En toen had ik geen draaibank meer.....

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
@Rendew : Chef kwaliteitscontrole houdt niet van de geur van verf dus heeft zich al een dag niet laten zien in de werkplaats. Straks komt hij weer langs en wordt er weer geurineerd in een hoekje van de werkplaats hahaha

@Wim : Het zijn machtige mooie momenten....zolang ze het nog leuk vinden dan zijn ze (bijna) altijd welkom
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.761
146
Rotterdam
Altijd handig, die kinderen. Alleen zijn die van mij altijd na vijf minuten er weer op uitgekeken.

@Rick: ik las dat de draaibank op een houten vloer komt te staan.
Nu raden ze bij wasmachine's altijd aan om een betonnen vloer (met van die lewisplaten) te maken ivm de trillingen.
Is dat bij een draaibank ook wenselijk?

Groeten, Raymond
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Ha Rick
Ben net aan het inhaallezen!!! Zo zonder een draaibank is het best wel leeg,neem ik aan. Wat word de nieuwe kleur? ik hoop wel een beetje HIP.Roze of zacht paars zijn nog steeds zeer geschikte kleuren op de werkvloer. Geeft een rustgevend gevoel.

HG Hugo
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.838
891
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Vanmiddag met Herman Buitelaar van HBM (een kameraad waar mee ik regelmatig op zaterdagmiddag een borrel drink) besproken. Met een grote glimlach de grote merken even doorgenomen. Houtdraaibanken zijn inderdaad de meest basale en simpele machines die er bestaan en bedragen die er gekoppeld zijn aan de grote merken dekken de lading niet.

Op gevaar af aan overinterpretatie te doen, ik denk wel dat ik weet wat hier bedoeld wordt: niet zozeer dat je net zo goed een HBM draaibank kunt kopen, maar dat gezien de materialen en technologie die in een high-end draaibank gaan er sprake is van een zeer snel afnemende return-on-investment, oftewel de prijs/kwaliteits (of prijs/waarde, of hoe je het ook zou willen noemen) -curve is duidelijk niet lineair. Het is niet anders dan met racefietsen, boven een bepaalde prijs ga je ineens heel veel meer betalen voor relatief weinig absolute toegevoegde waarde (wet van de verminderde meeropbrengst); een fiets van 5000 euro is niet 5 maal lichter dan een van 1000 euro, of 5 maal sneller, en vaak _zelfs_ niet eens 5 maal mooier (hoewel daar uitzonderingen op zijn, kijk b.v. eens naar een Pedersen). Zoals gezegd, een houtdraaibank is, in wezen, een simpel apparaat - twee gelagerd draaiende inspanpunten (en een daarvan kan in theorie zelfs vast zijn - dead centre), een aandrijving, een bed waarop de twee inspanpunten zich bevinden, en een leunspaan. Een metaaldraaibank is al veel ingewikkelder...

Het enige dat een 'hobby'houtdraaibank wezenlijk onderscheidt van een 'hobby'metaaldraaibank is, denk ik, het feit dat hobbyhoutdraaiers regelmatig werkstukken van tientallen kilo's draaien, en hobbymetaaldraaiers eigenlijk nooit (althans dat ben ik nog nooit tegengekomen) - voor die stukken hout heb je wel een heel degelijke en stabiele machine nodig.

Henk
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
@raymond : een betonnen vloer zou natuurlijk erg prettig zijn echter is dat geen optie in mijn gevoel. Er ligt 2x20mm underlayment over de houten balken en daarmee moet ik het doen

@Hugo : Dit keer schilder ik zelf...Mijn vrouw had de vorige keer inderdaad gekozen voor een mooie lila-tint. Dit keer wordt het een beetje licht-grijzig
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
@Sam : Is een optie...echter is dat relatief zonde van het hout....Mijn huidige vloer zat onder de lijm,verf en wat plamuurresten...Nu is alles enigzins vlak en gaat er deze week een fris laagje verf overheen...Dan kan ik weer even vooruit....
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.669
2.552
Gaanderen
Op gevaar af aan overinterpretatie te doen, ik denk wel dat ik weet wat hier bedoeld wordt: niet zozeer dat je net zo goed een HBM draaibank kunt kopen, maar dat gezien de materialen en technologie die in een high-end draaibank gaan er sprake is van een zeer snel afnemende return-on-investment, oftewel de prijs/kwaliteits (of prijs/waarde, of hoe je het ook zou willen noemen) -curve is duidelijk niet lineair. Het is niet anders dan met racefietsen, boven een bepaalde prijs ga je ineens heel veel meer betalen voor relatief weinig absolute toegevoegde waarde (wet van de verminderde meeropbrengst); een fiets van 5000 euro is niet 5 maal lichter dan een van 1000 euro, of 5 maal sneller, en vaak _zelfs_ niet eens 5 maal mooier (hoewel daar uitzonderingen op zijn, kijk b.v. eens naar een Pedersen). Zoals gezegd, een houtdraaibank is, in wezen, een simpel apparaat - twee gelagerd draaiende inspanpunten (en een daarvan kan in theorie zelfs vast zijn - dead centre), een aandrijving, een bed waarop de twee inspanpunten zich bevinden, en een leunspaan. Een metaaldraaibank is al veel ingewikkelder...

Het enige dat een 'hobby'houtdraaibank wezenlijk onderscheidt van een 'hobby'metaaldraaibank is, denk ik, het feit dat hobbyhoutdraaiers regelmatig werkstukken van tientallen kilo's draaien, en hobbymetaaldraaiers eigenlijk nooit (althans dat ben ik nog nooit tegengekomen) - voor die stukken hout heb je wel een heel degelijke en stabiele machine nodig.

Henk

Ik ben het hier mee eens. Maar grote en zware gietijzeren delen nauwkeurig frezen op 0.1 of 0.01mm is niet makkelijk. Denk dan ook nog eens aan het aantal stuks (er worden er verhoudingsgewijs niet zo heel veel gebouwd) Dan schiet de prijs voor de betere bank omhoog ondanks de lage materiaalkosten. Ook de transportkosten zitten erin verrekend.
 

tuoh

Oud hout
Als je de grenzen gaat opzoeken van wat nog kan, of, net niet, bij een houtdraaibank in dit geval, dan kom je terecht in een heel complexe situatie. Alle, zelfs de kleinste details worden dan belangrijk. Materiaalkeuze, kwaliteit van afwerking, tolerantie's, etc. Komt nog bij dat je voor grote en, of, zware onderdelen gepaste bewerkingsmachines moet staan hebben, extreem groot en zwaar, en dus ook extreem duur. Serieuze investeringen voor relatief kleine bouwaantallen.

Topdraaibanken zijn pareltjes van werktuigbouwkunde. Kijk eens naar een V36, een Ligno, Steinert, Magma, Stubby, etc. die loodzware onderdelen verplaats je makkelijker dan een leunspaan op een kleine HBM. De graad van afwerking, materiaalkeuze, en de toegepaste toleranties zijn daar verantwoordelijk voor. Ze doen inderdaad allemaal hetzelfde, een stuk hout ronddraaien, ze zien er op het eerste zicht ook allemaal hetzelfde uit, maar niks is minder waar.

Die grote banken worden gebouwd als een F1 wagen, elk onderdeel word ingepast op één welbepaalde bank en gemerkt, die zijn niet zomaar uitwisselbaar met een andere gelijkaardige machine. Bij Steinert of Wema bijvoorbeeld worden sommige onderdelen ingepast tot op 0,005mm:cool:
Hetzelfde zien we bij metaaldraaibanken, bij de montage van deze machines word de pinole van het tegencenter geboord op de machine in aanbouw, gewoon om 100% zekerheid te hebben dat deze twee cruciale onderdelen perfect uitgelijnd staan. Uitwisselen van onderdelen met een andere (gelijkaardige)machine is hier gewoonweg NIET mogelijk.

Bij topmachines word het moeilijk om nog progressie te maken, dat gaat maar mondjesmaat, een beetje analoog aan de F1, ook hier kost het veel moeite, tijd en geld om nog 1km meer snelheid uit die car te halen.
De prijssetting bij deze topmerken is dus geen grof geldgewin, toptechnologie kost nu nu éénmaal wat (ontwikkeling en research, machinepark, etc.)

Nu is het ook zo, weer analoog aan de F1, enkel een toppiloot gaat het maximale rendement uit de bolide kunnen halen. Het heeft dus weinig zin om met een kersvers rijbewijs een Ferrari aan te schaffen, die wagen ga je maar waarderen na een paar jaar rijervaring. Idem bij houtdraaibanken dus.

Mvg,

André
 
Laatst bewerkt:

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Klopt helemaal Andre......Nu ben ik zeer zeker niet een zeer bedreven houtdraaier maar op een gegeven moment loop je inderdaad rond met andere wensen. Deze hoop ik te gaan vinden in mijn nieuwe draaibank. Morgenmiddag ga ik met het hele gezin even naar Duitsland om te kijken bij Drechslerbedarf Schulte. Ik heb bij meerdere leveranciers aanvraag gedaan en eigenlijk kreeg ik alleen van Schulte een passend antwoord. Hij heeft de killinger 1500 staan dus hopelijk kan ik daar ook gelijk de knoop doorhakken. Gelukkig vind de rest van mijn gezin dergelijke tripjes ook leuk anders was het een vervelende middag geworden......

Killinger vs Wivamac ......
 

pme001

Actieve deelnemer
25 apr 2010
181
1
www.houtdraaiatelier.nl
Hallo Rick,

Zonder je nog verder aan het twijfelen te willen brengen, heb je wel eens aan Hager gedacht? Deutsche Grundlichkeit met bijbehorende prijzen.
Voordeel van Hager vind ik dat er een heel scala aan uitbreidingen/hulpstukken verkrijgbaar zijn, alhoewel dat ook voor Killinger opgaat.

Hager.jpg

Deze zal waarschijnlijk iets te groot zijn, maar ze hebben ook kleinere :)
Ben benieuwd naar het verslag van je bezoek aan Groß Hesepe.
Peter
 
Laatst bewerkt:

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
146
Enkhuizen
We zijn op vakantie in soppig Belgie en vandaag op bezoek geweest bij Willy Vanhoutte. Als een kind in een snoepwinkel ....
Tja en dan zo'n Wiamac, Rick!
Pieter
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
@pme : Een Hager loopt nog niet mee in het besluit. Ik probeer het te laten gaan tegen de killinger en de wivamac

@pieter : Een bezoekje aan WillyVanHoutte lijkt me erg leuk, ben daar nooit niet geweest. Dat gaat vast nog wel eens gebeuren.

Vandaag was Jan vd Ploeg even in de werkplaats. Jan heeft me op het spoor van de Killinger gebracht. Toen ook Jan Pranger een killinger bleek te hebben begon mijn "wivamac-keuze"een beetje te wankelen. Echter is het besluit eigenlijk al gemaakt maar ik wil morgen toch nog even de mening van herr Schulte aan horen.....
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.243
291
Heelsum
Echter is het besluit eigenlijk al gemaakt maar ik wil morgen toch nog even de mening van herr Schulte aan horen.....

Als herr schulte een Killinger heeft staan ben ik een klein beetje bevreesd voor het wij van wc eend adviseren wc eend syndroom :) of ben ik nu een doemdenker.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.