zaagblad festool TS55

maxime

Nieuw lid
13 apr 2012
13
0
Goedemiddag,

mijn zaagblad is vrees ik versleten 48T TS55R. Uitgeleend aan een vriend en heeft per ongeluk in aluminium gezeten... :(


Nu wou ik vragen wat de beste optie was. of een nieuw zaagblad(festool of HBM?), of laten slijpen?
zijn die goedkopere HBM's goed, of merk je echt wel het verschil met festool?

mvg,
maxime
 

samvg

Actieve deelnemer
11 apr 2012
123
0
Wat maakt dat je denkt dat het zaagblad versleten is? Aluminium hoeft namelijk niet echt funest te zijn voor een zaagblad, in de meeste gevallen is er helemaal niks aan de hand zou ik zeggen. Zijn er tanden af, of ernstig beschadigd? Anders kun je hem gemakkelijk laten slijpen, het zijn goede zaagbladen.
 

bert1991

Actieve deelnemer
13 okt 2009
372
7
West Vlaanderen
Inderdaad laten slijpen indien alle tanden natuurlijk nog heel zijn. Zo'n zaagblad slijpen kost iets van 10 a 15 euro, een nieuw direct minimum 90 euro.

Groeten

Bert
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Je mag wel eens aluminium zagen met een houtzaagblad, tenzij hij er meters en meters ALU mee gezaagd heeft denk ik niet dat die daardoor opeens versleten is. Er zijn wel speciale zaagbladen voor als je het vaak doet.
Zoals de anderen het al gezegd hebben, even alle tanden nakijken en indien de er allemaal nog zijn zonder gebroken hoeken, dan is het beter om te laten slijpen.
 

roald

Actieve deelnemer
29 feb 2012
492
0
Hier melden forumleden goede ervaringen met Ecotools zaagbladen, wellicht het overwegen waard, evt. als reserveblad.
 

maxime

Nieuw lid
13 apr 2012
13
0
hout begint quasi te roken als ik erdoor ga. cederhout 18mm... ook door mdf 18mm lijkt veel meer weerstand te geven als ik er door wil. dus ik vermoed dat de tanden niet meer scherp staan.
 

wupsie

Post veel
9 sep 2011
794
2
Groningen
Festool bladen kun je redelijk betaalbaar laten slijpen.
Heb voor mijn zaagtafel een aantal ecotools bladen gekocht, en deze bevallen tot nu toe prima.
Gebruik de zoek functie eens, er is een topic over festool invalzagen en ecotools zaagbladen.
Als mijn festool zaagbladen helemaal op zijn stap ik voor de ts55 ook over op ecotools, paar meter antislip band en antisplinter band voor de linealen bestellen, en het spul is weer klaar om meeeeters hout te verzagen :)
Nog een tip die ik van zweihaak kreeg aangaande de antislip band: plak twee extra stroken onde je lineaal, dat voorkomt vervorming tijdens het zagen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.