Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 17

Onderwerp: Tuinpoort

Tuinpoort

Ik ben bezig om nieuwe deuren te maken voor in mijn tuinpoort. Da's een flinke klus, want de opening is 1m80 X 2m20. Omdat ik 2km van zee woon en stormen soms pal op die deuren staan moest het wel stevig worden. Dat gaat geloof ik wel lukken Mochten deze deuren ooit nog eens verrotten dan vervang ik ze trouwens wel met opgeklampte deuren... Niet dat ik verwacht dat dat snel gebeurt, want er zit zoveel hars in dat (gewaterde) grenen dat het op sommige stukken wel plastic lijkt!

Tuinpoort-Stevig Genoeg.jpg

De laatste paar dagen bezig geweest met het zagen van de planken die erop komen. Dat betekent: schaaldelen van 27mm grenen schulpen over 2m20. Met de cirkelzaag (Scheppach CS55) lukt het op zich wel, maar ik vind het een geklooi omdat de twee linealen niet goed op elkaar aansluiten, de zaag sowieso niet lekker over de lineaal loopt, je bij de tweede zaagsnede een breedte van 14.5cm hebt waar je de lineaal niet op kunt fixeren en sowieso met de niet-vlakke schaaldelen een probleem hebt om "haaksig" te zagen, de snoeren overal achter blijven hangen en de slang van de stofzuiger steeds losschiet.

Anyway, met nog twee planken te gaan heb ik de Spear&Jackson 4.5TPI maar gepakt. Gaat bijna net zo snel, geeft een stuk minder ergernis en is nog goed voor de conditie ook Wat ik voor deze lange rips erg handig vind werken is om eerst de zaagsnede te starten in een normale zaaghouding en dan schrijlings op het werkstuk te gaan zitten. Je kunt dan met twee handen zagen en dat is een stuk minder vermoeiend. Ik laat de zaag in opeenvolgende slagen steeds iets meer naar me toe kantelen, tot ongeveer 45°, en dan maak ik een slag verticaal. Zo kan je netjes de lijn blijven volgen en zaag je toch snel.
    Tuinpoort-Lange Schulp 1.jpg

Je moet er alleen even aan denken om op tijd de plank (of jezelf) een stukje te verplaatsten

Tuinpoort-Lange Schulp 2.jpg

Wow, welk een noeste arbeid! De laaste foto ziet er wel wat scary uit . Bedoel je met gewaterd grenen, grenen wat van stammen komt die een tijd in de sloot hebben gelegen? Ben benieuwd naar de vorderingen en mooi om je ook een keer in actie te zien!

jaap

doet me denken aan mijn schooltijd.... planken van 3 cm dik zagen.... soms wel 3 meter lang.... Stond er 1 achter je die zei : Jan !!! lijn !!!!

Klopt Jaap, het klassieke bouwgrenen. Ik ben er speciaal een keer voor naar Friesland gereden omdat ik het bij houthandels dichter in de buurt niet kon vinden. Jaap van Leersum had plenty liggen :-)

Even een tussenstandje, geïnspireerd door de schulpzaagvraag van Seek. Na een paar weekends vlakken, dunnen, veer- en groefverbindingen maken en 130 meter schuin randje schaven begint de eindvorm zichtbaar te worden. Ik ben er nog niet hoor: hang- en sluitwerk moet er nog op en in, de planken moeten nog vastgenageld worden, ze moeten nog geschilderd en ook het kozijn moet ik nog maken. Maar goed, met kleine stapjes kom je er ook.

Dat maken van die veer- en groefverbindingen gaat trouwens verrassend snel. In het begin is het even zoeken hoe je ze precies moet instellen, maar dan gaat het als een razende!

image.jpg

Dat zijn hele mooie deuren aan het worden!

Heb je de veer en groefverbindingen machinaal of met een speciale handschaaf gemaakt?

Op de foto zie ik dat je de plankjes strak tegen elkaar gemaakt hebt. Ben je niet bang voor uitzetting?

Ik heb zelf een hek van eikenhout gemaakt. In de zomer. Ik had geen rekening gehouden met het uitzetten van het hout tijdens de herfst en winter. Dat heeft me best wat kopzorgen bezorgt. Uiteindelijk heb ik van de buitenste planken drie cm moeten zagen (terwijl ze al in het hek zaten). Dat was best lastig.

Groeten, Raymond

Ik heb een paar sets veer-en-groefschaven in verschillende maten. De een maakt de veer, de ander de groef. Het lijkt nu of de planken strak tegen elkaar zitten, maar als ik ze straks vastspijker krijgen ze ongeveer 50 eurocent tussenruimte. Door de veer kan je er dan nog steeds niet tussendoor kijken.

Natuurlijk... Ik ben ik zo ver dat ik de planken op het frame kan spijkeren, alleen had ik niks om ze tijdens het spijkeren op te leggen. Ook voor het kozijn is dat zo, dus ik heb donderdag even een paar balkjes 44x44x2100 vuren bij de Hornbach gehaald om een paar schragen mee te bouwen. Ik maak ze 90cm breed en net zo hoog als m'n werkbank (76cm), dan kan ik ze altijd nog als bijzetsteun gebruiken als ik weer eens met iets logs bezig ben. Lekker simpel model gekozen, met 6 van die balkjes kan je dan precies 3 schragen maken.

Vanavond was al het zaag- en hakwerk gedaan en hoefde ik alleen de gaten voor de toogpennen nog te boren. Dus even een proefpassing. Geloof het of niet, bij de láátste staander:

Dwarspoot 1.jpg

Gat op de verkeerde kant van de staander afgetekend. (Ja Rendew, ik moest wel even aan jou denken ) Maar niet getreurd. Het kruishout stond nog op de goede maten ingesteld, dus ik heb het goede gat afgetekend en uitgehakt. Om te voorkomen dat de kruising van het oude en nieuwe gat uitsplintert heb ik even snel een vulling gemaakt voor het foute gat.

Dwarspoot 2.jpg

Dat ziet er een stuk beter uit. Alleen heb ik nu geen zin meer om te gaan boren en togen, dat komt dan morgen wel.

Dwarspoot 3.jpg

Senior Member
    Ingeschreven
    Jul 2011
    Begint er mooi uit te zien en ben benieuwt naar het eind resultaat.

Met het ‘foutje’ zie je maar weer dat rendew ons een nieuwe klassieker heeft gegeven.

Als er nu iemand een foutje maakt is het niet meer ‘foutje, bedankt’ maar “hé rendew, ik ook”

Mvg
    Laatst gewijzigd door Spaander; 04-08-13 om 10:22.
    Waar gehakt wordt, vallen spaanders, mvg .

Forum Rechten