Schaven. Hoe en wat ?

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Zelfs met de slijphulp krijg je er wel een lichte kromming in als je helemaal rechts en helemaal links op de punt druk geeft. Als je een echte volle 'camber' wilt hebben en tóch de slijphulp wilt gebruiken dan heeft Veritas ook een tonvormig vervangingswieltje, de 'camber roller'.
 

TAP

Nieuw lid
21 jun 2013
21
0
zuid-overijssel
Ik ga het eerst nog eens zonder extra accessoires proberen. Eerst eens de suggestie van ArtHarg, druk op de hoeken. En misschien als laatste nog de kantjes wat extra afronden door een millimetertje onder de zijkant te leggen.
 

Bep

Actieve deelnemer
27 sep 2010
199
1
Ík heb nog een mooie stanley 4 in de aanbieding, zeer weinig gebruikt.
Heb het interesse laat me het weten.
 

Pascal

Actieve deelnemer
27 dec 2011
178
1
Luxemburg
Zoals al aangehaald is het helemaal niet nodig om de hele vouw een camber te geven. Ik denk ook niet dat het nodig is om nog eens te investeren in die tonvormige slijphulp van Veritas. Begrijp me niet verkeerd, het zal ontegensprekelijk wel goed gerief zijn, maar het is wel weer duur gerief. Ik zou gewoon beginnen om de 2de vouw met de hand te maken zonder slijphulp. Op het einde dan een of twee halen met druk op de linkerkant en hetzelfde voor de rechterkant. Normaal gezien moet dat genoeg zijn om geen strepen meer te hebben.
Voordeel van het op die manier te doen is dat je na verloop van tijd ook zonder slijphulp uit de voeten kan. Of dat nu nuttig is ? Zie een andere draad hieromtrent;).
Groetjes,
Pascal
ps: Ik heb nooit een Veritas slijphulp gebruikt, dus kan die niet beoordelen. Ik heb wel zo'n ding van Stanley wat ondertussen al kapot is:mad:, voor degenen die dat overwegen: NIET kopen! Sindsdien slijp ik uit de hand op waterstenen :cool:.
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Op een zoetschaaf hoeft het niet nee. Op andere schaven (voorloper en reischaaf) hangt het erg af van je manier van werken. Ik vind een forse camber op m'n #5 fijn en een mildere op m'n #8. En dan heb ik op m'n #6 een rechte vouw zitten en op m'n #4 een heeele flauwe bocht. Met de dunne krullen die je daar afneemt heeft het ook geen zin om er een grote kromming op te zetten: het enige resultaat is dat je je beitel niet over de volle breedte gebruikt.
 

TAP

Nieuw lid
21 jun 2013
21
0
zuid-overijssel
Ík heb nog een mooie stanley 4 in de aanbieding, zeer weinig gebruikt.
Heb het interesse laat me het weten.

Bedankt voor het aanbod. Maar ik heb dus net een 4 gekocht. En die doet het goed. Een rijschaaf zou ik wel interessant vinden. Die worden duidelijk minder aangeboden.
 

TAP

Nieuw lid
21 jun 2013
21
0
zuid-overijssel
Ik denk ook niet dat het nodig is om nog eens te investeren in die tonvormige slijphulp van Veritas. Begrijp me niet verkeerd, het zal ontegensprekelijk wel goed gerief zijn, maar het is wel weer duur gerief. Ik zou gewoon beginnen om de 2de vouw met de hand te maken zonder slijphulp.

Zo denk ik er ook over: eerst eens kijken wat hiermee lukt. Bijkopen kan altijd nog.

Voordeel van het op die manier te doen is dat je na verloop van tijd ook zonder slijphulp uit de voeten kan. Of dat nu nuttig is ? Zie een andere draad hieromtrent.

Mooie discussie was dat. Daarna dacht ik: gewoon gebruiken zo'n slijphulp. Een goed resultaat dankzij goed gereedschap. Natuurlijk is het prachtig als een vakman het met de hand kan en misschien wel een beter resultaat haalt.
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Raar is dat ik dit ding nergens in ene winkel in het vasteland van de EU zie, het is een copie van de beter bekende Eclipse.
Verschillende aanbieders verkopen deze met of zonder de dikke blauwe laklaag, met een behoorlijk verschil in de prijs.
Het heeft misschien iets aandacht van een vijl nodig, maar vanwege het enorme prijsverschil het overwegen waard.

Iets duwen op de eindeinden geeft een voldoende goede afronding voor stalen schaven.

http://www.ebay.co.uk/itm/HONING-GUIDE-FOR-CHISEL-SHARPENING-WOOD-AND-METALWORK-/350784592111
 

TAP

Nieuw lid
21 jun 2013
21
0
zuid-overijssel
Dat zijn inderdaad voordeligere keuzen dan de veritas. Maar ik was al gezwicht voor de veritats slijphulp alleen kwam ik er dus toen achter dat ik hiermee niet zo de beitel af laat lopen naar de zijkant. Ik ga het alleen nog even vermijden om accessoires voor de accessoire te kopen.
 

Woruta

Actieve deelnemer
23 mei 2013
393
0
Haarlem
Extra vraag: hoeveel schaven heb je "nodig"?
Ik zie mensen die het hele arsenaal hebben, van een nummer 3 tot en met een nummer 8 en allerlei exoten.

Op het moment heb ik twee no4 bankschaven. Paul Sellers stelt in een van zijn videos zelfs dat "a no4 is all you need".
Zelf wil ik er nog een blokschaaf bijkopen en ik twijfel over een no7 of no8.
Welke schaven hebben jullie aangeschaft?
 

WR1944

Oud hout
Elke schaaf heeft een bepaald toepassingsgebied. Als je wat wilt schaven en je kunt absoluut niet uit de voeten met de schaaf (schaven) die je hebt, kijk dan pas naar een andere schaaf. Probeer dan een schaaf te kiezen die goed past in dat nieuwe gebied en zo weing mogelijk overlap heeft met je bestaande schaaf (schaven).
Zelf heb ik 2 stuks #4 waarvan ik er maar één echt gebruik. De andere moet ik nodig tunen. Daarnaast een low angle blokschaafje voor het breken van kantjes. Ik heb ook een #5 van een betere Chinese kwaliteit die ik weinig gebruik. Voor m'n werkbank heb ik een Veritas bevel up jointer gekocht en die schaaf steelt de show. Dan is er nog de Veritas router plane. Die gebruik ik weinig maar als ik hem nodig heb is het een genot om mee te werken. En dan is er ook nog de Stanley SW shoulder plane. voor het opschonen van pennen en ander ongeregeld. Ook een genot om mee te werken. Ik heb deze schaven aangeschaft omdat ik een klus had die niet of niet goed met m'n bestaande arsenaal gedaan kon worden. Ik denk dat als je je bij voorbaat wilt gaan indekken tegen mogelijke schaafklussen je mogelijk een schaaf koopt die misschien nooit of uiterst zelden gebruikt wordt.
 

Woruta

Actieve deelnemer
23 mei 2013
393
0
Haarlem
Ik denk dat als je je bij voorbaat wilt gaan indekken tegen mogelijke schaafklussen je mogelijk een schaaf koopt die misschien nooit of uiterst zelden gebruikt wordt.

Daar heb je een goed punt.
Vandaar dat ik wil starten met een no4 en een no7 (8?), omdat deze twee schaven in mijn beleving een beetje de basisbehoefte afdekken.
Een blokschaafje erbij kost weinig en past ook nog wel op de werkbank.

Nieuwe schaven volgen dan als ik tegen nieuwe problemen aanloop :)
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Een #8 is een slag langer dan een #7 maar ook echt een stuk zwaarder. Dat gewicht hoeft geen probleem te zijn en heeft zelfs voordelen, maar het vereist wel enige kracht om er goed mee te kunnen werken en een werkbank die op "schaafhoogte" staat. Anders verkloot je je armen en kun je hem niet goed genoeg controleren om voordeel van de extra lengte te hebben. Wat een goede aanvulling is op de combi van #4 en #7 is een beukehouten reischaaf. Als je op Marktplaats een leuke op de kop weet te tikken van 90cm kan je die gebruiken om lange kanten te rechten.
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Pas wel op wat je koopt bij houten reischaven, sommige zijn dermate versleten dat je er weinig mee kunt.
Als je een stalen N0. 7 of No. 8 kunt vinden voor een redelijke prijs, zou dat mijn voorkeur hebben.
 

Woruta

Actieve deelnemer
23 mei 2013
393
0
Haarlem
Als het goed is komt er een stalen versie deze kant op :)
Kan voor de leuk nog wel eens een houten variant kopen, staat leuk in m'n hok.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.