Alaskan sawmill zelf maken

werkbank

Actieve deelnemer
30 dec 2012
404
0
betekom belgië
Wie heeft er info over het zelf bouwen van een Alaskan sawmill, meer bepaald hoe de zaagmachine vastzit aan het frame en hoe het zaagblad geklemd zit?
Werd het zaagblad op die plaatsen doorboord en met bouten vastgezet?
jan
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.277
215
't hoofd van Overijssel
Wie heeft er info over het zelf bouwen van een Alaskan sawmill, meer bepaald hoe de zaagmachine vastzit aan het frame en hoe het zaagblad geklemd zit?
Werd het zaagblad op die plaatsen doorboord en met bouten vastgezet?
jan

Er zijn veel home made filmpje te vinden op YouTube. Een van de eerste filmpjes zie je al heel veel details over hoe het allemaal werkt. In detail zie je dat het zwaard aan het einde ingeklemd wordt. Voor de veiligheid zit er een kap om het einde.


De vorige werkt met een ladder deze met een balk.


Wat mij wel opvalt dat ze bij de eerste plank aardig benauwd kijken. Daarna lijkt het wel een eitje.
 

werkbank

Actieve deelnemer
30 dec 2012
404
0
betekom belgië
Die filmpjes heb ik ook al bekeken, maar hoe zit de machine vast aan het frame, dat is niet goed zichtbaar op de filmpjes.
Wordt het zaagblad doorboord en zo met een bout aan het frame vastgezet?
Ik vermoed dat de kettingrem ook nog vrij moet zitten.
jan
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Hallo Werkbank
http://www.youtube.com/watch?v=hMzE5kaY0nM
Ik volg deze man, hij denkt dat wereld binnenkort vergaat/ op zijn kop komt te staan. Hij heeft heel veel info op youtube staan. Er is een flinke serie over het bouwen van een houten schuurtje? Er zijn er diverse waarin hij met een kettingzaag sawmill werkt. Als je door de praatjes heen kan luisteren dan kom je aan genoeg info om een keuze te maken.

HG Hugo
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.277
215
't hoofd van Overijssel
Die filmpjes heb ik ook al bekeken, maar hoe zit de machine vast aan het frame, dat is niet goed zichtbaar op de filmpjes.
Wordt het zaagblad doorboord en zo met een bout aan het frame vastgezet?
Ik vermoed dat de kettingrem ook nog vrij moet zitten.
jan

Kijk eens bij het eerste filmpje naar de details op 2.09. Het is maar een paar seconden. Daarin zit het zwaard opgesloten in een klemconstructie met draadeind. Redelijk duidelijk detail lijkt mij.
 

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3
Hey, ik heb zelf een alaskan mill.
Zie daarvoor ook mijn topic over speelhuisje.. http://www.woodworking.nl/showthread.php?7827-bouw-speelhuisje
Ik kan anders wel wat foto's maken, met foto's van hoe de mill vast zit aan het zaagblad.
Vind het wel lastig om zo uit te leggen, maar het is wel een heel simpel systeem. Word dmv bouten op het zaagblad geklemt.

van het weekend zal ik wat foto's maken. Het hele systeem is denk ik ook wel simpel na te maken. Kon hem toendertijd goedkoop in engeland kopen vanwege lage pond-euro.
je hoort nog wel
 

markvanzee

Actieve deelnemer
4 okt 2011
469
1
langerak
Een ander alternatief waarmee ik je aan de slag kan zijn aluminium systeemprofielen. Deze zijn ook erg geschikt voor het maken van een alaskan mill. Ik wil er een gaan maken die beter is dan de stihl alaskan mill die ik nu heb. Ik wil zelf iets gaan bouwen met een grotere zaagbreedte (ik kan nu max 1m breed zagen) en met een soort lier op de alaskan mill. Misschien zelf met 2 kettingzagen erop en een blad met 2 aansluitingen.
 

damien

Actieve deelnemer
21 aug 2011
669
4
Leuven
Ik vind de aanpak van logosol met zijrail iets hebben (vanachter mijn computer gezien :)
Ik denk dat de basismodule zo nodig zelf verder kan uitgebouwd worden, steunend op hun ideeën.

big-mill-timberjig.jpg
 
Laatst bewerkt:

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3
Hierbij heb ik twee foto's van hoe het zaagblad aan de alaskan mill vastzit.
Heb ook even de duimstok erbij gelegd, heb je een idee van de maten...

P1070290.jpg

P1070293.jpg

Die logosol leek mijzelf dus helemaal niets, vind het grote voordeel van de alaskan mill dat het eigenlijk Fool-proof is, plus, je kunt er ook afwijkende stammen mee zagen. heb nu ook een douglas te drogen van 3 meter lang die met een straal van zo'n 5 meter is kromgegroeid (is waarschijnlijk ooit al eens een andere boom op gevallen..)

Ik was laatst met mijn opa aan de praat (hij is 92 en heeft vroeger ook een houtzagerij gehad), Hij vertelde me dat ze ook al eens twee zaagbladen aan elkaar hebben gelast, aan 1 kant een handvat, aan de andere kant een zware kettingzaag. Zo konden ze ook de bijzonder dikke bomen zagen.. Nu weet ik niet of ik dat durf, met twee aan elkaar gelaste zaagbladen te gaan zagen....
 

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3
Oh, enne, met de alaskan mill kun je behoorlijk dikke stammen zagen. Op de site van alaskan mill http://www.alaskanmill.co.uk/Store.aspx#P2
staat al een mill die voor stammen gaat tot 180 cm. Met zoiets komen de kosten niet zozeer van de mill, maar van de zware kettingzaag (dan heb je al een stihl 880 of husqvarna 3120 nodig), het grote zaagblad en de lange zaagketting...
Met mijn husqvarna 576 kan ik nu tot een goede 50 cm zagen, houd dan nog wel power over om nog breder te zagen. Licht er ook aan welke houtsoort/hoeveel knoesten etc.
Heb dus een 70 cm zaagblad en een 30" mill (76 cm). Als ik een groter zaagblad koop dan kan ik dus tot 76 cm met mijn mill zagen. Voor een paar euro kan ik dus ook een verlengset krijgen, tot aan een 180 cm.... Dan heb je al beste bomen....
 

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3
Je moet er wel een speciale zaagketting op leggen. Normaal is een ketting op 30 tot 35 graden geslepen, de ketting die je gebruikt voor de alaskan mill is geslepen op 10 graden.
Je krijgt er een heel mooie zaagsnede van, als je maar gelijkmatig werkt, niet te hard drukt.
Maar het goed kunnen slijpen van een zaagketting is bij dit werk wel heel belangrijk..
 

werkbank

Actieve deelnemer
30 dec 2012
404
0
betekom belgië
verlies je 20cm van je zaaglengte?
Oei, dan kom ik niet ver met een blad van 55 cm...
Ik was van plan om een Stihl ms361 over te nemen met een blad van 55cm.
Of zou die een langer blad aankunnen?
 

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3
In een van mijn vorige reacties heb ik een link naar een engelse site gegeven. Daar heb ik mijn mill ook gekocht. Daar staat bij de FAQ wel hoeveel cc je moet hebben voor een bepaalde zaaglengte. Daar staat trouwens heel veel info op.
Lees maar eens door. Mocht je daarna nog vragen hebben dan hoor ik t wel,
Vriendelijke groet
 

werkbank

Actieve deelnemer
30 dec 2012
404
0
betekom belgië
Zo, dit is mijn 'Belgian sawmill' geworden.
Alles gebouwd met recuperatiematerialen en een beetje inspiratie.
Een zeer leuke en leerrijke ervaring, zeker omdat ik zoiets nog nooit gemaakt heb.
Nu nog de ladder aanpassen en hopelijk kunnen we volgende week beginnen te zagen.
ik hou u op de [video]http://www.youtube.com/belgiansawmill[/video]hoogte.
 

werkbank

Actieve deelnemer
30 dec 2012
404
0
betekom belgië
oei, iets fout met de link
op you tube vindt je het filmpje op 'homemade belgian sawmill'
hier dan maar enkele foto's
P1020652.jpgP1020648.jpgP1020654.jpg
Door het gewicht van 088, weegt leeg 10,20kg, kwam het zaagblad bol te staan.
Dus maar een brug erover gebouwd met spanschroef om bij te regelen.
Effectieve zaagbreedte is 66 cm met een zaagblad van 90 cm.
De sawmill is zo gemaakt dat ik een zaagblad van 120 cm er kan opzetten mits het frame te verschuiven.
Volgende week meer.
 

markvanzee

Actieve deelnemer
4 okt 2011
469
1
langerak
Ziet er perfect uit en je hebt in elk geval de goede zaag!! Blad van 120 cm moet idd ook kunnen, deze heb ik ook op mijn mill
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.