tafel met onzichtbare regels

A

Athanor

Guest
Er vanuit gaande dat de door jou gemaakte tafel designwaardig is behoort dan de constructie en de versteviging tot het design! Net zoals de restaurants waar alle leidingen en buizen in het plafond zichtbaar zijn.......
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Het risico nemend de indruk te wekken een foeteraar te zijn, herhaal ik: Ik blijf het technische pruts oplossingen vinden :).
Er staan hier op dit forum, potverdorie, prachtig ontworpen tafels die door een goed ontwerp slank en toch stijf en stabiel zijn. Of nog mooier.... slankheid suggereren als onlosmakelijk onderdeel van het ontwerp.



Zo, nou kan het wel -;).
(en... iedereen mag van mij alles hoor. This maar een mening)

met vriendelijke groet
Klaas0639
 
Laatst bewerkt:

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
Goedemiddag reagerende en meelezende forumleden !

Dé kernvraag van dit topic was de volgende :

op welke wijze kun je in zo'n dun tafelblad (ik schat de dikte ervan maximaal 27 mm) de regels onzichtbaar verwerken en toch de constructie dermate sterk maken dat je - bij wijze van spreken - op de tafel kan gaan staan?

Inmiddels hebben een groot aantal reacties over de mogelijkheden en onmogelijkheden de revue gepasseerd. De één is meer verfijnd dan de ander, maar er zitten heel bruikbare alternatieven bij. Mijn doel (het vinden van antwoorden op mijn vraag) is wat dat betreft bereikt... :D

Een heel ander verhaal is het esthetische aspect van sommige van de aangeleverde oplossingen. Daarop mag - wat mij betreft - heerlijk gefoeterd of anderszins op gereageerd worden. Smaken verschillen en dat zal altijd zo blijven. Ik persoonlijk vind alle opties interessant, mits passend bij het ontwerp en (ook niet onbelangrijk) bij de wensen van de opdrachtgever.

Overigens, wat ik vooral mooi vind aan dit alles, is dat er van over de hele wereld mensen zijn die met grote regelmaat kijken op dit forum en dat "we" met zijn allen elkaar naar een hoger niveau tillen (al gaat dat bij mij als groentje natuurlijk al erg snel ;) )

Ik wens u allen een heel goed lang weekend toe !
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Dat krachtenspel is erg mooi, vind ik. Als je dat leuk vindt moet je eens zoeken op 'tensegrity' en 'Buckminster Fuller'. Yep, dezelfde gast die ons ook de Buckyballs geeft gebracht.

Helaas. Buckminster Fuller heeft ons niet de Buckyballs gebracht. Dat was Harry Kroto (en nog twee chemici, waarvan ik de naam zo niet uit mijn hoofd weet - maar dat moet snel te Googlen zijn). Zij kregen de Nobelprijs voor hun ontdekking van driedimensionale koolstofstrukturen met een C60 samenstelling (60 koolstofatomen, verder niks), waarmee ze een vierde 'kristalstructuur' van koolstof vonden, naast amorf, grafiet, en diamant. Ze vonden het overigens gewoon in roet uit kaarsvlammen (dan wel vergelijkbare roetafzettingen uit walmende vlammen). Omdat deze C60 structuren de vorm hadden van een klassieke voetbal (afgeknotte icosaeder - een vlak van vijf- en zeshoeken) en dat wel wat leek op de geodetische zelfdragende structuren die Buckminster Fuller had bedacht noemden ze deze klasse van koolstofstrukturen (er werden er later meer gevonden, met dezelfde 3D-basis, de C60 is de kleinste versie van deze klasse van verbindingen), buckminsterfullerenen, later afgekort tot fullerenen. In het spraakgebruik zijn deze dingen, omdat ze bolvormig zijn en Buckminsterfullereen heten, Buckyballs gaan heten.
 
Laatst bewerkt:

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
Of toch liever deze?

OK dan... je gaat je toch meteen afvragen of deze constructie zo'n enorm zwaar blad wel kan dragen...
Vind het technisch wel uitdagend, maar qua design net iets te onrustig. Moet er wel meteen bij zeggen dat ik persoonlijk erg van rust en symmetrie hou...
Dank voor de aanvulling, Kor !
 

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
Dat was Harry Kroto (en nog twee chemici, waarvan ik de naam zo niet uit mijn hoofd weet - maar dat moet snel te Googlen zijn).

Ik blijf me verbazen over de enorme kennis die hier op het forum aanwezig is. Ik las gister nog een commentaar van iemand anders hier die iets in de trant van "Je hoeft een woord te plaatsen en je krijgt een compleet verhaal terug." zei... En die sloeg de spijker op zijn kop ! Prachtig forum met evenzo prachtige mensen. TOP !
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.