Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 4 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 37

Schaven. Hoe en wat ?

Ik ben net een beetje begonnen met hout bewerken. En wil een deur gaan afschaven maar er zijn verschillende schaven te koop maar welke schaaf is nu goed voor wat ? En wat voor type's zijn erin. Ik had bij stanley gekeken en hier zie ik iets van 5 verschillende. En kun je al het hout schaven ?

Kan iemand me hier mee helpen?

Mvg Roy

zoek even in de archieven hier, daar ga je tonnen info vinden over schaven

Ja, je vraag is wel heel breed...
    Kijk eens hier, hier staat al heel veel: http://www.woodworking.nl/forumdispl...appen-know-how

En vergeet niet, een schaaf is waardeloos zonder vlijmscherpe beitel. En die beitel dient regelmatig opnieuw gewet en/of geslepen te worden dus dat is een vaardigheid die je zelf moet leren, kan je niet uitbesteden.

Bedankt. Ik had al een paar keer van alles op gezocht maar vond nooit de goede info maar had 1 topic gevonden maar de laptop viel uit. En vond hem niet meer maar heb hem weer gevonden. Bedankt.

Als je die links bekeken hebt van "alles over schaven" is het leuk om eens te googelen naar "blood and gore Stanley planes". Daar heeft iemand ALLE Stanley typenummers gedocumenteerd. Heel leuk om eens door te lezen.

Je tweede vraag of je alle houtsoorten kunt schaven: Ja, dat kan, maar sommige zijn makkelijk zoals grenen, eiken, europees esdoorn, beuken. Andere soorten zijn erg warrig, zoals veel tropische houtsoorten of normale houtsoorten rond de knoesten, wat veel meer kunde vereist. En dan heb je houtsoorten die vol zitten met mineralen en daar moet je vaker gaan slijpen. Chris Schwarz had eens een blog over een onmogelijk plankje hout. Dat was een stuk grenen dat bij een vulkaanuitbarsting heel veel vulkaanstof opgenomen had. Zag er onschuldig uit, maar 1 streek maakte de beitel bot.

Ik zou ook geen MDF gaan schaven....

Als je toevallig niet de beschikking hebt over vulkaangrenen dan kun je ook makoré gebruiken. Heeft ongeveer hetzelfde effect :-/

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door R.O.Y. Bekijk Berichten
    Ik ben net een beetje begonnen met hout bewerken. En wil een deur gaan afschaven maar er zijn verschillende schaven te koop maar welke schaaf is nu goed voor wat ? En wat voor type's zijn erin. Ik had bij stanley gekeken en hier zie ik iets van 5 verschillende. En kun je al het hout schaven ?

Kan iemand me hier mee helpen?

Mvg Roy
    Een Stanley No. 5 of No.6 zijn mooie handschaven hier voor.

Stanley N0. 5
    Kleine voorloper,
    om ruw hout te voorbereiden op de reischaaf, slijphoek 35 graden, iets bol geslepen.
    Word ook gebruikt als grote bankschaaf maar dan met een kleinere ingestelde schaafmond en geslepen op 25 graden.
    Ook geschikt als schaaf voor de futselplank.
    Bestaat ook in een breedere versie de: 5 1/2
    Schaafbreedte: 50 mm
    schaaflengte: 355

Stanley N0. 6
    Voorloper,
    Om ruw hout te voorbereiden op de reischaaf,
    Slijphoek 35 graden, iets bol geslepen.
    Word ook gebruikt als kleine reischaaf, maar dan met een kleinere ingestelde schaafmond en vlakker geslepen op 25 graden.
    Schaaf breedte: 60 mm
    Schaaf lengte: 460 mm
    Laatst gewijzigd door Zweihaak; 11-05-13 om 20:37.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Seek Bekijk Berichten
    Ik zou ook geen MDF gaan schaven....
    MDF valt net als multiplex niet onder de noemer hout, maar onder plaatmateriaal.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Seek Bekijk Berichten
    Als je die links bekeken hebt van "alles over schaven" is het leuk om eens te googelen naar "blood and gore Stanley planes". Daar heeft iemand ALLE Stanley typenummers gedocumenteerd. Heel leuk om eens door te lezen.

http://www.supertool.com/StanleyBG/stan1.htm

Geschreven door: Patrick A. Leach

Welke schaaf voor welk gebruik, en de Nederlandse benamingen.
    En beknopt overzicht van de meest gebruikte schaven.

Stanley No. 3
    zoetschaaf, glad opschaven voor behandeling voor bv olie of lak.
    Schaafbreedte: 44 mm
    schaaflengte 240 mm
    slijphoek 25 graden.

Stanley No. 4
    Bankschaaf, grote zoetschaaf
    schaaf voor algemeen gebruik.
    Bestaat ook in een bredere versie de: 4 1/2
    schaaflengte 245 mm
    Slijphoek 25 graden.

Stanley N0. 5
    Kleine voorloper,
    om ruw hout te voorbereiden op de reischaaf, slijphoek 35 graden, iets bol geslepen.
    Word ook gebruikt als grote bankschaaf maar dan met een kleinere schaafmond en geslepen op 25 graden.
    Ook geschikt als schaaf voor de futselplank.
    Bestaat ook in een breedere versie de: 5 1/2
    schaaflengte: 355

Stanley N0. 6
    Voorloper,
    Om ruw hout te voorbereiden op de reischaaf,
    Slijphoek 35 graden, iets bol geslepen.
    Word ook gebruikt als kleine reischaaf, maar dan vlakker geslepen op 25 graden.
    Schaaf lengte: 460 mm

Stanley N0. 7
    kleine reischaaf,
    vlakken en kantrechten van kleinere stukken hout.
    slijphoek 30 graden, zachthout, 35 graden voor hardhout.
    schaaf lengte: 560 mm

Stanley N0. 8
    reischaaf,
    vlakken en kantrechten van lange hout lengtes.
    slijphoek 30 graden zachthout, 35 graden voor hardhout.
    Schaaf breedte:
    schaaf lengte:

Stanley N0. 9 1/2
    Zoetschaaf/kopshoutschaaf,
    voor de fijne nabewerking.
    Schaaf breedte: 40 mm
    schaaf lengte: 160 mm

Stanley No. 60 1/2
    Zoetschaaf/kopshoutschaaf
    Min of meer het zelfde type als de 9 1/2 maar dan met in een lagere hoek.
    Schaaf breedte: 40 mm
    schaaf lengte: 160 mm

Stanley No. 62
    kopshoutschaaf,
    Kleine voorloper met lage schaafhoek,
    Eigenlijk een N0. 5 met een andere hoek in het schaafbed, de schaafbeitel ligt er platter in.
    Oorspronkelijk gemaakt als No. 64 om kops hout van slagers hakblokken te vlakken.
    Deed pas later de intrede in de houtbewerking als No. 62.
    Schaaf breedte: 50 mm
    schaaf lengte: 355 mm

Forum Rechten