terras maken met vurenhout

geer

Nieuw lid
13 mei 2013
9
1
ik ga binnenkort een terras maken van vurenhout.
het terras word 5 bij 5 meter en zo'n 60 cm hoog.
de balkjes die aan de buitekanten komen te staan om de balklaag te ondersteunen, kunnen op zijn tijd nat worden door de regen, die meer naar binnen staan hebben hier geen last van.
nu kreeg ik het advies om de buitenste balken in te pakken met bubbeltjes plastic zodat ze niet nat kunnen worden en langer mee gaan.
heeft iemand hier ervaring mee?

ik wil eventueel lariks vlonderplanken gaan gebruiken voor de vloer, zijn die sterk genoeg, en gaan dat langer mee dan vuren vlonderdelen?
 

TiMmEr-JaN

Actieve deelnemer
8 mrt 2013
195
0
Groningen
ga langs een bouwput... vraag aan een timmerman of een uitvoerder of je een handjevol vulplaatjes mag hebben.... kun je de hoogte zelf bepalen !! ga je de onderste planken goed in de verf zetten en bouw je hem verder....

vulblokjes/plaatjes verkopen ze ook bij de BOMIJ succes...

vulblokjes.jpg
 

zaag

Actieve deelnemer
9 jun 2010
420
1
H.I. Ambacht
Ik zou ze zeker niet inpakken met plastic, als ze vochtig (of toch een beetje nat) worden kan het er niet uit en gaat het broeien en schimmelen (dus rotten). Zorg ervoor dat ze niet de grond raken, dus bv die vulplaatjes gebruiken en laat ze lekker nat worden. Vurenhout wat gewoon kan luchten rot echt niet zomaar weg, het wordt wel grijs maar dat geeft niets. Als voorbeeld; een vuren schutting rot ook niet zomaar, de palen rotten op het punt waar ze de grond in gaan en verder niet noemenswaardig . Hardhout verdiend overigens wel de voorkeur als je er langer dan een jaar of 15 plezier van wilt hebben.

Groeten,
Patrick
 

geer

Nieuw lid
13 mei 2013
9
1
oke ben zeker een stuk wijzer geworden, iedereen bedankt.

maar wat vinden jullie van lariks als terrasplank? sterker als vuren..of?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.