Vuren tuinbank

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Deze vakantie heb ik besteedt aan het maken van een tuinbank. Het gebruikte hout is allemaal afvalhout, wat anders naar de stort zou worden gebracht. De breedte van de bank is ongeveer 1,60 meter. De zitting is gewoon gelijmd en geschroefd, de schreofgaten vervolgens afgedekt met stukjes rondhout.

De rugleuning is een ander verhaal. Het lijken pen/gat verbindingen, maar dat zijn het niet. In de twee balken heb ik sleuven gefreesd met de breedte van de plankjes, en vervolgens die sleuf opgevuld met kleine blokjes hout en de plankjes zelf. Een beetje vreemd omschreven, maar de foto verduidelijkt het wel. De kleine blokjes hout zijn vastgelijmd met PU lijm en vasstgezet met kleine RVS spijkertjes. De rugleuning als geheel is aan de zijkanten vastgezet dmv een gefreesde inzinking in de achterpoten (soort pen/gat verbinding, maar dan met een gat waar de hele balk van de rugleuning inpast.) Vastgezet met schroeven, ook weer afgedekt met pluggen.

Omdat ik bij elk nieuw werkstuk nieuwe technieken wil gebruiken, heb ik de de dwarsregels de de voor en achterpoten verbinden, vastgezet met pen/gat verbindingen. De eerste keer dat ik deze verbinding echt functioneel toepas. En het is goed gelukt, het was nog eenvoudiger dan ik dacht.

Omdat ik hou van het werken in systemen, heb ik deze bank opgedeeld in vier gedeelten; zitting, rugleuning en twee zijkanten. Deze maak ik eerst afzondderlijk helemaal klaar, gelijmd en al, vervolgens assembleer ik de vier onderdelen samen tot de uiteindelijke bank. dit vind ik zelf de fijnste manier van werken, en je houd het overzicht.

Succes met kijken :)

Attached files
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Grappig die 'techniek' om iets als pengat verbinding te laten lijken met behulp van een lange groef en blokjes had ik ook bedacht voor een tuinafscherming die ik nog moet maken. Ik dacht ook van ga me daar een beetje moeilijk doen als het ook makkelijk kan (ontwerp is namelijk een kader van 1,80 bij 90 met daarin onder 45 graden planken van ongeveer 15cm breed met een onderlinge afstand van 1 cm) :cool:
 

Ad de Crom

Actieve deelnemer
17 aug 2008
702
0
addecrom.hpage.com
Woodworker, echt een mooie tuinbank.
Zag de blokjes zitten, clever!
Je zult vast wel een schets of een tekening gemaakt hebben, omdat je zo planmatig te werk bent gegaan.
Ik zou haast willen zeggen neem een lekker glas koel bier, ga lekker zitten op je mooie tuinbank, en geniet er maar eens van, vandaag is het nog mooi weer....)))
Proost. Ad
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Mooi bankje! Ben benieuwd hoe lang het uitgaat houden met die blokjes. Maar het is een slim idee. Alleen loopt nou de nerf niet mooi door. Ik vind dat je daardoor wel een 'goedkoper' uiterlijk krijgt.
 
A

Athanor

Guest
Nou leuk hoor, een ander zit al met een biertje te genieten op zijn tuinbank met slimme groefoplossingen en ik werk in het zweet des aanschijns aan het bijsteken van ronde gaten in keihard robinia voor mijn tuinstoelen ;)

Zonder gekheid: mooie klus heb je gedaan in de vakantie! Goed ook dat je zo aan recycling werkt en het vuren een mooie bestemming heeft gekregen.

Complimenten

Fons

Attached files
 

lero

Nieuw lid
31 aug 2009
23
0
Mooi bankje. zou niet missstaan in onze boeren tuin. Besteed aan de de afwerking even veel aandacht als aan de rest van het werk en je kunt er nog lang plezier van hebben.

Groet,

Roy
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Ad de Crom zei:
Je zult vast wel een schets of een tekening gemaakt hebben, omdat je zo planmatig te werk bent gegaan.

Nee, ik maak nooit gedetaileerde schetsen of tekeningen. Het enige wat ik op papier doe is een schets in de schaal van 1:10 om de verhoudingen te kunnen bekijken. Hoogte zitting/armleuning, breedte enz enz. Als ik dat heb, ga ik gewoon beginnen, en alle problemen die ik in het bouwproces tegenkom, los ik dan ter plekke op. Mijn ervaring is dat dit gemiddeld evenveel tijd kost als eerst een perfecte tekening maken, wat veel tijd kost, en daarna het werkstuk snel te kunnen afronden.

Mijn hobby is houtbewerken en meubels maken, ik ben geen "meubelkundig tekenaar" ;)
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Athanor zei:
Nou leuk hoor, een ander zit al met een biertje te genieten op zijn tuinbank met slimme groefoplossingen en ik werk in het zweet des aanschijns aan het bijsteken van ronde gaten in keihard robinia voor mijn tuinstoelen ;)

Zonder gekheid: mooie klus heb je gedaan in de vakantie! Goed ook dat je zo aan recycling werkt en het vuren een mooie bestemming heeft gekregen.

Complimenten

Fons

Tja Fons, verschil moet er zijn he ;) Maar ik moet zeggen dat het werk op de foto er ook goed uitziet. Bevallen de Kirschenbeitels een beetje?
 
A

Athanor

Guest
Op zich bevallen de Kirschen beitels me goed, vooral wat het gemak betreft om ze scherp te krijgen. De standtijd valt me in het werken met Robinia wel wat tegen, vooral bij een scherpe vouw van 25 gr. en als ik dan ook nog de klophamer gebruik.

Fons
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.