Verande bouwen, stalen balk wegwerken, hoe?

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Zoiets zou ik ook doen, met die extra lagen bitumen, beter dan een kouddak maken in elk geval, en veel minder werk. Of anders bestaande isolatie verwijderen en afschotisolatie toepassen, of iets van die 2 en 1 laag dakleerdikte onder de isolatie leggen.
 
Laatst bewerkt:

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Liefst zou ik toch iets afschot hebben want het wordt een hobbelige boel... dat gaat op knutselwerk lijken, hoe groot is het risico dat mijn bestaande dakbeschot gaat rotten als ik 4 cm EPS platen op afschot op dak beschot leg en daarop de dakbedekking brand?

Onder die 4 cm EPS en het dakbeschot zit dus aflopend tussen 2 en 0 centimeter lucht (tusen de scheggen die zorgen voor het afschot die ik dan om de 30 cm leg oid.dichtpurren kan ik dat niet want je kunt geen aflopende purlaag aanbrengen van 2 naar 0 centimeter.

Zo'n koud dak moeten we voorkomen, eens dat kan alleen problemen opleveren.
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Volgens mij levert wat ingesloten lucht tussen de isolatie geen probleem op, je hebt daar geen koud punt waar waterdamp op condenseert. Ook is de constructie aardig luchtdicht door de dakbedekking, als je maar zorgt er via bv gevelaansluiting geen koude of tocht tussen kan.
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
ik kan de randen goed afdichten met kit, steenwol, beetje pur oid om idd te zorgen voor luchtdichte kamers.... ik denk dat ik dat toch ga doen want een hobbeldak is ook geen feest.... dan maar iets meer werk, ik houd niet van zelf doen en dat iedereen die het ziet denkt van welke hobby bob is daar bezig geweest.....

Nu nog weer de juiste dakplaten vinden dan... altijd weer meer werk dan het lijkt...
 
Laatst bewerkt:

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Wat een ellende dat slopen, onder de gevelbetimmering zit die dakbedekking muurvast, dan is het toch inmiddels een mooi beetje warm, onder het regenzeil extra warm.

Het dakbeschot ga ik niet verwijderen, daar begin ik dus niet aan. Het is de laatste laag tussen mijn plaffond in de woonkamer wat net helemaal gestuct en geschilderd is en daar ga ik geen risico mee nemen. De platen zitten genietn dus dat wordt echt het betere sloopwerk als ik daaraan ga beginnen, dat wordt dus met latten afschot aanbrengen en dan een stevige isolatieplaat erop en dan dakdekken.

Een hardschuim isolatieplaat met R1,75 zou dat voldoende zijn om problemen met condens te voorkomen tussen de lagen, of is dikere isolatie noodzakelijk.

Zo ziet het er nu uit:

IMG_4185.jpg

IMG_4186.jpg

Iemand een idee om de hoeveel centimeter ik de afschot latten / balkjes aan moet brengen zodat de plaat goed beloopbaar blijft, 30 cm lijkt me teveel dus ik zat de denken aan om de 15. is dat teveel of te weinig ? of precies goed. Ik kan er voor de draagkracht nog een 4mm boardplaatje op leggen onder de isolatie. dat helpt altijd wat lijkt mij, al is het maar om de druk te verdelen.
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Is het niet een veel simpelere oplossing om EPS/PUR afschotisolatie toe te passen?

Emilio, nu begrijp ik denk ik je opmerking pas, afschot-isolatieplaten zijn aan de ene kant dikker dan aan de andere kant, dat is precies wat ik nodig heb. 60 naar 40mm over ongeveer 2 meter 40.

Nu de volgende uitdaging, waar ga ik dat vandaan halen in een beperkte hoeveelheid.... ik sta open voor tips...
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.438
393
Dordrecht
Je moet het zelf weten, maar als er al isolatie op je plafond ligt (of heb ik dat verkeerd begrepen?) heb je dus een kouddakconstructie met daarop iets van een beetje warmdak. Slechte combi naar mijn idee. Als dat zo is kun je beter geen isolatie meer aanbrengen op je beschot, want dat geeft risico op condensatie-ellende. Dan kun je beter gewoon scheggen maken, platen erop en bitumen erop branden.
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Oneens, jij zegt dus dat het bestaande dak vd erker van Scheppie een kouddak was omdat er isolatie tussen de balken onder het warmdak zit:).

Afschotisolatie zou inderdaad het beste zijn, kun je zelf niet wat maken (met de electrische schaaf aan de bovenkant bij piepschuim??) ?
Isolatie scheef leggen op latjes lijkt mij ook niet wat, dan had ik er nog liever een gedeelte vlak inliggen.
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
De constructie vanaf het dak is nu:

OSB plaat
Balklaag met daartussen glaswol
Folie
Regelwerk
Gipsplaat

Mijn idee zou zijn om afschotisolatieplaten op de OSB te leggen en daarop dakleer te branden.

In principe is dat weer de oude constructie die de afgelopen 4 jaar heeft gelegen. Wat is wijsheid?
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.438
393
Dordrecht
Volgens de regeltjes klopt het qua principe dan dus niet helemaal. Maar als het altijd goed is gegaan, dan is de kans dat het nu fout gaat niet erg groot. Het is een beetje een vreemde dakopbouw, maar als het werkt dan werkt het...
 

H_L

Nieuw lid
11 jun 2012
19
0
Emilio, nu begrijp ik denk ik je opmerking pas, afschot-isolatieplaten zijn aan de ene kant dikker dan aan de andere kant, dat is precies wat ik nodig heb. 60 naar 40mm over ongeveer 2 meter 40.

Nu de volgende uitdaging, waar ga ik dat vandaan halen in een beperkte hoeveelheid.... ik sta open voor tips...

Ik heb voor mijn plat dak afschot-isolatieplaten gebruikt van Recticel Insulation. Ik weet niet of dit in Nederland ook zo vlot te krijgen is maar in België is het een veel gebruikt merk.

http://www.recticelinsulation.be/product/eurothane-bi-3a/technische-fiche
 

roald

Actieve deelnemer
29 feb 2012
492
0
... afschot-isolatieplaten... waar ga ik dat vandaan halen in een beperkte hoeveelheid.... ik sta open voor tips...
Raab Karcher levert aan particulieren. Even op 'afschot' zoeken in de catalogus. Prijs: geen idee, maar waarschijnlijk duur, in vergelijking met gewone isloatieplaten.
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Ik heb de platen locaal op de kop getikt bij een isolatieboer, bleken achteraf B keus platen te zijn terwijl ik daar niet om gevraagd had. Had ook gevraagd om platen met glasvlies en bij aankomst daar bleken het alu platen te zijn. Geen onoverkomelijk probleem maar als je duidelijk besteld en bevestigd krijgt dat het er is en het blijkt dan anders te zijn toch frustrerend. En dan als er bij hoog en laag ontkend wordt alles wat afgesproken is is dat wekt bij mij bovengemiddeld veel irritatie op, los het op met je klant maar doe niet of je gek bent. Dit soort mensen snapt niet dat je daar nooit meer terug komt. Als ik tijd had gehad om elders te kopen had ik zelfs de hele boel (toch bestelling van 1000 euro + ) lekker laten staan. Wat klantonvriendelijk zeg, ongelofelijk in deze tijd.

Ik heb het nu en het ligt erop, ik kon uit 6 B-keus platen net zoveel snijden als ik nodig had, had maar net iets meer als 4 platen nodig dus dat ging net, als je precies koopt wat je nodig hebt sta je dus alsnog mooi te kijken.
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Uiteraard ook nog geklust aan de veranda, hieronder wat foto's:

De opengewerkte erkerrand:
IMG_4173.jpg

Erker helemaal kaal, hierop de balklaag aangeheeld:
IMG_4178.jpg

Tent gebouwd vanwege het continu regenachtige weer:
IMG_4172.jpg

kale erkerdak waarop dus de nieuwe isolatie:
IMG_4187.jpg

De nieuwe balklaag:
IMG_4191.jpg

Stapeltje klossen voor de overstekken op de stalen balk, stuk weggezaagd zodat daar later de boeien kunnen wegvallen
IMG_4198.jpg

Deels al afgewerkt dak inclusief de beplating en dakbedekking
IMG_4227.jpg

OP deze manier moet de erker onder het dak komen n dus niet aanbouw op aanbouw geven:
IMG_4226.jpg

Zo zit het aan het huis:
IMG_4224.jpg

Nu verder met de afwerking van het dak en dan de boeien erop en de onderkant afwerken.
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Ook nog maar even een nieuwe trap gekocht.... dinsdag na een dagje hard werken op de hei met het team dacht ik nog even iets te gaan doen aan de boeiconstructie. Ik liep normaal het trapje op en ineens hing ik.... in mid air..... 2 seconden later lag ik plat op de rug te schreeuwen van de pijn ... trapje was onder mijn voeten weggeschoten. Dan blijkt een keukentrapje ineens niet zo heel geschikt voor het wat zwaardere kluswerk. Gewicht aan de verkeerde kant van de trap en boem... daag lag ik. Gelukkig niks gebroken en nergens op gevallen dus enkel de hele linkerkant van mijn lichaam beurs en pijnlijk, had veel slechter kunnen aflopen.

Toen maar besloten om een (semi)professionele trap voor zwaar klusgebruik te kopen. Altrex Castor. ben er gister even opgeklommen maar das dan na zo'n val toch een vreemd gevoel. Toch maar beter uit gaan kijken..... ik ben ook geen 18 meer tenslotte...

IMG_4235.jpg
 

tuoh

Oud hout
Dat staat als een huis zo te zien:D strak werk, ook bij de Mafell trouwens, haakse zaagsneden met een decoupeerzaag zie je niet vaak.

Ladders en trap(jes) zijn berucht voor allerlei vreemde buitelingen. Maar een altrex is van een andere orde, die staan toch een heel stuk stabieler.


Mvg,

André
 

placebo

Actieve deelnemer
12 jun 2009
388
53
Nou scheppie dat is een hele klus die je ter hand hebt genomen.
Het wordt wel erg mooi en stevig.
Het inspireert mij om m’n garage groter te gaan maken
Succes met de afwerking, en als je op het altrex trapje gaat staan
Laat dan je vrouw het trapje vasthouden.

Gr. Placebo.
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Succes met de afwerking, en als je op het altrex trapje gaat staan
Laat dan je vrouw het trapje vasthouden.

Gelukkig is er inmiddels een Altrex Steigertje, dat had ik veel eerder moeten doen, wat een gemak en genot zon kamersteigertje, ik heb er 2 opbouwdelen bij dus kan volgens mij tot meter of 6 werken. Maar alleen al dat opvouwbare basisdeel op wielen, wat een gemak, die is elke euro 10 keer waard, kwa gemak van werken en zeker ook kwa veiligheid.

Hier paar foto's van het eindresultaat, afgelakt met Trimetal Permaline, wat een superverf is dat zeg, daarmee kan ook de amateur netjes schilderen, knoeit niet en vloeit prachtig uit.

Palen zijn bekleed met fijnbezaagde douglas houten planken voor een robuust effect.

IMG_4714.jpg

IMG_4740.jpg

IMG_4742.jpg

IMG_4734.jpg

IMG_4739.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.