Bureaublad verstevigen ?

peegmehh

Nieuw lid
4 mei 2013
4
0
Hallo,

In mijn huis wil ik een bureau maken. Ik heb een grenen werkblad gekocht in de bouwmarkt (180cm bij 80cm, 2,8cm dik). Deze wil ik aan de ene kant aan de muur bevestigen door een houten ligger aan de muur te bevestigen. Voor de voorkant heb ik 2 ijzeren poten aangeschaft en die wil ik aan de voorkant op beide uiteinden monteren, grote stevige poot met ijzerenplaat.

Nu is mijn vraag; moet ik het werkblad nog extra verstevigen om doorzakken te voorkomen?

Met vriendelijke groet,
Daniel
 

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
815
161
Twello
In de breedte zou ik het zeker doen. In de lengte hangt het af van waar je die poten zet.
Als je die helemaal op het eind zet dan is een balkje van 5 cm dik handig.
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Verstevigen zou ik zeker doen, het gaat doorhangen als er op geleund wordt. Kan met balkje, metalen hoeklijn of met een steun in het midden, wel een stevige industriele. Tegen de muur aanschroeven en ook tegen het blad. De steun is in mijn ervaring de knie-vriendelijkste oplossing. Voor aanschaf even meten hoever en hoe hoog je/jullie knie(en) onder het blad komen, zodat je een geschikte maat kan kopen. Succes.

Groet, Rob.
 

peegmehh

Nieuw lid
4 mei 2013
4
0
Bedankt voor alle reacties.

Het blad wil ik in met de lange kant aan de muur bevestigen.

Ik ga het dan toch verstevigen.

Rob wat bedoel je met een steun in het midden? Bedoel je een poot?

Ik zit er aan te denken om een metalen balkje te kopen om die eronder te schroeven. Zowel voor de lengte (alleen voorkant) als beide zijkanten (breedte). Dat lijkt mij de makkelijkste oplossing.

Denken jullie dat ook?
 
Laatst bewerkt:

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Nee, geen poot, google op plankdrager zwaar model, zoiets. Voor een blad van zestig diep is veertig voldoende als ondersteuning.

Groet, Rob.
Ps: Hou bij het plaatsen van je steunbalk tegen de muur een uitsparing vrij om die eventuele steun te plaatsen, bovenkant steun moet gelijk lopen met bovenkant balk.
 
Laatst bewerkt:

peegmehh

Nieuw lid
4 mei 2013
4
0
Het is aardig gelukt. 2 steunplanken aan de zijkanten. Een plankhouder in het midden aan de muur en ook nog 2 houten balken aan de muur waar het volledige blad op rust.
2 poten aan de voorkant, alleen misschien nog een plank aan de voorkant in de volledige lengte (170cm)
Bedankt voor de tips!
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Een bureau wil je zo dun mogelijk houden, dus een plank aan de voorkant zou ik nooit doen. Ik heb zo'n vermoeden dat dit ook echt niet nodig is bij 1.80 overspanning die aan de achterkant volledig ondersteund is. Moet ie uiteraard aan de achterkant wel goed vast zitten.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.