Een goede werkbank is onmisbaar gereedschap

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Een goede, stevige en vooral supervlakke werkbank is een belangrijk stuk gereedschap. Ik werk nog steeds op een zelfgemaakte tafel met een blad van 4 cm mulitplex, maar hij is niet echt vlak en bij schaven zit er ook net wat te veel beweging in. Dus 1 van de dingen die hoog op het verlanglijstje staat, is een echte meubelmaker werkbank. Zo'n houten rots, die onwrikbaar in de werkplaats staat. En het liefst zelf maken natuurlijk, maar ik ben er nog niet helemaal uit hoe. Er staan prachtige voorbeelden op internet en vorig jaar stond er een mooie test van werkbanken in Finewoodworking. De beste geteste was er 1 in esdoorn van Lie-Nielsen, maar ondanks de lage dollar zal ik Baptist maar niet om een prijsopgave vragen. Er zijn ook mooie werkbanken van Europese makelij en ik ben erg benieuwd naar de ervaringen van de mede forumleden.
Dat vlakke bovenblad is overigens niet eenvoudig, want ook Charlesworth schrijft in 1 van zijn boeken, dat als je je werkbank vlakt op een mooie dag in april, dan is hij waarschijnlijk volgend jaar in april weer vlak. Hout leeft en werkt en daar is vast veel ervaring mee. Je kunt er zelfs een kunstwerk van maken zoals op bijgaande foto's. Een standaard Sjoberg bank, waar een Amerikaanse meubelmaker een mooie kast onder gemaakt heeft uit 12 mm berken multiplex, maar met een schitterend front van gewaterd esdoorn.

P.s. als je op de foto's klikt krijg je een groter exemplaar te zien.







Attached files
 

dopeling

Actieve deelnemer
16 mrt 2008
447
6
Arnhem
Hallo Jaap, Een werkbank is nou een goed topic om over te schrijven. Ik heb inmiddels heel wat uitvoeringen gezien en ben van mening dat we eigenlijk teveel vasthouden aan DE WERKBANK zoals we die kennen. In het duits heet dit een hobelbank oftewel een bank om te schaven met een handschaaf. Er is heel veel veranderd in de houtbewerking sinds de eerste afbeelding van deze hobelbank. De mensen zijn langer geworden, er wordt meer met machines gewerkt, andere machines gewerkt en met andere klemsystemen zoals bijvoorbeeld het vacuum klemmen. Dan is het zo dat, hoewel een werkbank het liefste zwaar moet zijn deze zwaarte ook anders te bereiken is dan met volledig massief hout. Milieuoverwegingen. En niet als laatste, werkbanken worden meer verplaatst/ lees verhuisd. Pietertje, inmiddels ook een lid van het forum heeft een keer een heel leuk freesbankje gebouwd, ik meen dat het idee uit een tijdschrift kwam. Deze bestond uit een balk met aan de bovenkant gaten voor benchdogs 3/4 inch ronde bankhaken en een benchscrew, bankhaak met horizontale spanschroef. Dit bleek een fantastische klem inrichting voor freeswerk uit de vrije hand eventueel met geleiding. De japanners werken ook met een schaafBALK. Ik heb daar een keer een hele mooie uitvoering van gezien die je trapsgewijs op hoogte kan stellen. David Charlesworth heeft, meen ik een speciale werkbank gemaakt waar je heel mooi op kunt klemmen. Als ik een werkbank zou aanschaffen, of maken, zou ik hem in ieder geval demontabel maken. Vanwege het materiaalgebruik zou ik het blad van een plaatmateriaal maken en deze van boven bekleden met ongeveer 12 mm hout wat mij aanspreekt (Ik denk dat dat in dit geval Teak zou worden) Parket? Wellicht heb je hierdoor geen apriltoestanden, veranderingen in de oppervlaktehoogte door werking van het hout. De rand zou ik ook van dit materiaal maken en een beetje dikker - voor gaten voor benchdogs - Ik zou het blad van onderen verdikken - voor gewicht - met dik (afneembaar ivm verhuizing) MDF als dat nodig is. Hoewel ik kastjes onder de bank heel erg mooi vind - Oude Shaker werkbanken hebben dat ook en dat vind ik hele mooie banken - vind ik dat ook heel onpraktisch. Ze mogen niet te dicht onder de rand staan want dan kun je met je voeten en soms kniëen niet weg, ze mogen niet te ver van de rand want dan kun je niet zien wat er in de bovenste lades zitten als je die opent. En met een beetje pech zitten de laden flink onder het stof. Ik kies voor grote open vakken onder de werkbank waar je grote dingen in zet zoals je bankschroef, koffers met machines en dergelijke. Dit maakt de bank overigens ook zwaarder. Zo zie je maar er valt heel veel over DE WERKBANK te vertellen. Naast de werkbank is ook de werktafel heel belangrijk, een tafel waar je aan werkt, in elkaar zet, beitst, lijmt, noem maar op. Deze moet dan voor jou op de goede hoogte en die is vaak anders als de gemiddelde werkbank.
Een los werktafeltje voor op de werkbank is ook heel makkelijk. En zo kan ik nog wel even doorgaan. Wellicht is het een idee om hier wat praktische gedachten en voorbeelden over werkbanken met elkaar door te werken?
 

houtmannetje

Actieve deelnemer
27 mrt 2008
270
0
houtmannetje.nl
zo'n mooi front van het ladenkastje en sorry dat ik het zo bot zeg, helemaal onderuit gehaald door die foeilelijke greepjes. Dat kan anders

ik zal wat fotos van mijn werkbanken maken (nothing fancy, just handy)

grts, Houtmannetje
 

Fred*

Actieve deelnemer
3 apr 2008
95
5
woodarts4u.com
Ja, lelijke handgrepen, maar de smaak in de USA is belangrijk anders dan bij ons. Tijdens mijn internetstudie houtdraaien moest ik daar erg aan wennen. Ben benieuwd naar de foto's van jouw werkbanken.
 

houtmannetje

Actieve deelnemer
27 mrt 2008
270
0
houtmannetje.nl
Zoals ik al eerder schreef "nothing fancy just handy"

mijn werkbanken zijn gemaakt van vuren, een onderstel van 160 x 65 waarop een tussenblad op een regel frame van 65 x45 hierop zijn weer balkjes van 65 x 45 gemonteerd in de breedte van de werkbank, daarop zijn in de lengte in dit geval 3 balken van 65 x 45 met opvulstukjes om ze haaks te houden hierdoor krijg je een stijf frame waar je werkstukken op diverse manieren vast kan klemmen en doordat de bovenzijde open is kun je je gereedschap tussen de balken leggen zonder dat het erbovenuit komt, zijn je balken versleten, wat nu zo'n beetje het geval is zet je er gewoon nieuwe balken op, kosten materiaal van deze werkbank inclusief wielen ongeveer 100 euro, voor de platen boven en onder heb ik dekplaten gebruikt, deze kosten dus niks
en je zet hem in een uurtje in elkaar, tevens heb ik een werkbank op dezelfde hoogte met een vlakke bovenkant ook op wielen hiervoor heb ik voor de bovenkant een plaat mdf van 2440 x 1220 x18
eerst haaks gezaagd (altijd handig om een haaks hoekje te hebben en het frame waar het blad is gemaakt van stroken mulitplex om het mooi vlak te houden

als laatste ligt er een plaat 12 mm mdf overheen die eventueel beschadigd mag worden en kan worden vervangen.

ze zijn niet mooi en zeker geen meubelmakerswerk maar voor mij zijn ze helemaal super

6130pFCw67WyGYaRpe6fzrY*DJ6zWjoaOrL6v4xQp5Fd3Ig=_l.jpg

6130pFCw67WyGYaRpe6fzrY*DIwMHJYitpJjv4xQp5Fd3Ig=_l.jpg


hier een foto waar ik een werkstuk op de werkbank heb geklemt om wat buigwerk te fixeren
lijmtangetje hier stukje hout daar een beetje plakband et voila

6130pFCw67WyGYaRpe6fzrY*DDhPWS3PGyX9v4xQp5Fd3Ig=_l.jpg

volgens mij was het deze
6130pFCw67WyGYaRpe6fzrY*DIhMKjvAEp7Kv4xQp5Fd3Ig=_l.jpg


grts, Houtmannetje
 

bas

Actieve deelnemer
4 mrt 2008
110
0
ik heb er nu de ruimte niet voor maar ik heb wel eens het idee gehad om een werkbank te maken met rechthoekige holle poten van bv 15*50 van multiplex en deze dan te verzwaren/vullen met zand of iets dergelijks. ik gebruik nu vaak een workmate om dat mijn ruimte beperkt is, maar zo'n ding is verre van ideaal.
Bas
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Bas, ik zag dat je ook in weer was met een mooie schaaf en hele dikke beitels. Dan moet je echt naar een zware werkbank die wat massa heeft. Anders gaat een deel van de energie die jij in je gereedschap stopt, verloren als beweging van je workmate. Het zal een verademing voor je zijn als je een kleine, maar wel stevige werkbank zou hebben. Ik heb jaren geleden ook wel staan prutsen met een workmate, maar ik kwam voeten te kort om het ding aan de grond te houden. De oplossing van Houtmannetje is zo gek nog niet, niet te duur en in elk formaat te maken. In de bijlage een artikel over een werkbank van multiplex.

Attached files werkbank van multiplex.pdf (935.4 KB)
 

schaver

Actieve deelnemer
4 jan 2008
57
2
@jaap, ik heb de pdf gedownload en bekeken. Lijkt me best een handige tafel en een prachtig voorbeeld van pen-gat verbindingen zonder te hakken etc. Als je de pennen door laat lopen en er een gat met een wig in maakt heb je ook nog een demontabele tafel.
 

houtmannetje

Actieve deelnemer
27 mrt 2008
270
0
houtmannetje.nl
ik heb dat pdfje ook gedownload!
ziet er top uit alleen ik zou hem helemaal lijmen, kvind de scroeven int zicht niet zo mooi
maar dat is een estetisch detail, dat moet ieder voor zich weten (hmmm, houtmannetje ziet al een heel ander werkbankje staan)

als je dat blad van die werkbank ook in stroken maakt krijg je ook een blad wat kaarsvlak blijft,
wel zorgen dat het blad kan werken anders scheurt het!!


grts, Houtmannetje


ps pffffffff ben een laminaatvloertje aan het leggen van dat klik spul, nou daaaaaar kan je je creativiteit op botvieren. En uhhhhhhhhhh mensen!!!!!! Laminaat werkt in tegenstelling tot hout
OOK in de lengte dus ook daar zorgen voor wat ruimte tot eventueel zwellen van de vloer!!!!
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Dit vind ik ook een mooie werkbank. Het ontwerp is van David Charlesworth en de versie op de foto wordt zo geleverd door Lie Nielsen. Zij maken het werkblad van Esdoorn, zelf noemen ze het Hard Maple, dus ik weet niet of het inlandse Esdoorn hard en/of stabiel genoeg is. Charlesworth werkt zijn werkbank af als een fraai meubelstuk. Hij vindt zijn werkbank een visitekaartje voor de meubelmaker. Mijn huidige werkbank is van 4 cm dik multiplex en een onderstel van vuren en 2 balken tuinhout als schoor. Met zo'n visitekaartje denk ik hoogsten klanten voor steigerhouten tuinmeubilair te interesseren. Daar ligt echter niet mijn eigen interesse, dus het wordt tijd voor wat anders. Ik ben wel benieuwd naar de werkbanken van collega forumbezoekers.



Attached files
 

annette

Actieve deelnemer
10 apr 2008
163
0
www.fingerprintfurniture.nl
hoi jaap-
ken je de werkbanken van ULMIA?duits merk , goede kwaliteit , ik schaaf er nu al een aantaal jaren met plezier op .en hij is vlak! prijzig maar dik zijn geld waard.goed gereedschap is het halve werk!

annette
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
hallo Annette,

Ja, die ken ik ook. We hebben overigens een mede forumlid die in Zweden woont, zo ongeveer naast de Sjoberg fabriek en o.a. in deze werkbanken handelt. Ik wacht met smart op een posting van hem! Een zelfbouw bank zoals die van Charlesworth lijkt me echter ook wel wat. Hij komt in augustus naar Nederland en misschien is er een gelegenheid om hem te spreken.

vr.gr.

Jaap
 

hemski

Actieve deelnemer
31 mrt 2008
281
2
O Jaap, wie is dat? Ik heb wel interesse. Weet je hem te vinden?

Thanks
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Hallo Hemski,

In de ledenlijst heet hij jma, je kunt hem een berichtje sturen. Zijn bedrijfswebsite is http://www.jma-ab.se/, hij heet Hette Hooisma en is een fries (hoe kan het anders). Veel succes en por hem dat hij wat op het forum zet! Hij is agent voor Sjoberg en verkoopt ook Tormek.

vr.gr.

jaap
 

Schummie

Actieve deelnemer
21 mrt 2008
52
0
Hoi,

ik heb ook wel interesse, ik zoek ook al tijden naar een goede, betaalbare werkbank en dan
het liefst de ouderwetse versie.
Als je iets weet van deze man dan hoor ik het graag.

Groetjes Schummie.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.