advies gezocht voor beginnend houtdraaier

jordiij

Actieve deelnemer
13 jan 2012
237
0
Leusden
Ik zou gaan voor de hbm 450 vario deze heb ik zelf ook een hele mooie machine voor weinig geld.

Gr. Jrdi
 
heb geen ervaring met de draaibanken van hbm maar wel met de beitels van daar
mijn advies:koop er nooit beitels!!!
kwaliteit was zo slecht dat ik ze welgeteld 1 maal gebruikt heb en ze hier nog weg liggen roesten
de gutsen waren zo krom als iets en de beitels zaten niet goed vast in de heften

ga dus goed kijken welke beitels je nodig hebt en koop dan degelijke(crown,sorby of hamlet bijvoorbeeld)
 

annemieke82

Actieve deelnemer
6 mei 2013
33
0
gouda
Oh dat is goed dat je het zegt, die wilde ik idd meteen kopen. Zal met eens een googelen naar de door jou genoemde merken,
 

annemieke82

Actieve deelnemer
6 mei 2013
33
0
gouda
Met dank aan Heckemann en alle anderen die tips gaven staat hier nu een HBM 450 draaibank :) HBM zit hier net 4 km vandaan, in Moordrecht op een groot bedrijven terrein. Dus vanmiddag als de kleinste op bed ligt ga ik eens wat proberen!! 007.jpg
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Leuk! Ik heb diezelfde ook nog staan en ben er nog steeds helemaal tevreden mee! Denk er wel om dat hout draaien wat meer stof veroorzaakt dan hout snijden, zeker als je op de bank gaat schuren. Goede afzuiging is prettig, dat lukt met een stofzuiger al redelijk (zuigmond vlak boven je werkstuk hangen). Lukt dat niet, dan is het aan te raden om een masker te dragen.

Succes, ik ben benieuwd naar de eerste foto's van je werkstukken!

Groet, Rob.

PS: ze zijn verhuisd, ik heb nog steeds waddinxveen in mijn hoofd maar het is inderdaad Moordrecht.
 

annemieke82

Actieve deelnemer
6 mei 2013
33
0
gouda
Nou hij stond alleen even op de tafel, nu in de schuur, iets handiger met de troep :) bedankt voor je verdere tips!

Eerste probeersels voor spin tollen, nog niet afgewerkt, alleen gedraaid... Ze zijn te kort maar ze draaien prima. Van beukenhout. En het is wel ontzettend leuk om te doen :) en voor de eerste keer vind ik het geen verkeerde poging :)

008_medium2.jpg
 

nyckle

Actieve deelnemer
21 mei 2010
359
27
verveelt het kleine werk, dan kun je er nog een halve meter in lengte bij kopen.
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Hallo Annemieke, de spintol is je zo te zien bekend, maar ken je ook de website van Betty Gijsbertse: www.despinkamer.nl
Hierop is veel info te vinden over deze materie. Nederlands kampioen in dit gremium. Zij draait ook haar eigen tollen.
Trouwens met welke beitels draai je. Guts of ook de vlakke beitel, die een mooi glad resultaat geeft zonder veel geschuur.
Veel succes en laat er meer zien.
vr.gr. Jan Pranger
www.arstorno.nl
 

annemieke82

Actieve deelnemer
6 mei 2013
33
0
gouda
Oh maar dat korte ligt niet aan de lengte van de draaibank, maar ik heb helaas bijna geen hout, en nu ook even geen budget meer... Dus ik heb een klein stukje hout door midden gezaagd of toch wat te kunnen proberen, heb nu nog een stukje bezemsteel, dus wellicht morgen nog even spelen :)
 

annemieke82

Actieve deelnemer
6 mei 2013
33
0
gouda
Ik ken Betty idd van een ander forum ( brei/spin gerelateerd) en spin tollen ken ik idd want ik spin zelf ook erg veel. Ik heb een guts en ook een platte beitel, maar dat vergt nog wel wat oefening geloof ik :) maar goed ik had niet anders verwacht voor de eerste keer draaien :)
 

zaag

Actieve deelnemer
9 jun 2010
420
1
H.I. Ambacht
Gefeliciteerd met je aankoop, een zeer goede keuze! Voor een eerste werkstuk zien die tollen er best goed uit maar pas op, voor je het weet krijg je de smaak te pakken en is het hek van de dam.:)

Groeten,
Patrick
 

annemieke82

Actieve deelnemer
6 mei 2013
33
0
gouda
Haha ik heb al zitten bedenken waar ik meer hout kan vinden :) in elk geval staat er nog een nieuwe bezemsteel van 2 weken oud ;-) hoezo verslavend :)
 

annemieke82

Actieve deelnemer
6 mei 2013
33
0
gouda
Ik had idd gelezen dat snijdend draaien in het begin moeilijker is maar wel meer loont... Dus ik ga het zeker proberen. Dank voor je hulp!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.