Houtsnijwerk van een wagenmaker

bri

Actieve deelnemer
17 nov 2009
301
1
Houtsnijden heb ik zelf nooit gedaan, maar in mijn familiegeschiedenis komt het wèl voor. Mijn grootvader aan moederskant had in de eerste helft van de vorige eeuw een wagenmakerij (zijn vader was óók wagenmaker geweest, zo ging dat vroeger).
Behalve dat mijn opa een kundig ambachtsman moet zijn geweest -het bouwen van wagens met essenhouten spaakwielen enz. was echt een vak apart- had hij ook een artistieke kant, en maakte hij allerhande houtsnijwerk, bv versieringen aan de preekstoel, kerkbanken etc. in de kerk van zijn dorp.
Bijgaand "paardenstal tafereel" van zijn hand is altijd bij ons in de familie gebleven, ik heb het weer van mijn moeder. Het is een houtrelief, gesneden/gehakt uit een stuk eiken van ca. 5 cm dik.
Hij is niet oud geworden, en overleed begin 1945, precies één jaar voor mijn geboorte. Als eerbetoon aan de hout-opa die ik nooit gekend heb hangt zijn houtsnede nu in mijn werkplaatsje...

image.jpg
image.jpg
image.jpg

Met vriendelijke groet, Bri
 
Laatst bewerkt:

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Hallo Bri,
Heel mooi om dit met ons te delen, jammer dat je opa niet ouder werd, had je vast veel van kunnen leren!
Wel heel leuk dat je de geschiedenis van dit kunststukje kent, mooi dat het een leuk plekje kreeg in je werkplaats!

Groeten,
Steven
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.