Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 21
    Senior Member
    Ingeschreven
    Dec 2012

Alaskan sawmill zelf maken

Wie heeft er info over het zelf bouwen van een Alaskan sawmill, meer bepaald hoe de zaagmachine vastzit aan het frame en hoe het zaagblad geklemd zit?
    Werd het zaagblad op die plaatsen doorboord en met bouten vastgezet?
    jan

Senior Member
    Ingeschreven
    Jun 2012
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door werkbank Bekijk Berichten
    Wie heeft er info over het zelf bouwen van een Alaskan sawmill, meer bepaald hoe de zaagmachine vastzit aan het frame en hoe het zaagblad geklemd zit?
    Werd het zaagblad op die plaatsen doorboord en met bouten vastgezet?
    jan
    Er zijn veel home made filmpje te vinden op YouTube. Een van de eerste filmpjes zie je al heel veel details over hoe het allemaal werkt. In detail zie je dat het zwaard aan het einde ingeklemd wordt. Voor de veiligheid zit er een kap om het einde.

De vorige werkt met een ladder deze met een balk.

Wat mij wel opvalt dat ze bij de eerste plank aardig benauwd kijken. Daarna lijkt het wel een eitje.
    Jeroentje

Senior Member
    Ingeschreven
    Jun 2012
    veel blijft er wel niet over van zo een boom.

Senior Member
    Ingeschreven
    Dec 2012
    Die filmpjes heb ik ook al bekeken, maar hoe zit de machine vast aan het frame, dat is niet goed zichtbaar op de filmpjes.
    Wordt het zaagblad doorboord en zo met een bout aan het frame vastgezet?
    Ik vermoed dat de kettingrem ook nog vrij moet zitten.
    jan

Hallo Werkbank
    http://www.youtube.com/watch?v=hMzE5kaY0nM
    Ik volg deze man, hij denkt dat wereld binnenkort vergaat/ op zijn kop komt te staan. Hij heeft heel veel info op youtube staan. Er is een flinke serie over het bouwen van een houten schuurtje? Er zijn er diverse waarin hij met een kettingzaag sawmill werkt. Als je door de praatjes heen kan luisteren dan kom je aan genoeg info om een keuze te maken.

HG Hugo

Senior Member
    Ingeschreven
    Jun 2012
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door werkbank Bekijk Berichten
    Die filmpjes heb ik ook al bekeken, maar hoe zit de machine vast aan het frame, dat is niet goed zichtbaar op de filmpjes.
    Wordt het zaagblad doorboord en zo met een bout aan het frame vastgezet?
    Ik vermoed dat de kettingrem ook nog vrij moet zitten.
    jan
    Kijk eens bij het eerste filmpje naar de details op 2.09. Het is maar een paar seconden. Daarin zit het zwaard opgesloten in een klemconstructie met draadeind. Redelijk duidelijk detail lijkt mij.
    Jeroentje

Hey, ik heb zelf een alaskan mill.
    Zie daarvoor ook mijn topic over speelhuisje.. http://www.woodworking.nl/showthread...uw-speelhuisje
    Ik kan anders wel wat foto's maken, met foto's van hoe de mill vast zit aan het zaagblad.
    Vind het wel lastig om zo uit te leggen, maar het is wel een heel simpel systeem. Word dmv bouten op het zaagblad geklemt.

van het weekend zal ik wat foto's maken. Het hele systeem is denk ik ook wel simpel na te maken. Kon hem toendertijd goedkoop in engeland kopen vanwege lage pond-euro.
    je hoort nog wel

Een ander alternatief waarmee ik je aan de slag kan zijn aluminium systeemprofielen. Deze zijn ook erg geschikt voor het maken van een alaskan mill. Ik wil er een gaan maken die beter is dan de stihl alaskan mill die ik nu heb. Ik wil zelf iets gaan bouwen met een grotere zaagbreedte (ik kan nu max 1m breed zagen) en met een soort lier op de alaskan mill. Misschien zelf met 2 kettingzagen erop en een blad met 2 aansluitingen.

Senior Member
    Ingeschreven
    Dec 2012
    Met welk systeem zaag je 1 m breed?
    Kun je enkele foto's posten?

Forum Rechten