Klooster tafel vragen

rudy

Post veel
15 feb 2011
1.249
23
vliermaal
Hallo iedereen,

Ik wil beginnen aan een kloostertafel,maar zit met veel vragen.
Ik hoop dan via deze weg de antwoorden te vinden.
Alvast bedankt vr de hulp.KLoostertpen01.jpg

Mvg,
Rudy
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Een rekeind bedoel je denk ik? Dan zou ik het iets anders maken: op elke plank 1 korte doorlopende pen (10mm of zo) over de hele breedte van de plank en 2 lange pennen van 65mm lang en 50mm breed met 50mm ertussen. Dat ziet er dan ongeveer zo uit:

Dubbele pen.jpg

Bij de buitenste planken laat je het buitenste stukje van de korte pen weg. In je rekeind hou je tussen de pennen zo wat meer 'vlees' over. Hou er wel rekening mee dat je in de breedte de gaten (veel) breder moet houden dan de lange pennen, zeker als je de planken aan elkaar lijmt. Je maakt een tafel van een meter breed, die kan een paar centimeter van breedte veranderen. Dat hou je met een rekeind niet tegen, dat zorgt er alleen maar voor dat je blad niet krom gaat staan.
 
A

Athanor

Guest
Een rekeind bedoel je denk ik? Dan zou ik het iets anders maken: op elke plank 1 korte doorlopende pen (10mm of zo) over de hele breedte van de plank en 2 lange pennen van 65mm lang en 50mm breed met 50mm ertussen.
Bij de buitenste planken laat je het buitenste stukje van de korte pen weg. In je rekeind hou je tussen de pennen zo wat meer 'vlees' over. Hou er wel rekening mee dat je in de breedte de gaten (veel) breder moet houden dan de lange pennen, zeker als je de planken aan elkaar lijmt. Je maakt een tafel van een meter breed, die kan een paar centimeter van breedte veranderen. Dat hou je met een rekeind niet tegen, dat zorgt er alleen maar voor dat je blad niet krom gaat staan.

En dan lijm de alleen de middelste pennen lijkt me, maar hoe houd je het rekeind aan de buitenkanten tegen het tafelblad.... een schroef vanaf de onderkant in een gleufje?


Fons
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Of met deuvels door en door waarbij je het gat in de pen sleufvormig uitvijlt.
 

rudy

Post veel
15 feb 2011
1.249
23
vliermaal
ArtHarg & joppe
Bedankt ik vind dat ze beide een goede oplossingen zijn ,maar welke zou ik nu nemen om een eiken blad van 28mm te bedwingen?
Seek,
zo zag ik het ook!


Mvg,
Rudy
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Je kan ofwel schroeven in slobgaten nemen ofwel, zoals Seek zegt, deuvels in slobgaten. De slobgaten aan de buitenkant laat je heel licht naar binnen lopen: als je tafel krimpt komen de deuvels relatief meer aan de buitenkant te zitten, maar tegelijkertijd krimpt ook je rekeind. De afstand tussen de deuvel en de schouder moet verder naar buiten dus iets kleiner worden. De deuvel in het midden heeft in de lengte van de tafel (dwars op de breedte van het rekeind) iets ruimte. Die fixeert wel op de centerlijn maar kan wel meebewegen in de lengterichting. Ik zou die middelste deuvel dus ook niet vastlijmen aan de pen, hooguit een tipje lijm om hem vast te lijmen aan het eindstuk. Dus eerst grotendeels inslaan en op het laatst een klein randje lijm.

Dat is dus wel iets dat je je moet realiseren bij rekeinden: de breedte van de tafel verandert, de lengte van het eindstuk niet. Bij veranderende luchtvochtigheid steekt dus je rekeind iets uit, of je blad.

Ik geloof ook niet dat een rekeind het eiken 'bedwingt'. Wat het doet is zorgen dat er niet zo snel vochttransport door het kopshout plaatsvindt. Maar misschien heb ik dat helemaal mis.
 

joppe

Actieve deelnemer
21 mei 2010
257
0
Apeldoorn
Rudy,

Wat gezegd wordt over de maatvoering klopt. Afhankelijk van het seizoen is bij mij de tafelpoot te breed of wat te smal. Bij mijn tafel heb ik de middelste pen gelijmd. De buitenste pennen vast gezet met een deuvel. Slop gaten in de pen gemaakt. Het blad blijft wel helemaal vlak. Blad dikte is bij mij ongeveer 3 cm.

Ik hoop dat je hier wat mee kunt.

Groet Jos
 

rudy

Post veel
15 feb 2011
1.249
23
vliermaal
Bedankt allemaal voor de uitleg, ik zal er zeker rekening mee houden!
Nog even een andere vraag; hoe behandelen jullie noesten en scheuren en nog wat andere fouten aan het hout?
Ik kan toch elke plank met een fout niet weg gooien?

Mvg,
Rudy
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Hangt ervan af waar de noest of scheur zit en wat ik nodig heb. Je kan je zaaglijst zo uitleggen dat je om het defect heen werkt. Dan leg je het stuk met defect opzij voor als je nog eens een klein stukje nodig hebt. Als een noest goed vast zit: laat hem zitten en gebruik hem ergens uit het zicht. Bedenk wel dat je rond een noest altijd wat interessant draadverloop hebt, dus hou rekening met kromtrekken bij werken. Als een noest los zit, of op de rand van een plank: zaag of boor hem er ruim uit en zet er een donorstuk in.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Noesten kunnen ook heel mooi zijn, en je kunt ze dus als design element gebruiken. Dan moeten ze wel goed vast zitten natuurlijk. Rond de noest zit vaak het meest interessante hout. In het midden heb je vaak een gaatje, dat kan je zo laten of opvullen met epoxy of zoiets.
 

rudy

Post veel
15 feb 2011
1.249
23
vliermaal
Hangt ervan af waar de noest of scheur zit en wat ik nodig heb. Je kan je zaaglijst zo uitleggen dat je om het defect heen werkt. Dan leg je het stuk met defect opzij voor als je nog eens een klein stukje nodig hebt. Als een noest goed vast zit: laat hem zitten en gebruik hem ergens uit het zicht. Bedenk wel dat je rond een noest altijd wat interessant draadverloop hebt, dus hou rekening met kromtrekken bij werken. Als een noest los zit, of op de rand van een plank: zaag of boor hem er ruim uit en zet er een donorstuk in.

Zaag of boor hem er ruim uit en zet er een donorstuk in.
Mag ik hier over wat meer uitleg, en eventueel een foto of afbeelding als het mogelijk is?

Mvg,
Rudy
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Er valt weinig aan uit te leggen :) Je verwijdert de knoest met wat extra hout om makkelijk een passende vervanging te kunnen maken. Uit een ander stuk hout maak je de vervanging en die lijm je erin. Plaatjes: zie hier.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.