gat boren

addysign

Nieuw lid
26 apr 2013
5
0
Wie weet een oplossing voor het boren van een gat over de volledige lengte van een bezemsteel van ongeveer 30 cm?
Groot genoeg voor een electriciteitssnoer.
Ik hoor het graag.
Met vr. gr. Addy
 

Sang

Actieve deelnemer
19 mrt 2013
600
15
Berkel en Rodenrijs
En een tip, doe dat niet met een gewone boormachine terwijl je de stok vast houdt.
heb ik ooit gedaan en toen de boor wegschoot boorde ik een kleine 2 centimeter in mijn hand waar duim en wijsvinger bij elkaar komen.
 

massis

Actieve deelnemer
4 mei 2012
657
49
Bilzen, BE
Ik zou zeggen een extra lange slangenboor en dan je steel vastklemmen en goed mikken. Als je de mogelijkheid eerst voorboren met een kolomboor om een startgat te hebben dat mooi recht is.
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.279
215
't hoofd van Overijssel
En een tip, doe dat niet met een gewone boormachine terwijl je de stok vast houdt.
heb ik ooit gedaan en toen de boor wegschoot boorde ik een kleine 2 centimeter in mijn hand waar duim en wijsvinger bij elkaar komen.

Twee bezemstelen want je hebt zaag verlies. Dus 20 mm bezemsteel twee keer doorzagen op 10 mm. Heb je twee helften van 6 mm over. Of een zaagsnede snoer er in en dan een strookje er in plakken van 4 mm dik. Ga uit dat een zaagblad 4 mm is, waarom geen idee. ;)
 

WR1944

Oud hout
Bij een lange en relatief dunne boor is het lastig om, zeker in langshout, precies op de as te blijven. Je kan het beste een geleider maken van een stukje van de bezemsteel, zeg 50 mm lang. Plaats dit stukje haaks op de boortafel en boor het gat van 6 mm precies in het midden. Schroef een rechte lat van ongeveer 300 mm op een plank. Klem de geleider en het 300 mm deel achter elkaar tegen de lat met zo'n 50 mm tussenruimte voor het lozen van de boorkrullen. Begin te boren en haal de boor regelmatig terug om het boorsel te verwijderen.
 

addysign

Nieuw lid
26 apr 2013
5
0
Iedereen bedankt voor de tips, met name de laatste (WR1944) met de geleider is volgens mij super.
 

WR1944

Oud hout
Iedereen bedankt voor de tips, met name de laatste (WR1944) met de geleider is volgens mij super.

Ik heb op een vergelijkbare manier vrij lange gaten in deuren geboord. Dat was voor mij de enige manier om gaten haaks en evenwijdig aan de vlakke kant in het hout te boren. Ondanks de geleiding weken de gaten soms miniem af door de houtstructuur, met name rond knoesten.
P1300778q.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.