Tuinpoort

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Ik ben bezig om nieuwe deuren te maken voor in mijn tuinpoort. Da's een flinke klus, want de opening is 1m80 X 2m20. Omdat ik 2km van zee woon en stormen soms pal op die deuren staan moest het wel stevig worden. Dat gaat geloof ik wel lukken :) Mochten deze deuren ooit nog eens verrotten dan vervang ik ze trouwens wel met opgeklampte deuren... Niet dat ik verwacht dat dat snel gebeurt, want er zit zoveel hars in dat (gewaterde) grenen dat het op sommige stukken wel plastic lijkt!

Tuinpoort-Stevig Genoeg.jpg
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
De laatste paar dagen bezig geweest met het zagen van de planken die erop komen. Dat betekent: schaaldelen van 27mm grenen schulpen over 2m20. Met de cirkelzaag (Scheppach CS55) lukt het op zich wel, maar ik vind het een geklooi omdat de twee linealen niet goed op elkaar aansluiten, de zaag sowieso niet lekker over de lineaal loopt, je bij de tweede zaagsnede een breedte van 14.5cm hebt waar je de lineaal niet op kunt fixeren en sowieso met de niet-vlakke schaaldelen een probleem hebt om "haaksig" te zagen, de snoeren overal achter blijven hangen en de slang van de stofzuiger steeds losschiet.

Anyway, met nog twee planken te gaan heb ik de Spear&Jackson 4.5TPI maar gepakt. Gaat bijna net zo snel, geeft een stuk minder ergernis en is nog goed voor de conditie ook :) Wat ik voor deze lange rips erg handig vind werken is om eerst de zaagsnede te starten in een normale zaaghouding en dan schrijlings op het werkstuk te gaan zitten. Je kunt dan met twee handen zagen en dat is een stuk minder vermoeiend. Ik laat de zaag in opeenvolgende slagen steeds iets meer naar me toe kantelen, tot ongeveer 45°, en dan maak ik een slag verticaal. Zo kan je netjes de lijn blijven volgen en zaag je toch snel.
Tuinpoort-Lange Schulp 1.jpg

Je moet er alleen even aan denken om op tijd de plank (of jezelf) een stukje te verplaatsten ;)

Tuinpoort-Lange Schulp 2.jpg
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Wow, welk een noeste arbeid! De laaste foto ziet er wel wat scary uit ;). Bedoel je met gewaterd grenen, grenen wat van stammen komt die een tijd in de sloot hebben gelegen? Ben benieuwd naar de vorderingen en mooi om je ook een keer in actie te zien!

jaap
 

TiMmEr-JaN

Actieve deelnemer
8 mrt 2013
195
0
Groningen
doet me denken aan mijn schooltijd.... planken van 3 cm dik zagen.... soms wel 3 meter lang.... Stond er 1 achter je die zei : Jan !!! lijn !!!!
:rolleyes:
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Klopt Jaap, het klassieke bouwgrenen. Ik ben er speciaal een keer voor naar Friesland gereden omdat ik het bij houthandels dichter in de buurt niet kon vinden. Jaap van Leersum had plenty liggen :)
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Even een tussenstandje, geïnspireerd door de schulpzaagvraag van Seek. Na een paar weekends vlakken, dunnen, veer- en groefverbindingen maken en 130 meter schuin randje schaven begint de eindvorm zichtbaar te worden. Ik ben er nog niet hoor: hang- en sluitwerk moet er nog op en in, de planken moeten nog vastgenageld worden, ze moeten nog geschilderd en ook het kozijn moet ik nog maken. Maar goed, met kleine stapjes kom je er ook.

Dat maken van die veer- en groefverbindingen gaat trouwens verrassend snel. In het begin is het even zoeken hoe je ze precies moet instellen, maar dan gaat het als een razende!

image.jpg
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Dat zijn hele mooie deuren aan het worden!

Heb je de veer en groefverbindingen machinaal of met een speciale handschaaf gemaakt?

Op de foto zie ik dat je de plankjes strak tegen elkaar gemaakt hebt. Ben je niet bang voor uitzetting?

Ik heb zelf een hek van eikenhout gemaakt. In de zomer. Ik had geen rekening gehouden met het uitzetten van het hout tijdens de herfst en winter. Dat heeft me best wat kopzorgen bezorgt. Uiteindelijk heb ik van de buitenste planken drie cm moeten zagen (terwijl ze al in het hek zaten). Dat was best lastig.

Groeten, Raymond
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Ik heb een paar sets veer-en-groefschaven in verschillende maten. De een maakt de veer, de ander de groef. Het lijkt nu of de planken strak tegen elkaar zitten, maar als ik ze straks vastspijker krijgen ze ongeveer 50 eurocent tussenruimte. Door de veer kan je er dan nog steeds niet tussendoor kijken.
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Natuurlijk... Ik ben ik zo ver dat ik de planken op het frame kan spijkeren, alleen had ik niks om ze tijdens het spijkeren op te leggen. Ook voor het kozijn is dat zo, dus ik heb donderdag even een paar balkjes 44x44x2100 vuren bij de Hornbach gehaald om een paar schragen mee te bouwen. Ik maak ze 90cm breed en net zo hoog als m'n werkbank (76cm), dan kan ik ze altijd nog als bijzetsteun gebruiken als ik weer eens met iets logs bezig ben. Lekker simpel model gekozen, met 6 van die balkjes kan je dan precies 3 schragen maken.

Vanavond was al het zaag- en hakwerk gedaan en hoefde ik alleen de gaten voor de toogpennen nog te boren. Dus even een proefpassing. Geloof het of niet, bij de láátste staander:

Dwarspoot 1.jpg

Gat op de verkeerde kant van de staander afgetekend. :rolleyes: (Ja Rendew, ik moest wel even aan jou denken ;)) Maar niet getreurd. Het kruishout stond nog op de goede maten ingesteld, dus ik heb het goede gat afgetekend en uitgehakt. Om te voorkomen dat de kruising van het oude en nieuwe gat uitsplintert heb ik even snel een vulling gemaakt voor het foute gat.

Dwarspoot 2.jpg

Dat ziet er een stuk beter uit. Alleen heb ik nu geen zin meer om te gaan boren en togen, dat komt dan morgen wel.

Dwarspoot 3.jpg
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Begint er mooi uit te zien en ben benieuwt naar het eind resultaat.

Met het ‘foutje’ zie je maar weer dat rendew ons een nieuwe klassieker heeft gegeven.

Als er nu iemand een foutje maakt is het niet meer ‘foutje, bedankt’ maar “hé rendew, ik ook”:D

Mvg
 
Laatst bewerkt:

David80

Actieve deelnemer
25 nov 2009
461
1
Ziet er robuust uit. Ga je ze nog behandelen met beits, olie, ofzo?
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Die schragen? Neuh, dat heeft weinig zin. Ze staan altijd droog, krijgen om de haverklap deuken en butsen en aan materiaal is het €15. 't Is maar een hulpmiddeltje hoor. Als ze niet meer bruikbaar zijn maak ik wel een paar nieuwe.
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Dit verhaal moet ook eens afgemaakt worden :) Het werk heeft een hele tijd stil gelegen door allerlei problemen die ik had met het kozijn, de winter en daarna het Anarkissie waar ik mee bezig was. Maar goed, ze hangen.

Toen ik eenmaal de beschikking had over de schragen kon ik de planken op het frame gaan spijkeren. Eerst de veren in de grondverf gezet, want als de boel vastgespijkerd is kom je daar niet meer bij. (Note to self: dat geldt dus ook voor het aflakken…) Even kijken of ik geen fouten heb gemaakt met uitmeten… nee, dit past. Vóórdat je de planken erop spijkert zet je de kant die tegen het frame aan komt in de grondverf. Dat geldt ook voor de 'plankkant' van het frame en de schoren. Met aflakken kom je er namelijk niet meer bij, dus die moeten goed in de grondverf.
01 Passen met veren geverfd.jpg

Om de spijkers er een beetje netjes in te krijgen heb ik de boel eerst op het frame geklemd en daarna over het midden van de regels een slaglijn gezet. Daarna heb ik twee passers gepakt: eentje voor de afstand van de rand van de plank tot de eerste spijker en eentje voor de afstand tussen de twee spijkers. "Twee spijkers?" hoor ik mensen denken: ja, twee spijkers. Ik wil de planken vlak houden. Met scheuren heb ik geen probleem omdat deze spijkers flexibel genoeg zijn om het werken op te vangen.
02 Vlak houden.jpg

Eerst heb ik op alle gemarkeerde posities voorgeboord (42 gaatjes per deur…) en daarna de spijkers erin geslagen. Toen de deur omgedraaid (leuke conditietraining met deuren die bijna 50kg per stuk wegen…) en de spijkers omgekramd. Tip: je wilt de spijkerlijn zo dicht mogelijk bij een schraag hebben liggen om niet teveel energie aan het buigen van de deur kwijt te zijn als je de spijkers inslaat. Aan de andere kant wil je ze ook niet met de spijkerlijn óp de schraag hebben. Nog een tip: zorg als het even kan dat je helemaal door de regel heen voorboort. Ik had wat last van uitbreken omdat m'n boortje te kort was. Omdat de spijkerlijn precies parallel aan de nerf van de regel loopt kan dat hele happen geven.
03 Alles gekramd.jpg

Nadat alle spijkers erin zitten is dit dan het resultaat. Je kunt ook leuk alle aftekenlijnen zien. O ja: denk er bij de eerste spijker aan de scharnierkant aan dat die niet tegen de aanslag van het kozijn mag komen.
04 Gespijkerd resultaat.jpg

De schragen van dit model zijn echt handig: je kunt ze ook mooi gebruiken om de deuren op hun kant te zetten voor werk aan de zijkanten (hier het gelijkschaven van de planken met de stijlen. Wél altijd even een klem erop zodat er niet ineens een deur aan de rol gaat. Een detail van de schragen: de voeten zijn dikker dan mijn tenen. Aangezien ik in mijn eentje met die deuren bezig ben en ze van staand naar liggend moet kantelen is dat een extra bescherming van mijn tenen. Ik draag namelijk liefst sandalen in de werkplaats…
05 Zijkantjes bijwerken.jpg

En ook staand kun je de schragen goed gebruiken. Ja, ik had gekeken of ze niet kunnen omvallen: de voeten zijn breed genoeg om dat te voorkomen. Met z'n tweeën krijg je een beetje een idee van hoe groot de deuren eigenlijk zijn.
06 Rechtopstaand.jpg

Achterkantje verven, en dan is alles blauw. Dit gaat ergens op lijken!
07 In de grondverf.jpg
 

ewoudk

Actieve deelnemer
16 apr 2013
305
9
Bollenstreek
Mooie deuren, en dat soort schragen zijn ook een goede tip. Een vraagje: Is blauw de beste grond voor monument groen, of ben je van plan verandert?
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Over het maken van het kozijn had ik elders al het een en ander geschreven. Het bestaat uit twee balken mahonie op elkaar gelijmd, zowel voor de regel als voor de stijlen. De reden is dat de muuropening een ingebouwde aanslag heeft, enfin, een plaatje laat dat beter zien. Door het zo op te bouwen kon ik met standaarddiktes mahonie uit de voeten en hoefde ik maar vijf sponningen te maken.
Poort met kozijn-3D.jpg

Verlijmen (goh, handig die schraagjes) van de regel...
08 Kozijn verlijmen.jpg

en het hele kozijn nadat het verlijmd is. Om het netjes haaks te houden had ik een lat tussen de stijlen gespijkerd en nog een diagonale van de regel naar elk van de stijlen. Ik had het in het blunder-topic ook al gezegd, maar check voor je begint niet alleen of het kozijn zó past, maar ook of je alle draaien kan maken die je naderhand nodig hebt. Pythagoras is not your friend here… En na dit verlijmen trad de winterslaap in voor dit project.
09 Kozijn past net.jpg

Van het plaatsen heb ik weinig foto's. Eerst werd de oude poort eruit gesloopt en de muuropening netjes gemaakt zodat de sponning paste. Kozijn aan de sponningkant goed in de menie gezet. En nadat de menie droog was de deuren er even tijdelijk ingezet voor de nacht. Door de een of andere vage meetfout kwam ik toch een halve centimeter ruimte tekort, dus vandaar dat ze niet helemaal sluiten.
10 In de opening.jpg

De dag erop de halve centimeter van de linkerdeur afgeschaafd en de scharnieren in het kozijn afgetekend en uitgehakt. Die deuren afhangen gaat overigens prima in je eentje met behulp van een paar wiggen om de deur op hoogte te brengen en te stellen.
11 In de scharnieren.jpg

En dan nog twee dagen lekker met verf kliederen, en toen was het klaar. Ben er best blij mee. Het enige wat nog moet gebeuren is het afsmeren van de zijkanten van de muuropening. Voor de rest vind ik het net een boerenerfje zo, en dat terwijl ik midden in de stad woon :)
12 Geverfd buiten.jpg
13 Geverfd binnen.jpg

Zou ik het een volgende keer weer zo doen? Nou… het allerbelangrijkste wat ik heb geleerd is dat je vóór je begint precies moet weten hoe de muuropening eruit ziet. Dat er een aanslag in zat was een onaangename verrassing waardoor ik het kozijn opnieuw moest maken. Ik ben wel blij dat ik erachter kwam voor ik de oude deuren eruit had. Verder is de constructie nu erg zwaar. Ik weet niet of ik volgende keer weer voor een volledig frame met pen en gat zou gaan, of dat ik de stijlen zou weglaten. Maar voor de rest: ja! Het is een leuke klus geweest. Zwaar af en toe omdat ik (bijna) alles met de hand gedaan heb, beginnend met schaaldelen, maar ik ben wel blij met het resultaat. En ik heb een hoop geleerd!

- - - Updated - - -

Een vraagje: Is blauw de beste grond voor monument groen, of ben je van plan verandert?
De verfhandelaar raadde mij aan om een iets donkerder kleur te nemen omdat het groen daar beter op dekt. Hij noemde het grijs, maar ik vind het ook lichtblauw :) Geen lelijke kleur overigens!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.