Afzuiging schuurmachine

MacDirk

Nieuw lid
16 mrt 2009
1
0
Voor het schuren van hoekjes en andere moeilijk bereikbare plaatsen ben ik op zoek naar een delta schuurmachine. Ik ben erg gelukkig met het resultaat en 'stofvrij' werken met mijn stofzuiger en rotex 125 van festool. Dus logischerwijs zou ik een DTS 400 van festool kopen... Echter helaas rechtvaardigt de prijs het overwegen van alternatieven.

Zo lijkt mij een Makita BO4565K ook niet verkeerd. Alleen vraag ik mij af of ik de stofzuiger er überhaupt op aan kan sluiten en of het stof goed onder de schuurzool vandaan gezogen wordt.

Is er iemand die hier ervaring mee heeft? Of misschien een ander merk/type kent?
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Misschien nog een andere overweging om toch de DTS400 aan te schaffen: Je kan een DST400 prima omkatten naar een RTS400 en vice versa. Kwestie van even zolen verwisselen. Kijk maar eens na op de exploded view tekeningen van die twee apparaten en bekijk de artikelnummers maar van de onderdelen die je niet hoeft te wisselen (deze zijn exatct hetzelfde).

Op zich vind ik het fijne muisapparaatjes voor het buiten schilderwerk.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
geen twijfel. festool is werkelijk fantastisch!!! makita zou ook goed zijn maar het kan festool niet benaderen.


rick"festofiel"koorman
 

Rudolf

Actieve deelnemer
28 jun 2010
262
0
Ik zit erover na te denken om een schuurmachine te kopen waar ik de hoekjes mee kan schuren.

Nu twijfel ik erg tussen de Metabo FMS 200 intec (http://www.geerdinkbv.nl/producten/meta ... 200-intec/) en de Festool DTS 400 (http://www.festool.nl/Products/Pages/Pr ... 400-Q-Plus).
Wat is het verschil tussen de EQ-Plus ten opzichte van de Q-Plus?

Ik denk dat er zeker verschil zal zijn tussen de Festool en de Metabo (anders zal de Festool vast niet zoveel duurder zijn).

Welke schuurmachine raden jullie aan? (De Festool lijkt mij zelf beter, maar als de Metabo (bijna) net zo goed werkt koop ik liever die ;) )

Groeten Rudolf.
 

starterXL

Actieve deelnemer
15 okt 2010
180
0
Amsterdam
www.furnidure.nl
Misschien nog een andere overweging om toch de DTS400 aan te schaffen: Je kan een DST400 prima omkatten naar een RTS400 en vice versa. Kwestie van even zolen verwisselen. Kijk maar eens na op de exploded view tekeningen van die twee apparaten en bekijk de artikelnummers maar van de onderdelen die je niet hoeft te wisselen (deze zijn exatct hetzelfde).

Vandaag die vraag eens gedropped bij festool en die kwam met de volgende mededeling......

Beste heer ...,

Nee, de zolen zijn onderling niet uitwisselbaar.

Als de zool zelfs verwisseld wordt, dan vervalt de garantie op de machine.
Ook bestaat er grote kans dat er stof tussen de collars gaat zitten en dan is de machine uit zijn balans.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
De festool machines zijn wel om te bouwen. Je moet alleen veel meer vervangen dan de zool. Het metalendeeL erboven moet ook mee ververvangen worden. Het is duur en tijdrovend. Dit is mij verteld door festool toen de machines uitkwamen.
 

Rhynix

Actieve deelnemer
24 okt 2012
582
1
Izegem, België
Ik begrijp je reactie, maar zouden ze nou echt denken dan dat je zowel de DTS als de RTS aanschaft?????
Klinkt een beetje als dat je iemand 2 schroevendraaiers probeert te verkopen, 1 voor rechts- en 1 voor linksom :D

Natuurlijk verwachten ze dat! De groene festool-microbe bij de mensen zorgen voor extra geld in hun zakken. Mensen kopen die machines niet omdat ze ze echt nodig hebben, maar om ze te verzamelen.

Ik heb een Black-& Decker mouse. Een SUPER DING!! Qua design en kleur niet te vergelijken met festool, maar qua prijs-kwaliteit steekt het met kop en schouders boven Festool uit.
 

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
De discussie gaat - helaas - alweer snel over de zin (of onzin...) van aanschaf van dure Festool machines t.o.v. andere (inderdaad vaak...) goedkopere merken.
Klinkt een beetje als de discussie over aanschaf van een dure auto terwijl een goedkope je net zo goed van A naar B brengt.

On topic: ik heb de DTS-400 en deze bevalt me erg goed. De stofafzuiging is fenomenaal. Er is een keerzijde: ik ben nog wel eens zoekende en naar de juiste zuigkracht van de stofzuiger, omdat de DTS op een geheel vlakke ondergrond wel eens wat wil gaan 'zwabberen'. Zijn er meer forumleden die dit herkennen? Zo ja, hoe hebben jullie dat opgelost ??

Overigens, voordeel (mits bezitter van meerdere Festool apparaten...) is dat je tijdens het klussen snel kan switchen van machine: simpelweg de plug-it kabel en afzuigslang omzetten en je kan snel weer verder met de volgende stap in je houtbewerkings-proces.
 
Laatst bewerkt:

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Als ik zou moeten kiezen nam ik de DTS, daar kun je alles mee. beste is om ze alletwee te hebben maar ja.... 332 euro is niet niks voor ozn machientje. ik moet wel zeggen dat ik voordat ik dei Festools had een grotere hekel aan schuren had dan nu, ze schuren echt lekker en zijn superlicht. met het stofzakje erachter haal je al heel wat stof weg, met de stofzuiger bijna alles.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
De DTS maakt de RTS overbodig, de DTS is een latere uitvinding dacht ik met enkele verbeteringen. De zool is breder en de randen ervan lopen schuin uit zodat je met de zijkant van de zool tegen een rand kan schuren zonder dat die begint te springen zoals de RTS zou doen. De RTS heeft nogal de neiging om te kantelen door de nauwe zool heb ik gelezen.

@Oceans, het is bekend dat schuurmachines een lagere zuigkracht nodig hebben om goed te werken. Anders worden ze tegen het werkstuk gezogen en krijg je krassen en trillingen. Bij Festool stofzuigers zet ik de zuigkracht altijd op het kleinste bij het schuren.
 

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
Oplossing gevonden hoor, 1 zelf bij elkaar geharkt en de ander werd spontaan voor vaderdag aangeboden Gewoon flink HARDOP twijfelen in bijzijn van moeders haha

Kijk, dat is het betere werk... Hoe was het ook alweer... #Scheppie : als er 1 gereedschap over de dam is... ;)

Het is bekend dat schuurmachines een lagere zuigkracht nodig hebben om goed te werken. Anders worden ze tegen het werkstuk gezogen en krijg je krassen en trillingen.
Bij Festool stofzuigers zet ik de zuigkracht altijd op het kleinste bij het churen.

OK, ik had dat nog niet ergens gelezen, maar wel aan den lijve ondervonden. Ik zal het de eerstvolgende keer proberen op de laagste stand.
Thnx Tim !
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.