Verande bouwen, stalen balk wegwerken, hoe?

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Medeforummers, ik ga binnenkort aan ons huis een veranda bouwen. Deels om lekker op warme zomeravonden nog onder te zitten en deels als zonwering omdat nu de zon steeds pal op de zuidgevel staat. Het wordt veel te warm binnen.

Nu heb ik een probleem, vraag: Aan de ene kant komt de veranda uiteraard aan het huis vast, aan de andere kant moet een stalen ligger komen waar de balken in kunnen komen te liggen (in de flens). Die stalen balk is het probleem. Die komt parallel aan de gevel te liggen en is maar liefst 10,70m lang met een vrije overspanning van 9m70. Er komt een HEA240 balk in van 230mm hoog. De balklaag is door de constructeur opgegeven als 56*150mm. Die balken zijn dus liefst 80mm lager dan de stalen ligger. In de ligger komen naar het huis toe balken van circa 3 meter te liggen, aan de andere kant komen nog klossen van circa 400mm zodat de totale veranda 3m40 diep wordt met de balk op 3 meter.

Hoe timmer ik makkelijkst die balk weg, balken gebruiken van 230mm of meer hoog of balken pakken van 150mm en die hoger maken met schuingezaagde balken zodat ik meteen wat afschot heb?

Begrijpen jullie wat ik bedoel en hebben jullie een idee hoe dit te doen?
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Ben je van plan een plafond onder de veranda te maken, of timmer je alleen de stalen balk af?
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Bjorn, komt ook een plafond onder, de onderkant moet dus netjes vlak lopen en de bovenkant op enig afschot, over 3m een centimer of 4 lijkt me genoeg.
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Voor je overstek van 40 cm bied een beetje hoogte wel mogelijkheden voor de stevigheid, ik neem aan dat de underlaymentplaat doorloopt. Met klossen van 23 cm hoog kun je meer stevigheid krijgen dan met klossen van 15 cm. Komen er ook lippen voor de bevestiging van balken en klossen in de stalen balk? Voor de balklaag zou ik gewoon 5 x 15 nemen en die gewoon op afschot leggen. Met een op lengte gezaagd klosje onder de balk in de flens. Daaronder zou ik een verlaagd plafond aanbrengen met 5 x 7 balkjes en plafondlatten. Zo zou ik her waarschijnlijk doen, maar er zijn meerdere manieren om zo'n klus tot een goed eind te brengen.

Als je er maar voor zorgt dat je stalen balk goed stevig ligt, ook door de koppeling aan de balklaag, zodat hij niet kan draaien als er iemand op het overstek staat in het midden van het dak.
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Bjorn, dankjewel. Die had ik nog niet in overweging genomen. De stalen balk word aan de binnenzijde voorzien van 250mm lippen voor de balken en aan de buitenzijde van schatjes over de hele hoogte van 200mm breed met 4 gaten voor vastbouten. Die klossen aan de buitenzijde komen dus wel vast. De Stalen ligger ligt op 2 staanders en zit daarop vastgebout, kan dus niet draaien.

Underlayment plaat ga ik inderdaad laten doorlopen over de balk heen.
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Draaien was ook wat overdreven, maar in het midden van de overspanning zal er wel wat (draai)beweging in zo'n stalen balk zitten als je op de rand van het overstek zou staan en de stalen balk ook geen stevigheid zou krijgen van de balklaag. Alles met elkaar zou het wel meevallen als alle delen in de constructie zitten.
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Haha nee, deze keer is branden mogelijk, lijkt mij makkelijker in dit geval.... dat EPDM plakken was nodig omdat het onder het riet zat, hier lekker branden. En ik denk dat ik er zelfs hulp bij in ga schakelen... dak is ruim 35 vierkante meter, dat gaat me te lang duren in mijn eentje. En bovendien zit dit dak ook boven de woonkamer dus daarmee geen risico nemen op lekkage.
 

TH0M

Actieve deelnemer
9 sep 2010
664
29
Arnhem
Als bovenstaande een beetje de werkelijkheid weerspiegeld, kun je dan onder tegen de balklaag " klossen" schroeven van 80mm hoog, en daaronder het raggelwerk voor je plafond. (kun je meteen mooi kabels voor spotjes, speakers, en power wegwerken)

Idea.jpg
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Hoi thom, ja dat is inderdaad wel de schets, ik denk dat het inderdaad zoiets gaat worden. Dat geeft optimale flexibiliteit voor vanalles, wel redelijk wat werk met de klosjes maar goed. Tijd kost geen geld zeggen we maar :)
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.277
215
't hoofd van Overijssel
Gewoon lange lengtes van twee en drietjes (44x86) nemen en die er dwars onder schroeven. Uitvullen met stukjes 9 mm en uitvulplaatjes. Even eerste en laatste balk uitlijnen en de tussen balk op de lijn zetten. Zou wel schroefjes nemen van 6x100 minimaal, beetje accu machine heeft er tegenwoordig geen problemen meer mee.

64fea5c187dd0b41f1664cf6957d3cd8.jpg
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Mooie schets THOM, ik verbaas me altijd over het gemak waarmee iedereen schetsen, filmpjes en foto's op het forum zet, zelf ben ik daar helemaal niet handig mee.

Wel zou ik iedere balk ondersteunen met een klosje in de flens, kleine moeite.
Ook ga ik bij een verlaagd plafond absoluut niet met vulmateriaal aan de gang. In feite kun je alles (plafondconstructie) al maken van alleen latten die je ophangt met korte stukken lat of multiplex klampen. Als je regels op dikte (de beschreven 80 mm) onder de balklaag schroeft dan kopieër je elke kromme balk, ook zou ik de balklaag direct op afschot leggen. Met 5 x 7's die je ophangt met een latje of klamp kun je een rechte constructie maken, waartegen je plafondlatten (op de vereiste afstand voor de afwerking) schroeft/schiet.
Ook zou je brede schroten/planken langs de balken kunnen schieten waaronder je de latten bevestigt. Dit werkt ook makkelijk.

Ik ben momenteel bezig met een renovatieproject waarbij ik badkamerplafonds moet verlagen, +- 6 cm. Hiervoor gebruik ik een lijnlasertje, om de latten op hoogte te zetten.
Zo'n ding is ideaal voor zulk soort werk. Ik laat daar alle oude plafondlatten met nieten erin zitten, hang de nieuwe latten op met korte klosjes + dat ik dwarslatten boven de plafondlatten schroef voor de onderlinge vlakheid.
 

WR1944

Oud hout
Als ik het goed begrepen heb komt er een stalen balk bijna op het einde van een verandavloer. En klopt het dat er een gedeelte overhang is? Kan die stalen balk niet op het einde van de verandavloer komen. Die overhang hangt aan een paar stalen schetsplaten vast en ik zie geen enkele andere ondersteuning. Gevoelsmatig is dit een gammele constructie. Maar ik ken natuurlijk niet het totale plaatje.
Naar mijn idee was het simpeler geweest de balken van de vloer over de stalen balk te laten lopen en daar weer de verandavloer op vast te maken. Dan kan je met multiplex o.i.d. de stalen balk omkasten. Ik heb de indruk dat het beter is een paar stappen terug te doen in het ontwerpproces om een betere totaalconstructie te krijgen.
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
@ WR 1944, jij schrijft verandavloer, maar die komt onder deze platdakconstructie als ik het goed heb, als het om een druk belopen vloer zou gaan heb je gelijk, dan kun je eea beter anders/zwaarder uitvoeren.

Als je de stalen balk goed koppelt aan de balklaag, je plafondcontructie strak tegen het staal aanzet en zorgt dat de klossen voor de overstek de maximale hoogte hebben en ook overal steun tegen de stalen balk hebben, dan ben ik niet bang voor doorbuigen. Ook kun je alles weer koppelen met je boeiconstructie als je wilt. En veel heeft het niet te lijden.
Een afgetimmerde stalen balk onder het plafond is makkelijker maar een stuk minder mooi.

De klossen voor de overstek kunnen ook rustig 56 x 150 zijn (als in de schets) maar dan zou ik tegen de stalen balk en aan de klossen een multipex plaatje van 18 mm en bv20 x 30 cm schroeven, zodat de klossen stevigheid krijgen, of de stalen lippen een stuk langer maken als in de schets, maar wat ik begrijp uit Scheppies omschrijving worden ze dat ook.
 
Laatst bewerkt:

WR1944

Oud hout
Als het alleen een dak is dat op de stalen balk komt te rusten vraag ik me af waarom die balk zo zwaar wordt uitgevoerd. Ik heb ooit een kraanbaan ontworpen met ondersteuening op elke 5 m en er reed een loopkat over voor een ton hijslast. Die balk was toevallig ook een HEA240. En het staalwerk had een meer dan 3-voudige veiligheidsmarge.
Maar zonder alle details te kennen is het moeilijk goed te adviseren.
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
@WR, de overspanning tussen de palen die de balk overbrugt is net geen 10 meter, daarom is die balk zo zwaar uitgevoerd. De breedte van ons huis is 10.80m en ik wil in die verande geen 3e paal in het midden. Anders was een stalen balk helemaal niet nodig geweest, die 5 meter die dan was overgebleven had met een flinke houten balk ook wel gelukt. 10 meter wordt voor hout wel beetje te gek is mij door de constructeur meegedeeld.

De balk kan niet op het einde omdat ik de palen niet zover op de hoeken wil hebben. Ik vind het fraaier als ze wat verder terugvallen onder de contractie. Esthetische redenen dus.

Ik ben niet bang voor doorbuigen van de overstekken aan de buitenkant omdat die over de hele hoogte vastgezet gaan worden met platen die aan de balk gelast zitten en die elk 4 gaten hebben voor flinke bouten. Balken HOH 600mm en dan daarover heen underlayment. Dat gaat volgens mij een zo stijve constructie opleveren dat ik het aan zou zurven met paar man op die rand te gaan staan.

De balk lager en dan de balken aan 1 stuk eroverheen is constructietechnisch natuurlijk heel mooi maar dan zit ik met onder mijn veranda plafond met een koof van 25 cm in het zicht en dat is net weer niet de bedoeling.

Bedankt voor jullie inzichten, als de balk ligt (de 16e als het goed is) zal ik wat fotos posten zodat eea duidelijker wordt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.