Welkom bij www.woodworking.nl.
Resultaten 1 tot 7 van de 7

terras maken met vurenhout

ik ga binnenkort een terras maken van vurenhout.
    het terras word 5 bij 5 meter en zo'n 60 cm hoog.
    de balkjes die aan de buitekanten komen te staan om de balklaag te ondersteunen, kunnen op zijn tijd nat worden door de regen, die meer naar binnen staan hebben hier geen last van.
    nu kreeg ik het advies om de buitenste balken in te pakken met bubbeltjes plastic zodat ze niet nat kunnen worden en langer mee gaan.
    heeft iemand hier ervaring mee?

ik wil eventueel lariks vlonderplanken gaan gebruiken voor de vloer, zijn die sterk genoeg, en gaan dat langer mee dan vuren vlonderdelen?

ga langs een bouwput... vraag aan een timmerman of een uitvoerder of je een handjevol vulplaatjes mag hebben.... kun je de hoogte zelf bepalen !! ga je de onderste planken goed in de verf zetten en bouw je hem verder....

vulblokjes/plaatjes verkopen ze ook bij de BOMIJ succes...

Klik op Afbeelding voor grotere versie

Naam:      vulblokjes.jpg
Bekeken:   312
Grootte:   84,6 KB
ID:        6175

oud hout
    Ingeschreven
    Nov 2009
    Even een paar palen hardhout halen, dan weet je zeker dat het goed gaat.
    Met vriendelijke groet,
    Joris

Senior Member
    Ingeschreven
    Jun 2010
    Ik zou ze zeker niet inpakken met plastic, als ze vochtig (of toch een beetje nat) worden kan het er niet uit en gaat het broeien en schimmelen (dus rotten). Zorg ervoor dat ze niet de grond raken, dus bv die vulplaatjes gebruiken en laat ze lekker nat worden. Vurenhout wat gewoon kan luchten rot echt niet zomaar weg, het wordt wel grijs maar dat geeft niets. Als voorbeeld; een vuren schutting rot ook niet zomaar, de palen rotten op het punt waar ze de grond in gaan en verder niet noemenswaardig . Hardhout verdiend overigens wel de voorkeur als je er langer dan een jaar of 15 plezier van wilt hebben.

Groeten,
    Patrick

oke ben zeker een stuk wijzer geworden, iedereen bedankt.

maar wat vinden jullie van lariks als terrasplank? sterker als vuren..of?

lariks is normaal gezien beter dacht ik. Ook bekend als Lork:

http://www.woodforum.be/nl/houtsoorten/lorkenhout

Lariks kan veel beter gebruikt worden dan vuren.

Hier een bedrijf dat veel dingen bouwt van lariks, plus wat info over lariks.

http://www.larikshoutbouw.nl/larikshout.html

Forum Rechten