Zagen multiplex met HPL

sebc

Actieve deelnemer
1 jun 2012
110
0
Leuven, Belgium
Ik heb net een aantal platen multiplex met HPL binnen gekregen.
verlijmd alsvolgt: HPL - 18mm berken MTX - 18mm berken MTX - HPL , dit geeft 38mm (en is ondraagbaar)

Ik dacht dit met mijn Makita invalzaag te verzagen. Daar zit nog steeds het standaard blad op van 165mm met 48 tanden.
Is dit een goed idee? Zijn er nog nuttige tips bij het verwerken van HPL?

Hoe werk ik die randjes juist af? (Wat opschuren was mijn idee)
De multiplex rand blijft ih zicht (matte vernis komt er op)
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Kun je daar ook een 28 tands blad voor krijgen?
Heb je een stuk wat je kunt gebruiken als proefstuk voor het zagen?
Ik zou denken rustig zagen met het 48 tands blad en daarna een stuk proberen met een 28 tands blad, en zo het verschil te zien?
Heb wel veel 9 en 10 mm berken multiplex met HPL gezaagd met een 48 tands blad, maar jou dikte nog nooit.
Ik zou bij het proefstuk, als je zaagt met liniaal, de onderzijde van de zaagsnede afplakken met een stevige tape, en even na rollen met een fineer roller, of met een vlak stukje hout, zodat hij goed glad op de HPL zit.
En de zaagsnede ondersteunen op bv een brede strook hardboard.
Zelf gebruik ik "Nichiban Gaffa" tape hier voor, dit heeft meer katoengaas dan Duct tape, veel minder problemen met lijmresten als je de tape er af haalt.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Gaffer_tape
http://www.stagesupplies.nl/nichiban.htm

Dus je hebt aan beide zijden HPL?

Wat word het uiteindelijk? Waar gebruik je deze plaat voor?

Heb je een boven of kanten-frees?
1 mm afschuinen met een 45 graden frees met aanlooplager?
Ook eerst even een stuk je op een proef plaat doen.

Met schuren veranderd vaak de kleur iets (word vaak iets lichter), is het door en door kleur HPL, of wit HPL met een kleurlaag?
Mocht je de randen schuren als laatste stap vochtig korrel 1000 op een harde schuurklos, en direct afvegen van het schuurvocht. Dan heb je grote kans dat je de kleur weer iets ophaalt.
 
Laatst bewerkt:

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.686
2.567
Gaanderen
Ik heb er geen probleem mee gehad om een aanrechtblad met hpl te zagen met mijn festool invalzaag met 48t blad(wel scherp). De onderzijde was geen probleem die zag je niet meer. Zoals Zweihaak als zei: een splinter/opofferingshout aan de andere kant tegen het splinteren. Verder de zaag het werk laten doen. Moet je lange stukken zagen dan zou ik een advies vragen bij een leverancier/fabriek. Zagen speciaal voor trespa zijn bij mijn weten alleen geschikt voor dunnere materialen. Hier een deel van een zaagbladen catalogus ter info http://zuil.ez-base.nl/catalogi/RvS_EZ_2010/&openpage=94
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Eerst een proefstuk zagen. Wordt dat hem niet. Netto maat + 2mm zagen. Die 2mm later met een bovenfrees wegfrezen.
 

tuoh

Oud hout
Waarom minder tanden? Ik zou voor meer gaan (belangrijkste is dat het blad echt scherp is), of een trespa blad.

Soms is "minder" meer. Dat is hier ook van toepassing, teveel tanden en de multiplex verbrand.
48 tanden op een blad van 165mm is al meer dan voldoende, als de tanden dan nog links rechts geslepen zijn is het helemaal oké. Je hoeft niet altijd 90 tanden te hebben op een zaagblad om een strakke snede over te houden.

95% van al mijn zaagwerk doe ik met zaagbladen van 300mm met 48 tanden, en links -rechts geslepen.


Mvg,

André
 

sebc

Actieve deelnemer
1 jun 2012
110
0
Leuven, Belgium
Bedankt voor de reacties.

Het grootste gedeelte is momenteel al mooi in stukken en geïnstalleerd. Alles nog goed afkitten en het keuken gedeelte is klaar.

Ik was begonnen met mijn 48tanden blad in een MTX+HPL plaat van 24mm, dit ging erg goed en gaf mooie randen aan beide zijden en bijna niets verbrand. 'Prefect' dus.
Daarna aan het echte werk begonnen 36mm MTX + HPL hierbij werd het toch te warm voor mijn makita en kreeg ik erg veel verbrande stukken. Eerst nog geprobeerd van in fasen te zagen (eerst half door, daarna heel door) maar dat ging ook niet zo vlot.

Dan overgeschakeld op een dunner gloednieuw blad met minder tanden (28??). Dit ging er vlotjes door zonder verbrande stukken, maar wel met meer afgebrokkelde randen ad zaagkant. De andere kant was wel nog zeer proper.

De scherpe randjes heb ik achteraf afgefreesd (met een holle frees) en het eindresultaat is ad bovenkant perfect.
Ad onderkant heb ik nog niets gedaan en daar zijn er dus plaatsen waar de HPL wat minder proper is, maar dat zie je alleen als je er echt naar gaat kijken. De onderkant ook afronden zou dit natuurlijk oplossen, mss dat ik dat op termijn toch nog doe.

Uiteindelijk alles afgeschuurd met 240 ofzo en id vernis gezet.
Erg tevreden over het resultaat.
 

sebc

Actieve deelnemer
1 jun 2012
110
0
Leuven, Belgium
De beloofde fotos:
D7K_0078.jpg

De fronten en bovenblad zijn eigen werk, de modules niet. Het zijn allemaal schuiven, geen kastjes.
Bovenkasten komen er niet, lekker luchtig zo...
Plinten moeten duidelijk nog gezet worden.
D7K_0072.jpg

In het verlengde van de keuken, waar nu die zetel staat, komt nog een meubel in MTX met HPL. Het keukenblad zal dus overlopen in een bureautje en dan in een boekenkast. Het vreemde 'gat' tussen die koker en de keuken kasten zal dus weg gewerkt worden.
(eea moet nog opgeruimd en uitgelijnd worden (de schuiven + afwasmachine, maar dat is een pruts werk))
D7K_0120.jpg

Detail van de grepen:
D7K_0108.jpg

Er is dus nog wel wat werk aan de keuken, zoals de verlichting die nog ontbreekt...
 
Laatst bewerkt:

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.283
220
't hoofd van Overijssel
Jammer dat platen niet langer zijn, nerf loopt wel mooi door op de vierkant na in de midden. Mooi detail die ingrefreesde hand greep. Fronten gelakt of geolied afgewerkt ???
 

sebc

Actieve deelnemer
1 jun 2012
110
0
Leuven, Belgium
Die plaat ih midden 'klopt' nochtans, het is gewoon nogal een wild stuk.
De eerste 3 units komen uit 1 plaat (en daar zit ergens 1 lade fout in, 10 punten voor wie hem vindt) en de laatste 3 komen uit een andere plaat.
De tekening loopt in beide platen dus perfect door (de zaagsnede en de voeg zijn ongeveer evenveel).

Alles is met matte vernis afgewerkt.
 
Laatst bewerkt:

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
Cool ! En zo zie je maar... foto's zeggen meer dan duizend woorden... Net als Jeroen vind ik de gefreesde grepen erg mooi.

Heeft het MPX van de fronten ook een fineer-laag ? Zo nee, wat voor MPX is dit dan ? Ik vind de doorlopende tekening (vlammen...) erg mooi.

(en daar zit ergens 1 lade fout in, 10 punten voor wie hem vindt)

Ik denk het onderste ladefront van het kastje onder het fornuis... :confused:
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.