Lintzaag

Bep

Actieve deelnemer
27 sep 2010
199
1
Ik ben benieuwd waar jullie je lintzagen voor je machine halen of bestellen?
En welke zaag jullie gebruiken, hoeveel tanden per inch.
Ik ben namelijk opzoek naar een goede leverancier.
Misschien kunnen jullie me helpen.
 

HoutHans

Actieve deelnemer
1 mei 2012
450
20
Moi Bep,

Ik werk nu met een setje besteld bij Holz-Metall.info en die bevallen me goed. Hier op het forum lees ik veel goede verhalen over de bladen van Tuffsaw. Je tweede vraag (soort blad en tpi) is zo niet te beantwoorden; dat hangt helemaal af van wat je wilt gaan zagen (groen of droog hout); de dikte en hoe je wilt gaan zagen (rechtuit of bochtig). In mijn ervaring heeft een heel fijne zaag weinig toegevoegde waarde boven een wat grovere vertanding, maar verder kan ik er zo weinig zinnigs over zeggen.

Groeten,

Hans
 

massis

Actieve deelnemer
4 mei 2012
657
49
Bilzen, BE
Ik ben sinds een tijdje ook een erg tevreden klant bij TuffSaws. Vlijmscherp, superkwaliteit, en niet duur!

Waar ik voor een origineel- overigens waardeloos - metabo zaaglint dik €25 kwijt was, had ik bij TuffSaws binnen de week 2 linten aan huis geleverd voor samen net €30 incl alle kosten. Gebruik het eerste lint nu al enkele maanden, tot grote tevredenheid.
 

Karin (2)

Nieuw lid
10 mrt 2013
7
0
Sluit me aan bij de anderen. Tuffsaws. Voor mijn Scheppach Prima Vario HBS 32 heb ik M42 lintzaagbladen. Deze gaan 5 tot 10x langer mee. Ragfijn zaagwerk!
Groet,
Karin.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Mijn indruk is dat de Sabrecut van Tuffsaws stiller is dan andere linten. Het typische fluitend geluid van een lintzaag is er niet meer.
 

Bep

Actieve deelnemer
27 sep 2010
199
1
Bedankt voor de info....
Ik wil een zaag voor het herzagen van hout schulpen om planken te zagen en eventueel fineer.
En groen hout.
Iemand een tip welk type blad van tuffsaw?
 

tuoh

Oud hout
Voor die uiteenlopende eisen heb je twee types zaaglint nodig.

- Super-tuff Fastcut: het perfecte lint voor het herzagen van droog hout, ook heel geschikt voor het zagen van dik fineer.

- Sabrecut: HET lint voor het zagen van groen hout.

De zaaglintbreedte hangt af van het type machine, maar in de praktijk ga je zeker niet breder moeten gaan dan 1/2 duim, dat zaagt perfect recht.



Mvg,

André
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Mijn indruk is dat de Sabrecut van Tuffsaws stiller is dan andere linten. Het typische fluitend geluid van een lintzaag is er niet meer.

Da's inderdaad zo, bij mij maakt het ook een enorm verschil in geluid. De zaaglinten zijn veel dunner, en buigen zich makkelijker rond de wielen.
Daardoor zijn ze krijg je er ook meer spanning op en zagen ze heel strak en recht. Niets dan voordelen dus ;-).
Zeker voor kleinere lintzagen zeer aan te raden, een te dik lint is echt nefast voor de resultaten...
 

Bep

Actieve deelnemer
27 sep 2010
199
1
Ik ga er zeker achterheen... Bedankt voor de reacties en tips en adviezen.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.917
846
Oss
Heb vorige week een 6mm en 10mm besteld met 10tpi super tuff carbon voor het wat fijnere werk en een 16 mm sabre cut voor het grovere werk en vers hout.
Ik moet zeggen dat de originele zagen welke bij de makita worden meegeleverd ook niet slecht lijken.
De16 mm 4tpi zaagt prima.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.