Schalen set

Yuno

Nieuw lid
15 jan 2013
21
0
mjvanderwielen.com
Eindelijk heb ik de tijd gehad om twee schalen te schuren en oliën. Beide schalen komen van de zelfde stronk. Eentje heb ik moeten koken omdat deze aangetast was met schimmel. Deze is daardoor veel donkerder van kleur geworden.

Nu nog even op mijn tanden bijten voor de laatste schaal.

Nogmaals het is de zelfde stronk en zelfde afwerking (walnotenolie) enige verschil is het 10 minuten koken.

Tweede-schaal-624x468.jpg

Meer foto's

Schaal-geschuurd.jpg

Meer foto's
 

markvanzee

Actieve deelnemer
4 okt 2011
469
1
langerak
Dat koken geeft wel weer een leuk effect. Zuur of base kan hout ook verrassend van kleur doen veranderen.

Koken heeft geen effect op de kleur van het hout, behalve dat de buitenste 2 mm ofzo wat lichter van kleur word. Dit word er dus meestal na het drogen weer afgedraaid. Sommige draaiers koken hun voorgedraaide schalen om ze sneller te laten drogen, sommige houtsoorten worden schijnbaar makkelijker schuurbaar door koken.
 

Yuno

Nieuw lid
15 jan 2013
21
0
mjvanderwielen.com
Het lijkt alsof het bij mij precies andersom is? De gekookte schaal is zeker een aantal tinten donkerder. Wanneer ik de schimmel laat zitten zonder de schaal te koken blijft deze dan niet zichtbaar?

Dank voor de info!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.