Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 16

Klooster tafel vragen

Hallo iedereen,

Ik wil beginnen aan een kloostertafel,maar zit met veel vragen.
    Ik hoop dan via deze weg de antwoorden te vinden.
    Alvast bedankt vr de hulp.KLoostertpen01.jpg

Mvg,
    Rudy

Tegenvraag: waar komen de pennen in?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ArtHarg Bekijk Berichten
    Tegenvraag: waar komen de pennen in?

In een zogenaamde 'kopse planken' van volgens mij 100mm breed

Een rekeind bedoel je denk ik? Dan zou ik het iets anders maken: op elke plank 1 korte doorlopende pen (10mm of zo) over de hele breedte van de plank en 2 lange pennen van 65mm lang en 50mm breed met 50mm ertussen. Dat ziet er dan ongeveer zo uit:

Dubbele pen.jpg

Bij de buitenste planken laat je het buitenste stukje van de korte pen weg. In je rekeind hou je tussen de pennen zo wat meer 'vlees' over. Hou er wel rekening mee dat je in de breedte de gaten (veel) breder moet houden dan de lange pennen, zeker als je de planken aan elkaar lijmt. Je maakt een tafel van een meter breed, die kan een paar centimeter van breedte veranderen. Dat hou je met een rekeind niet tegen, dat zorgt er alleen maar voor dat je blad niet krom gaat staan.

Hallo Rudy,

In mijn salontafel heb ik dit gebruikt. Duidelijke foto's en beschrijving van het maken.http://www.woodworking.nl/showthread...132-salontafel
    Misschien kun je er wat mee.

Groet Jos

Athanor
    Guest
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ArtHarg Bekijk Berichten
    Een rekeind bedoel je denk ik? Dan zou ik het iets anders maken: op elke plank 1 korte doorlopende pen (10mm of zo) over de hele breedte van de plank en 2 lange pennen van 65mm lang en 50mm breed met 50mm ertussen.
    Bij de buitenste planken laat je het buitenste stukje van de korte pen weg. In je rekeind hou je tussen de pennen zo wat meer 'vlees' over. Hou er wel rekening mee dat je in de breedte de gaten (veel) breder moet houden dan de lange pennen, zeker als je de planken aan elkaar lijmt. Je maakt een tafel van een meter breed, die kan een paar centimeter van breedte veranderen. Dat hou je met een rekeind niet tegen, dat zorgt er alleen maar voor dat je blad niet krom gaat staan.
    En dan lijm de alleen de middelste pennen lijkt me, maar hoe houd je het rekeind aan de buitenkanten tegen het tafelblad.... een schroef vanaf de onderkant in een gleufje?

Fons

Of met deuvels door en door waarbij je het gat in de pen sleufvormig uitvijlt.

ArtHarg & joppe
    Bedankt ik vind dat ze beide een goede oplossingen zijn ,maar welke zou ik nu nemen om een eiken blad van 28mm te bedwingen?
    Seek,
    zo zag ik het ook!

Mvg,
    Rudy

Je kan ofwel schroeven in slobgaten nemen ofwel, zoals Seek zegt, deuvels in slobgaten. De slobgaten aan de buitenkant laat je heel licht naar binnen lopen: als je tafel krimpt komen de deuvels relatief meer aan de buitenkant te zitten, maar tegelijkertijd krimpt ook je rekeind. De afstand tussen de deuvel en de schouder moet verder naar buiten dus iets kleiner worden. De deuvel in het midden heeft in de lengte van de tafel (dwars op de breedte van het rekeind) iets ruimte. Die fixeert wel op de centerlijn maar kan wel meebewegen in de lengterichting. Ik zou die middelste deuvel dus ook niet vastlijmen aan de pen, hooguit een tipje lijm om hem vast te lijmen aan het eindstuk. Dus eerst grotendeels inslaan en op het laatst een klein randje lijm.

Dat is dus wel iets dat je je moet realiseren bij rekeinden: de breedte van de tafel verandert, de lengte van het eindstuk niet. Bij veranderende luchtvochtigheid steekt dus je rekeind iets uit, of je blad.

Ik geloof ook niet dat een rekeind het eiken 'bedwingt'. Wat het doet is zorgen dat er niet zo snel vochttransport door het kopshout plaatsvindt. Maar misschien heb ik dat helemaal mis.

Rudy,

Wat gezegd wordt over de maatvoering klopt. Afhankelijk van het seizoen is bij mij de tafelpoot te breed of wat te smal. Bij mijn tafel heb ik de middelste pen gelijmd. De buitenste pennen vast gezet met een deuvel. Slop gaten in de pen gemaakt. Het blad blijft wel helemaal vlak. Blad dikte is bij mij ongeveer 3 cm.

Ik hoop dat je hier wat mee kunt.

Groet Jos

Forum Rechten