Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 7 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 67

tafel met onzichtbare regels

Goedemiddag deze middag !

Op het web vind je soms erg inspirerende ontwerpen. Zo ook onderstaande tafel die ik op de website van Goeters heb aangetroffen:

Eetkamer tafel 002.jpg

De omschrijving bij deze foto luidt: "slanke eettafel gemaakt van massief hout, onzichtbare RVS regels en iets naar binnen geplaatste tafelpoten."
    Ikzelf ben een enorme fan van dergelijke (slanke) tafelbladen, zonder duidelijk zichtbare regels.

Mijn vraag hierbij is: op welke wijze kun je in zo'n dun tafelblad (ik schat de dikte ervan maximaal 27 mm) de regels onzichtbaar verwerken en toch de constructie dermate sterk maken dat je - bij wijze van spreken - op de tafel kan gaan staan?

Groet, Ekko
    Groeten, Ekko

"In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel..."

Athanor
    Guest
    Volgens mij maken ze dan gebruik van bladspanners zie:http://www.kisch.nl/Bladspanners-title1-p-1-c-417.html

Fons

Bedankt Fons ! Weer wat geleerd...
    Groeten, Ekko

"In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel..."

Senior Member
    Ingeschreven
    Jun 2012
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Athanor Bekijk Berichten
    Volgens mij maken ze dan gebruik van bladspanners zie:http://www.kisch.nl/Bladspanners-title1-p-1-c-417.html

Fons
    Jeroentje

Mooie, duidelijke foto. Bedankt Jeroen !
    Groeten, Ekko

Nog nooit gezien zo'n bladspanner.
    Enkel vraag ik mij nu af hoe dat werkt.
    Is het zo dat op het moment dat de tafel de neiging krijgt om door te zakken je hem gewoon iets strakker spant?
    Maar als je hem te strak trekt de tafel in principe bol komt te staan?
    Ronald

Ik zou eerder zorgen hebben over kromtrekken over de breedte. Hieraan kun je wat doen door stalen of rvs u-profielen in te frezen.
    Ben wel benieuwd naar de bevestiging van de poten.

NB. ik schat de dikte van het blad op zo'n 30 mm ;-)

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2012
    Wat late reaktie:
    Dat de spanning in de spanners een rol zou spelen in de stijfheid van het blad is een misvatting. Wat de functie van de spanners in lengterichting is, weet ik niet.

Mvg
    klaas0639

@NeoEko:
    Weet ik niet of dat wel zo is. De breedte is relatief gering en zal mijns inziens niet snel doorbuigen. De lengte juist wel (vanwege de grote spanwijdte in combinatie met de lengte...).
    Overigens zag ik elders op het forum iemand die metalen plankdragers als U-profiel had gebruikt. Handig, want ruimschoots voorzien van schroefgaten...
    Zal er nog even naar op zoek gaan en - indien gevonden - toevoegen.

@Klaas:

Ik denk dat je wel eens gelijk kon hebben over die 3 mm extra
    Groeten, Ekko

als die poten uit 1 stuk zijn... is dit geweldig....

Forum Rechten