En toen had ik geen draaibank meer.....

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Hallo draaiende forummers,


Enkele jaren geleden kreeg ik van mijn schoonvader een mooie draaibank. Gave groene kleur, zelfs met een aantal beitels erbij....Er stond FERM op....Nou....Echt FERM was het niet. Binnen 2 maanden begonnen er allerlei onderdelen te vervormen en af te breken maar ik was verslaafd geraakt aan het draaien. In een korte tijd kan je toch al best een leuk project maken.

Met een beperkt budget ben ik toen aan het rondkijken geweest. Mijn houtdraai-leraar raadde mij een HBM draaibankje aan. Hij had zelf een Wivamac staan maar dat paste niet in mijn budget. Ik ben toen redelijk snel naar Waddinxveen gereden met mijn spaarcentjes en een uur later reed ik alweer huiswaarts met een volle kofferbak....en zonder spaarcentjes. Dit bleek een goede aankoop te zijn en ik heb hier met veel plezier op gedraaid......echter wil je (tenminste ik) steeds wat groter en verfijnder. Ik was natuurlijk vervend geraakt door het draaien op die Wivamac.

Na 2 maanden intensief zoekwerk vond ik een betaalbare draaibank op marktplaats. Draaibank,chucks,beitels,meetinstrumenten en 1 kuub draaihout. Deze koop was snel gesloten. Ik was de trotse eigenaar van een DID PRO. Eigenlijk de voorloper van de wivamac. Eindelijk kan ik dan grote schalen en grote vazen maken....Heerlijk !!! Toch bleef die droom van de Wivamac bestaan... Een tijdje terug vroeg iemand mij of ik mijn draaibank niet wilde verkopen....Mmm...dat heeft mij weer aan het denken gezet.... Helaas had de betroffende persoon net een stapel andere investeringen gedaan en dit ging dus niet door. Een week later sprak ik een forumlid en het gesprek kwam toevallig op mijn draaibank(en nog veel meer, dit was weer zo'n forumlid waar ik het goed mee kon vinden...gaaf is dat toch eigenlijk). Blijkbaar was de interesse aanwezig want afgelopen maandag stond hij bij mij op zolder en heeft toen lekker even gedraaid op de draaibank.

IMG_6163.jpg

De koop was gesloten. De dag erna kan hij alles al wel ophalen. Wat hem betreft mocht het wel later maar ik ken mijzelf. Het kan zijn dat ik me dan bedenk en dat was nu niet mogelijk...hahaha...Ik ben echt verslingerd aan deze machine blijkbaar....Die avond kwam een bijzonder sterke kameraad mij helpen om de draaibank naar beneden te tillen....hahaha....wat een klus !!
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
IMG_6167.jpg
Kop eraf!!

IMG_6168.jpg
Slik.....da's leeg...

IMG_6170.jpg
Gelijk de rest van de losse dingen ook maar uit de werkplaats gehaald....het is tijd voor een nieuw laagje verf over de vloer!!


Dinsdag tegen 11 uur stond er een auto met aanhanger voor de deur..Het moment was daar.. Ik had er relatief slecht van geslapen....Raar he !!

Eerst maar een bakkie koffie gedaan uit onze nieuwe Nespresso-machine...lekker koffie!! Toen de spierballen opgepompt en hebben we samen alles ingeladen.

IMG_6171.jpg
zo....die staat vast!!

En dan begint nu de zoektocht naar een nieuwe draaibank. De kans is EEEEEENORM groot dat het een Wivamac DB1000 vario gaat worden. Er zijn draaibanken die ook erg gaaf zijn maar dan zit je al snel weer een paar duizend euro hoger. Ik heb altijd gedroomd van mijn eigen Wivamac en het lijkt deze machine te gaan worden.

Ik hou jullie op de hoogte!!
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
@fred : Geen stubby inderdaad..hahaha

@scheppie : ik voel inderdaad alsof er wat mist

@jan : heb je misschien een link naar prijzen van de killinger machines ?
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Oeii...oeii....Ik hoor steeds meer mensen over die Killinger....Misschien toch maar even naar Lemmer crossen de komende dagen!!

Die killinger weegt inderdaad 400 kilo.....Da's een boel gewicht op mijn zoldertje met houten vloer en houten balken....

Iemand enig idee wat deze Killinger 3000 moet kosten ? Heb wel prijzen aangevraagd maar ik ben nieuwsgierig.... Ik schat iets richting de 4500/5000 euro......sjemig....wat een enorme bak geld voor een machine die alleen maar ronddraait.....Onze wasmachine is goedkoper..hahaha
 
Laatst bewerkt:

wupsie

Post veel
9 sep 2011
794
2
Groningen
Nou Rick: ik heb je collectie peper en zoutmolens nog eens bekeken, en mn meisje vind dak die ook moet kunnen draaien, wat een schatje he?
Dus...hier gaat op termijn een hbm 450 vario komen, jihah. :)
 

designer-john

Actieve deelnemer
29 nov 2010
272
1
De Killinger 1500 is ook al een schitterende machine en met een kleine 200 kg misschien iets geschikter voor op zolder.
Ook over deze draaibank alleen positieve dingen gelezen.
 

tuoh

Oud hout
Hallo Rick,

dat is inderdaad direct veel vrije ruimte op de zolder;)

Toch even een verduidelijking, je verkochte machine (DID Pro 4) is ontworpen en gebouwd door Francis Jacobs, een gewezen beroeps houtdraaier uit Heist-op-den-Berg in België. Deze machines zijn beduidend beter dan de Wivamac machines:p Zeker de lagering van de hoofdas is in vergelijking met de Wivamac een stuk beter.
Ondermeer houtdraaier Adrie Bezemer draait al heel wat jaren op een DID Pro4.

Om een technisch evenwaardige, of betere machine, te vinden ga je bijna automatisch in de hogere prijsklassen moeten gaan shoppen:p


Mvg,

André
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
@tuoh : klopt inderdaad, diegene van wie ik de draaibank kocht had hem van francis jacobs gekocht. Ik heb dhr Bezemer wel eens gesproken over "onze" draaibank . Ik wist al wel dat ik een prijsklasse hoger uit zou komen maar dat is op zich niet erg. Het houtdraaien geeft me zo'n manier van ontspannen dat ik daar graag de hobbypot voor leegplunder ;)

Momenteel is het nog even nadenken...
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Jemig....ik blijf de computer maar aanslingeren om naar de plaatjes te kijken van de draaibanken....hahaha....Of anders zo'n mooie Magma Titan...Kwijl....kwijl....
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
@katma : Ik ben ook erg blij dat jij de draaibank overgenomen hebt. Het is toch een stuk machinerie waar ik verknocht aan was. De draaibank heeft een mooie plek gevonden in jouw werkplaats.

Afgelopen paar dagen heb ik me suf zitten klikken op zoek naar werkbanken. Het wordt zeker niet de killinger 3000. Die is te zwaar voor mijn zoldertje. Momenteel zijn de killinger 1500 en de wivamac dp1000 nog in de "running"... Beide mooie draaibanken met grotendeels dezelfde specs. Voordeel van de wivamac is vooral de centerhoogte. Hier heb je al 26cm centerhoogte terwijl de killinger slechts 20 cm heeft. Beide machines hebben een draaibare kop , je koopt dan een apart hulpstuk erbij en dan kan je echt grote diameters draaien. De killinger komt dan tot 66 cm en de wivamac kan complete tafels rond laten draaien. In de praktijk zie ik me niet veel groters draaien dan 50 cm....echt weet je maar nooit natuurlijk.

Verder zit er enorm veel prijsverschil in. 1100,- euro is een heleboel geld....... De killinger is dus bijna 25% goedkoper..... Nu is prijs (deels) ondergeschikt aan mijn draaiwensen maar het speelt toch wel mee. Ik betaal liever meer voor mijn ideale draaibank dan dat ik er 1 koop die goedkoper is maar een paar optie's mist.

Komende week probeer ik even met iemand naar Schulte te rijden...Nou ja...Dat betekent eigenlijk iemand zoek die mij wil rijden....hahaha...... Daar kan ik dan de killinger 1500 even bekijken en gelijk al mijn vragen afvuren op Hans Schulte. Ik heb ook wat vragen meegekregen van andere forummers dus die arme meneer Schulte heeft wat te doen:eek:
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Heb je al eens goed gekeken naar André's draaibank?
Er staan, dacht ik, ook tekeningen op het forum.
Waarom bouw je je nieuwe draaibank niet zelf, nu je een heus atelier hebt?
Bijkomend voordeel: ze wordt dan waarschijnlijk iets lichter;-)

Succes ermee!
Steven
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Hoi Rick.
Of de One Way misschien. Ook een goeie machine!
vr.gr. Jan Pranger.
Aanvullling: of je kijkt nog even bij Steinert: www.drechslershop.de
Of bij WEMA: www.wema-olbernhau.com (iets goedkoper maar zelfde als Steinert, die alleenrecht heeft op zijn eigen kleurstelling).
Steinert wordt overigens gebouwd door WEMA.
Of bij www.vicmarc.com een perfecte Australische machine zie ook www.sminge.dk
Topmachines.
Ik mis echter wat zo'n draaibank voor je moet kunnen doen: wat zijn je producteisen in relatie tot te maken werk?
vr.gr Jan Pranger.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Steve88

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.