advies gezocht voor beginnend houtdraaier

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Hoe dik moet je hout zijn om er tollen ui te draaien? Als 3 a 4 cm voldoende is, koop dan bij de kringloop of op marktplaats voor weinig een lelijke oude tafel van eiken en zaag het blad in stukjes. Doe ik ook, veel goedkoper kom je niet aan goed droog hout.

Groet, Rob.
 

annemieke82

Actieve deelnemer
6 mei 2013
33
0
gouda
Mmm ook een goed idee, zal eens bij mn ouders kringloop kijken, mn vader heeft een zaag tafel, dan makkelijker dan met een handzaag :)

En idd 3 a 4 cm is dik genoeg :)
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Ik weet het, kom er vaak. De machines die ze verkopen zijn voor hun geld goed, maar ik koop er ook veel klein spul, schuurschijfjes, diamantsteentjes, polijstschijven, dat soort spullen. En iedere keer als ik er ben neem ik weer wat mee wat niet op het lijstje stond. De laatste keer een keurig gelaatsscherm voor € 7.95, geen geld.

En, niet onbelangrijk, ze zijn er aardig en ze weten meestal prima waar ze over praten!
 

annemieke82

Actieve deelnemer
6 mei 2013
33
0
gouda
Haha dank je wel Rick!! Dat kersenhout van jou is echt prachtig :) Ik zag alweer veel moois langskomen op facebook! De eerste spintol is verkocht, dus nog een paar verkopen en ik kan nog een keer bestellen bij jou :)
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.840
895
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Op gevaar af negatief over te komen, hier toch wat punten van kritiek (opbouwend): probeer scherpere overgangen in je vormen aan te brengen, dat levert fraaiere eindresultaten op. De overgangen van recht naar hol of bol en van hol naar bol (of omgekeerd) lijken nu 'vervaagd' door overmatig schuren of door 'schrapen'. En zorg dat er ook in de 'envelope' van je werkstukvormen een duidelijke lijn zit. De meest linker vorm (tweede foto) bijvoorbeeld is uit balans, de ringen zijn te breed, en de onderste te dik (althans dat vind ik...). Qua ontwerp vind ik de derde van links en de derde van rechts het meest geslaagd.

Maar ik zal maar niet laten zien wat ik in het begin allemaal maakte... ;-) Keep up the good work!
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Leuk! Ik heb op internet opgezocht hoe dat spinnen nou eigenlijk werkt met zo'n tol, grappig. Is het zo dat hoe zwaarder de tol hoe lekkerder het werkt?

Wat Henk hierboven zegt, daar ben ik het wel een beetje mee eens, maar alle begin is moeilijk. Als ik je werkstukken bekijk denk ik ook dat er meer geschraapt dan gesneden is waardoor in de afwerking weer veel geschuurd moest worden? Iedere beginner op de draaibank kent dat denk ik wel (en als ze zeggen van niet dan jokken ze een beetje...)

Koop/steel/leen/kopieer het volgende boek: http://www.houtdraaierijkramer.nl/Boek.html Je kan hier uit leren snijdend te draaien, je zal merken dat het de kwaliteit van je werkstukken echt ten goede komt! En, het is VEEL leuker dan schuren! (minder stoffig ook trouwens) Het ALLERbeste is om een ervaren draaier op zijn vingers te kijken natuurlijk, en om onder zijn/haar leiding te oefenen. Werelden gaan open!

Groet, Rob.

PS: ik heb het boek, als Joost er toch geen meer heeft mag je het mijne lenen. Stuur maar PB indien nodig.
 

annemieke82

Actieve deelnemer
6 mei 2013
33
0
gouda
Dank voor de opbouwende kritiek! Waardeer het wel hoor, daar leer ik alleen maar van. Het is nu gewoon erg proberen welke beitels welk resultaat geven en hout leren kennen! Elk hout gedraagt zich ook weer anders! Maar ik ga er zeker op letten! Dank je wel!
 

annemieke82

Actieve deelnemer
6 mei 2013
33
0
gouda
Soms zijn zwaardere tollen fijner, maar balans en de punt zijn belangrijker voor goed spinnen!

Ik gebruik idd de holle beitel/guts? Voor het afronden en dunner maken van de schacht voor de tol, maar de rest probeer ik zoveel mogelijk met de platte beitel te doen. Maar ik ben idd een fervent schuurder ;-)

Ook jij erg bedankt voor al je opbouwende kritiek :) aldoende leert men!
 

annemieke82

Actieve deelnemer
6 mei 2013
33
0
gouda
Dank je wel Marco, ik ben zelf ook wel tevreden hoor, natuurlijk wordt je met meer ervaring steeds beter.... Maar voor een amateur ;-)
 

petje

Nieuw lid
2 jul 2013
4
0
misschien is er iemand die mij kan helpen. Ik heb een chuck met een opname van 34,5 en ik moet naar een as van 33x3,5.Wie weet hier een antwoord op
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.