werken van multiplex? en combi met ecoplexbuigplex

ewoudk

Actieve deelnemer
16 apr 2013
305
9
Bollenstreek
Hallo allemaal,

Ik ben bezig een groot object te maken van 122 hoog van berken multiplex platen van 18mm dik.

En zit met een paar vraagjes waarvan ik hoop dat er hier iemand antwoord op heeft!

Gaat berken multiplex eigenlijk werken als je het in een andere ruimte plaatst? Zo ja; enig idee hoeveel aan mm ik moet denken max op n plaat van 122? Ik heb me wel eens laten vertellen dat het niet gebeurd ivm de verlijming?

Ik ga aan 1 kant van mn object in de boven en onderplaat een gebogen sleuf vrezen waar ik dan een plaat ecoplex buigplex van 6mm tussen ga klemmen zodat deze bol blijft staan, moet ik er nog van uitgaan dat deze harder gaat 'groeien' of krimpen dan de multiplex platen?

Ik vermoed dat de ruimte waarin mn object komt te staan minder luchtvochtig is dan waar ik aan het bouwen ben..

Alvast bedankt voor jullie opmerkingen.

Met vriendelijke groet,

Ewoud
 

tuoh

Oud hout
Geen probleem, het betere multiplex werkt niet of nauwelijks, qua dimensionering is er geen enkel probleem te verwachten. Onbehandeld kan enkel de dikte een fractie dikker worden (een paar tiende mm)
Hol of bol trekken is bij multiplex niet uit te sluiten, zeker bij een onevenwichtige verlijming of afwerking. Bij jouw toepassing zie ik geen problemen, Berk multiplex is een prima plaat.

Mvg,


André
 

ewoudk

Actieve deelnemer
16 apr 2013
305
9
Bollenstreek
super bedankt voor de info, wat ik me afvroeg

Ik wil hem transparant gaan aflakken, dit zou ik normaal alleen met de buitenkant doen, is dat een slecht plan? Met het oog op hol of bol trekken?
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Ik heb eens mutliplex van de bouwmarkt gebruikt. Het watervast verlijmde okube.
Het was een werkstuk met een plaat van 1,10 meter bij 2,40 meter (de achterwand van een hangend toilet).
Ik heb toen alleen de zichtkant geverfd waarna er later scheurtjes langs de randen ontstonden (de aansluitingen met de gipsen zijmuren). Waarschijnlijk omdat de achterkant onbehandeld was.
Ik denk dat de plaat wat vochtiger uit de bouwmarkt kwam en dat ie thuis opgedroogd is.


Groeten, Raymond
 

ewoudk

Actieve deelnemer
16 apr 2013
305
9
Bollenstreek
Goed om t horen Raymond, dat word oppassen dus...

Denken jullie dat hij aan de binnenkant net zoveel lagen moet krijgen als aan de buitenkant om kromtrekken te voorkomen?
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Na het wc-'probeem' doe ik mijn werkstukken helemaal rondom in de grondverf, twee lagen. En dan de zichtkant aflakken. Op die manier reageren beide kanten hetzelfde op de omgeving.
 

ewoudk

Actieve deelnemer
16 apr 2013
305
9
Bollenstreek
Gebogen achterwand IMG_0960.jpg

Hoi allemaal, het project vordert.

Tegen deze holle ribben wil ik een plaat van 6mm buigplex gaan bevestigen, wat zouden jullie aanraden?

Ik dacht aan insmeren met houtlijm en dan tekken? Of spijkeren, dan weer dichtsmeren en schilderen, (hij moet blauw geschilderd)

Groetjes,

Ewoud
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Ik heb niet zoveel ervaring. Maar wat ik wel kan melden uit eigen waarneming is dat een 6 mm multiplexpaneeltje van ongeveer 50x200 cm dieik achter een verwarming heb gemonteerd, langs de "50cm-as" ongeveer 1 a 1,5 mm is gekrompen. Langs de 200 cm as trad ook krimp op van misschien 2 of 3 mm, maar de krimp langs deze as is wat moeilijk inspecteren en te meten doordat het niet goed toegankelijk is.

de ene kant is geverfd, de andere van de verwarming afgekeerde kant, is onbehandeld.
Het is Oukume ( denk ik want roodachtig) van de bouwmarkt.

Mvg
Klaas
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Heb je de zaagstukken niet bewaard? Want die kan je gebruiken om het te klemmen, dan heb je geen spijkers nodig.

Deze straal kan met normaal 3mm berkentriplex ook wel (2 lagen).
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.