Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 15

Een Gazebo bouwen van lariks.

Ik ga een Gazebo bouwen van vers lariks hout.

Ik had een vraag over de fundering het word ;

-een paal in de grond omringt door puin zodat het water snel weg draineert. (Ik wil geen beton gebruiken)
    -Horizontale balk op gefundeerde stenen.

De grond hier in polen is vrij droog en na 50 cm graven zit ik al op droog geel zand. Dus het hoeft geen goede fundering te zijn , maar de balken moeten toch graag 20 jaar meegaan.

my-gazebo.jpg

DSC02070.jpg

Een horizontale balk op gefundeerde stenen is de technisch beste oplossing. Houten palen rechtstreeks in de grond is altijd knudde. Die palen halen op deze manier zeer zelden de 20jaar, meestal is het na 10 jaar al op.

Mvg,

André

oud hout
    Ingeschreven
    Mar 2008
    Allentown, PA, USA (Metrisch Ambassadeur)
    Ik loop ook rond met plannen voor een gazebo maar dat kan nog wel een paar jaar duren. Ik ga dan wel voor een achtkant met een zijde van 1200. Ik maak dan wel een betonnen fundering, 8 poeren tot onder de vorstgrens en met een beugel voor een bevestiging aan de rest van de gazebo. Plannen genoeg, nu nog tijd en gelegenheid.
    Ik ga je project met interesse volgen.

Ik maak ook een 8kant.
    Heb Besloten advies te volgen gefundeerde stenen heb 60 CM diep gegraven vol met puin gegooid met hamer compact geslagen en weer gevuld 7 kruiwagens vol met puin ging erin.

Slechte nieuws is lariks is blijkbaar in polen beschermd en mag niet gekapt worden. De enige keuze daarna is Scotisch pine oftewel Grove den.
    Het hout ervan is ongeschikt (rot snel) voor tuinbouw dus ik hout het zo droog mogelijk , ongezaagd. Zijn er nog meer tips?

Geen probleem, lariks en de Grove den zijn kwalitatief quasi evenwaardig. Lariks is zelfs wat levendiger dan de Grove Den. Het is wel van belang om het hout uit te zoeken op gewicht, hoe zwaarder het hout hoe beter.( Bij de Grove Den)

Constructief kan er ook wel wat gedaan worden om de duurzaamheid op te krikken. Vermijd in de constructie platte vlakken waar het water blijft opstaan, alles afschuinen is een pré. Grote dakoversteken beschermen de opstaande delen beter tegen slagregen.

Als een open constructie kan doorwaaien droogt nat hout veel sneller, dus ook minder snel kans op houtrot. Barsten ga je niet kunnen vermijden, dat "hoort" er bij.

Eventueel een goede houtbeits aanbrengen geeft ook een goede bescherming.

Mvg,

André

had gelezen dat lariks stuk minder snel rot. Het word bijna volledig gebouwd met rondhout wat hopelijk splijt voor karakter.

Daar kan je gerust in zijn, splijten zal het zeker Misschien wel meer dan je lief is.

Onder ongunstige omstandigheden is het tegenwoordig verkrijgbare Lariks maar even goed of slecht als Grenen qua duurzaamheid. Het hout is dus zeker niet superieur aan Grenen, oftewel Grove Den, het is enkel wat harder van structuur.

Mvg,

André

Ik haal alles direct uit het bos vers in polen met redelijk strenge winters in een nauwelijks uitgedunt bos. Kwaliteit zit wel goed er staat hier een schuur van 100jr met onbehandelde grenen is me vertelt. (ook al leeft niemand meer die dat zeker weet)
    DSC02077.jpgDSC02079.jpgDSC02076.jpgDSC02071.jpg

Uit het bos de bomen geselecteerd ,gezaagd en geschilt.Vervolgens gaat het paar maandjes drogen. als een paar planken verder werken geen ramp kan altijd de kachel in.
    Planken zijn voornamelijk voor het dak/vloer de rest zal rondhout zijn.
    Gaten gegraven met 60 cm puin gevult en aangestapt fundering is ook af.
    Laatst gewijzigd door golddigger; 05-05-13 om 14:44.

Ik wil een pen&gat verbinding maken van rondhout en elke pen vastmaken met een 2e pen.

Dus 2 ronde palen 90graden hoek steken in elkaar, en ik sla er een pen doorheen van grenen is grenen sterk genoeg?

http://www.craftsmanspace.com/sites/...with_dowel.gif

ik kan het maken van acacia maar het is zo hard dat een tafelzaag het hout verbrand ipv zaagt.

De pen waar je op doelt noemt men een toogpen. een Grenen exemplaar gaat zeker voldoen maar eentje van Robinia (Acacia) is beter. een goede toogpen, eender welke houtsoort je gebruikt, moet altijd gekliefd worden. Gezaagde toogpennen voldoen niet altijd, als de vezels niet mooi recht lopen sla je dat ding gewoon aan gort. Bij gekliefde exemplaren ben je zeker van het
    draadverloop en dus ook van de sterkte.

Mvg,

André

Forum Rechten