Vandiktebank of vlak vandiktebank

jordiij

Actieve deelnemer
13 jan 2012
237
0
Leusden
Hallo,

Ik wil een vandiktebank of een vlak vandiktebank gaan kopen alleen ik weet niet welke ik zal nemen.

Het word niet een hele dure maar gewn een basic dingetje alleen ik heb wel is ergens gezien dat je een vandiktebank ook als vlakbank kan gebruiken.

Weet iemand hoe dit kan zo ja kan die me dit uit leggen.

Want een vlak vandiktebank die ik kwijt kan kn maar tot 8 inch en een vlandiktebank die ik kwijt kan kan tot 12 inch.

Gr. Jordi
 

iedereen en niemand

Actieve deelnemer
8 okt 2012
520
0
Hangt er van af wat je wilt, als je ruw hout wil gaan vlakken en haaksen moet je zoiezo een vlak en een vandiktebank hebben. of dit twee losse machines worden of een combinatie machine hangt af van je budget en je ruimte. mocht je niet genoeg ruimte of budget hebben voor twee machines kijk dan in iedergeval naar een machine die makkelijk om te bouwen is.

als je alleen hout wilt gaan schaven wat al gevlakt en gehaaksd is zoals je het bijv in de bouwmarkt haalt dan volstaat een goede vandiktebank. omdat een vlakbank er puur voor is om hout vlak en haaks te maken de vandiktebank maakt het daarna op de goede breedte en hoogte.
 

TinoT

Actieve deelnemer
7 okt 2012
30
2
Heist-op-den-Berg (BE)
Wat is zo voor de beginnende meubelmaker het ideale formaat van vlak/vandiktebank?
Ik heb er enkele formaten gezien op de site van HBM en kom op maten van 8", 10" en 12". De 8" lijkt me te klein en niet echt stabiel.
Blijft nog de keuze uit de 10" ofte 250mm of de 12" (300mm).

Wat lijkt jullie het meest aangewezen formaat?
Ik ben van plan om zowel kleine (sleutelkastje) als grotere projecten (bed, tafel, bureau, tv-meubel, badmeubel, ...) te maken. Ik kan ook op de avondschool terecht voor de echt grote stukken, maar het is altijd handig om thuis ook verder te kunnen werken.
Alle suggesties zijn welkom, maar het budget is beperkt tot het minimum. Ik heb geen 3-fasestroom dus moet het met 240v stellen en heb ook niet te veel plaats op overschot.
Zijn de machines van HBM kwalitatief een beetje in orde? Heeft iemand er ervaring mee?
Alvast bedankt voor de reacties.

Groeten,
Tino
 

jordiij

Actieve deelnemer
13 jan 2012
237
0
Leusden
Ik heb er wel een draaibank van en die is goed dus de kwaliteit zal wel goed zijn.

Ik ga zelf denk ik de 8 inch halen aan gezien de 10 inch een breedte heeft van meer dan een meter dus dat past hier niet jammergenoeg.

De perfecte maat weet ik niet.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.