Een Gazebo bouwen van lariks.

golddigger

Actieve deelnemer
22 jul 2010
241
0
Ik ga een Gazebo bouwen van vers lariks hout.

Ik had een vraag over de fundering het word ;

-een paal in de grond omringt door puin zodat het water snel weg draineert. (Ik wil geen beton gebruiken)
-Horizontale balk op gefundeerde stenen.

De grond hier in polen is vrij droog en na 50 cm graven zit ik al op droog geel zand. Dus het hoeft geen goede fundering te zijn , maar de balken moeten toch graag 20 jaar meegaan.

my-gazebo.jpg

DSC02070.jpg
 

tuoh

Oud hout
Een horizontale balk op gefundeerde stenen is de technisch beste oplossing. Houten palen rechtstreeks in de grond is altijd knudde. Die palen halen op deze manier zeer zelden de 20jaar, meestal is het na 10 jaar al op.

Mvg,

André
 

WR1944

Oud hout
Ik loop ook rond met plannen voor een gazebo maar dat kan nog wel een paar jaar duren. Ik ga dan wel voor een achtkant met een zijde van 1200. Ik maak dan wel een betonnen fundering, 8 poeren tot onder de vorstgrens en met een beugel voor een bevestiging aan de rest van de gazebo. Plannen genoeg, nu nog tijd en gelegenheid.
Ik ga je project met interesse volgen.
 

golddigger

Actieve deelnemer
22 jul 2010
241
0
Ik maak ook een 8kant.
Heb Besloten advies te volgen gefundeerde stenen heb 60 CM diep gegraven vol met puin gegooid met hamer compact geslagen en weer gevuld 7 kruiwagens vol met puin ging erin.

Slechte nieuws is lariks is blijkbaar in polen beschermd en mag niet gekapt worden. De enige keuze daarna is Scotisch pine oftewel Grove den.
Het hout ervan is ongeschikt (rot snel) voor tuinbouw dus ik hout het zo droog mogelijk , ongezaagd. Zijn er nog meer tips?
 

tuoh

Oud hout
Geen probleem, lariks en de Grove den zijn kwalitatief quasi evenwaardig. Lariks is zelfs wat levendiger dan de Grove Den. Het is wel van belang om het hout uit te zoeken op gewicht, hoe zwaarder het hout hoe beter.( Bij de Grove Den)

Constructief kan er ook wel wat gedaan worden om de duurzaamheid op te krikken. Vermijd in de constructie platte vlakken waar het water blijft opstaan, alles afschuinen is een pré. Grote dakoversteken beschermen de opstaande delen beter tegen slagregen.

Als een open constructie kan doorwaaien droogt nat hout veel sneller, dus ook minder snel kans op houtrot. Barsten ga je niet kunnen vermijden, dat "hoort" er bij.

Eventueel een goede houtbeits aanbrengen geeft ook een goede bescherming.


Mvg,

André
 

golddigger

Actieve deelnemer
22 jul 2010
241
0
had gelezen dat lariks stuk minder snel rot. Het word bijna volledig gebouwd met rondhout wat hopelijk splijt voor karakter.
 

tuoh

Oud hout
Daar kan je gerust in zijn, splijten zal het zeker:D Misschien wel meer dan je lief is.

Onder ongunstige omstandigheden is het tegenwoordig verkrijgbare Lariks maar even goed of slecht als Grenen qua duurzaamheid. Het hout is dus zeker niet superieur aan Grenen, oftewel Grove Den, het is enkel wat harder van structuur.


Mvg,

André
 

golddigger

Actieve deelnemer
22 jul 2010
241
0
Ik haal alles direct uit het bos vers in polen met redelijk strenge winters in een nauwelijks uitgedunt bos. Kwaliteit zit wel goed er staat hier een schuur van 100jr met onbehandelde grenen is me vertelt. (ook al leeft niemand meer die dat zeker weet:))
DSC02077.jpgDSC02079.jpgDSC02076.jpgDSC02071.jpg

Uit het bos de bomen geselecteerd ,gezaagd en geschilt.Vervolgens gaat het paar maandjes drogen. als een paar planken verder werken geen ramp kan altijd de kachel in.
Planken zijn voornamelijk voor het dak/vloer de rest zal rondhout zijn.
Gaten gegraven met 60 cm puin gevult en aangestapt fundering is ook af:).
 
Laatst bewerkt:

tuoh

Oud hout
De pen waar je op doelt noemt men een toogpen. een Grenen exemplaar gaat zeker voldoen maar eentje van Robinia (Acacia) is beter. een goede toogpen, eender welke houtsoort je gebruikt, moet altijd gekliefd worden. Gezaagde toogpennen voldoen niet altijd, als de vezels niet mooi recht lopen sla je dat ding gewoon aan gort. Bij gekliefde exemplaren ben je zeker van het
draadverloop en dus ook van de sterkte.

Mvg,

André
 

golddigger

Actieve deelnemer
22 jul 2010
241
0
bedankt dit helpt me verder.
DSC02137.jpg
ronde inham bijtelen zodat het mooi past deze kant word de bodem/vloer.
DSC02138.jpg
Mijn werktafel ik heb hier bijna geen gereedschap en dit werkt erg fijn met ronde palen een grote bankschroef is te tijdrovend.
DSC02139.jpg
1 framegedeelte van de 8kant,
DSC02136.jpg
Top van de verticale paal met lastige hoeken. De kier verdwijnt grotendeels na een toogpen gok ik het is iig al erg stevig/vast zonder toogpen.
 
Laatst bewerkt:

Barneveld

Actieve deelnemer
10 jan 2013
68
0
Kijk, dit is gaaf :).....lekker minimalistisch in het veld met een kettingzaag, hoppa.


goed werk, be benieuwd naar de vorderingen en de foto's.
 

golddigger

Actieve deelnemer
22 jul 2010
241
0
Om een oud topic even af te maken. Het tuinhuisje is al wat meer ingericht nu! Er staat een flinke tafel in ,een vloer van plakjes acacia (dit bleek absurd veel werk) en de klimplanten nemen het langzaam over!

1796942_10202806840145574_1346185124_o.jpg
13886415_633793646797018_2087252703763873430_n.jpg

Vervolgens ook maar een houthok gebouwd. :)

15675899_708667402642975_3079938058050110595_o.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.