T klemmen

bert1991

Actieve deelnemer
13 okt 2009
372
7
West Vlaanderen
Hallo,

Ik hoop dat mijn vraag hier op de goede pagina staat, indien niet, alvast mijn excuses.

Ik ben op zoek naar T klemmen, hiermee bedoel ik een T profiel met aan de ene kant een schroefspindel en aan de andere kant een verstelbare " stopblok "'.
Zag op het forum een link naar de aluminium versies maar ik zou liefst de stalen of ijzeren versie hebben.
Deze klemmen gebruikt men om oa. panelen te verlijmen of corpussen te verlijmen in de meubelbouw

Op het werk even info gevraagd, die zijn van het merk stella ( neen niet het bier ), vind hier maar beperkt info over terug.
Ook de lengte speelt een rol, op internet zie je vaak ( aluminium ) lengte van ongeveer 1 meter, maar ik ben zeker dat ze moeten bestaan tot een 3 tal meter.

Dus graag jullie hulp

Groeten,

Bert
 

tuoh

Oud hout
Bedankt voor de vele info,

Een pipe clamp, kan je daar dan evenveel kracht mee geven als met een T klem?

groeten

Bert

Kortweg, NEE. buisklemmen zijn ideaal voor het opsluiten van allerlei constructies, voor het lijmen van panelen zijn ze minder geschikt. Buisklemmen zijn heel gevoelig voor buiging bij het klemmen. Hoe meer kracht de buisklem moet genereren hoe meer ie buigt, dat is geen ideaal recept als je vlakke panelen wil lijmen.

Voor panelen en dergelijke gebruik ik bijna altijd I, of T profiel klemmen. Maar bijna alle constructies lijm ik met buisklemmen, lichter in gewicht, makkelijker hanteerbaar, en quasi elke lengte kan je spannen door verschillende lengtes met moffen aan elkaar te koppelen.

Je zal eens moeten oplijsten waar je die dingen het meest voor gaat gebruiken, aan de hand daarvan kan je uitvogelen welk type voor jou het meest geschikt is.


Mvg,

André
 

WR1944

Oud hout
Er bestaan klemmen waarbij het klemmechanisme op beide delen van de klem zit. Hierbij vervalt het draadsnijden. Maar ik vermoed dat waar gaspijp wordt verkocht, er ook wel een mogelijkheid zal zijn om aan één kant draad te laten snijden, eventueel tegen een kleine vergoeding. Bij mijn hofleverancier heb je de standaardlengten met aan één kant draad. Voor 50 cent (ongeveer 40 eurocent) tappen ze een draad op het andere einde.
De 3/4" gaspijp is redelijk sterk. Ik zal m'n studieboeken eens uit de verhuisdozen halen om de sterkte te vergelijken met stalen profielen. But don't hold your breath.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.