel de prijs....

Dan de vraag of je de rotex 125 of de 150 wil....da's dan weer lastig....Als ik nu terugdenk past de 125 beter bij mijn projecten..
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
@ROY de Mirka schuurmachienes zijn stukken duurder dan Festool, en ik denk niet dat Mirka een machine maakt die twee acties heeft zoals de rotex.
Ook al heeft mirka een zeer goede reputatie, heb ik de indruk dat ze vooral gemaakt zijn voor de auto-industrie als elektrische versies van persluchtmachines, je moet op de kop drukken om ze te doen draaien, lijkt handig bij grote oppervlaktes zoals auto's waar je de machine niet constant moet oplichten, maar in de meubelbouw heb ik liever een echt handvat. daarom vind ik de ETS150 stukken handiger en comfortabeler dan de RO150 (die een gelijkaardige vorm heeft als de Mirka)

@Sang, die Bosch GEX is een gewone excentrische schuurmachine, niet vergelijkbaar met een rotex, Bosch heeft wel een GEX150 turbo waarvoor je ongeveer €380 kwijt bent en die ongeveer dezelfde is als een rotex.
 

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
ik denk dat het toch de 125 wordt dus ik ga maar eens druk zoeken ik denk dat het inderdaad een aanwinst is bovenop de al aanwezige schuurmachines hebben julie toevallig ook al ervaring met het schuurpapier van ecotools op de rotex werkt dat een beetje ?
mvg leroy
 

iedereen en niemand

Actieve deelnemer
8 okt 2012
520
0
Dat is zeker een goede keus. Ik heb sinds een maand ook de rotex 125. ik heb nog even getwijfeld tussen de 125 en de 150 maar ik ben blij dat het de 125 geworden is omdat die net wat handzamer is. Met het schuurpapier van ecotools heb ik geen ervaring ik zelf heb het bij cktools besteld van festool zelf samen met een harde schuurzool en een systainer voor het schuurpapier en dit bevalt tot nu toe zeer goed.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
ik denk dat het toch de 125 wordt dus ik ga maar eens druk zoeken ik denk dat het inderdaad een aanwinst is bovenop de al aanwezige schuurmachines hebben julie toevallig ook al ervaring met het schuurpapier van ecotools op de rotex werkt dat een beetje ?
mvg leroy

Ik denk dat je een Ecotools papier monster kan aanvragen, ik heb dat eens gedaan en het papier leek van goede kwaliteit, stevig en leek lang mee te gaan, maar met een paar vellen is het moeilijk om te vergelijken.
Maar ik ben bij Festool gebleven omdat het 150mm papier (dat ik voornamelijk gebruik) niet die extra jetstream gaatjes had. Dat is niet aanwezig bij de 125mm machines.
 

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
hey hallo ik heb inmiddels de 125 in huis ik ga morgen maar eens een beetje schuurpapier scoren en even een stuk hout te lijf gaan
mvg leroy
 

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3
Veel plezier met je machine, daar zul je geen spijt van krijgen.
Heb zelf bij aanschaf een assortiment festool papier genomen, (oa korrel 24..., dat is net een grindtegel....)
Heb bij ecotools ook papier besteld, bevalt prima.
Dus zeer zeker het overwegen waard. (vooral voor die prijs)
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Vind het altijd wel grappig dat men een Festool machine erbij wil, in plaats van dat men op zoek is naar een excentrische schuurmachine :)

Zelf nog een excuus aan het zoeken om m'n groene Bosch Excentrische te vervangen door een goede...
 

Sang

Actieve deelnemer
19 mrt 2013
600
15
Berkel en Rodenrijs
Wat is dan eigenlijk precies het verschil tussen bijvoorbeeld de Bosch GEX ex. schuurmachine en een Festool Rotex Schuurmachine?
Ik neem aan dat Rotex Rotation Excentric betekend?

Ik heb vroeger wel gewerkt met een Rotex 150, en ook met een gelijkwaardige Hilti, en ik kan mijn nog herinneren dat het ingeklemde stuk hout inclusief de workmate op de grond ronddraaide, als je flink hard drukte met de Rotex, zoveel kracht had die machine.
 

bri

Actieve deelnemer
17 nov 2009
301
1
Hallo Leroy,

Het kan zijn dat de RO125 in het begin nogal neigt tot "stuiteren" (in de stand "fijn"), dat had die van mij toen-ie net nieuw was. Na een paar uur gebruik gaat dat weer over, dat schijnt normaal te zijn, alles moet even ingereden worden....

Het is maar dat je 't weet, succes ermee!

Groet, Bri
 

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
hey hallo
tja Bijtel goeievraag ik heb de meeste machines van festool en weet dat ze gewoon goed zijn sommige heb ik al 11 jaar
dus ja als er dan een keuse moet maken dan gaat het toch weer naar de festool .
dus ja ik ben bijna uit verzameld .
mvg leroy
 

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
hey hallo
ik heb de rotex inmiddels al een tijdje gebruikt ik heb spijt dat ik er nooit 1 eerder heb gekocht wat een lekkere machine om me te werken zeg
\zoveel controle je kan makkelijk met 1 hand je werk stuk of het stukje houd vast houden echt super en nogmaals dan voor jullie adviezen
mvg leroy
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.