Constructie...?

Elio

Actieve deelnemer
21 feb 2013
164
9
Hallo,

Ben bezig met een tafel van steigerhout.

Hoe krijg ik de gesloten kopse kanten tegen elkaar aan?

Hebben ze dat hier gedaan met spijkers?

Ben van plan 4 dwarslatten aan de onderkant van het tafelblad te bevestigen.

sorry, maar krijg de foto niet omgedraaid..


Gr. Elio
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    89 KB · Weergaven: 399
  • image.jpg
    image.jpg
    89,1 KB · Weergaven: 396
Laatst bewerkt:

ed bever

Actieve deelnemer
14 aug 2012
188
0
bakel
De hoeken in 45 graden gezaagd, en toen de twee delen tegen elkaar geschroefd. Waarschijnlijk ook een lat aan de binnen zijde van de tafel gebruik voor de stevigheid.

Groetjes marc
 

Elio

Actieve deelnemer
21 feb 2013
164
9
De hoeken in 45 graden gezaagd, en toen de twee delen tegen elkaar geschroefd. Waarschijnlijk ook een lat aan de binnen zijde van de tafel gebruik voor de stevigheid.

Groetjes marc

Dat moeten dan wel hele dunne schroeven zijn, aan gezien je ze amper ziet.

Als je dan een lat aan de binnenzijde hebt, hoef je toch niet de 45 graden delen vast te schroeven of toch wel ??!:eek:
En wat is de makkelijkste oplossing?

zijkanten verbinden met latjes en het blad ook , daarna zijkanten met dwarslat verbinden aan het blad?
 

Elio

Actieve deelnemer
21 feb 2013
164
9
Dit bedoel ik, zijn toch nagels??? Verstekverbinding bij de poot.
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    47,7 KB · Weergaven: 385

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.277
215
't hoofd van Overijssel
sorry, maar krijg de foto niet omgedraaid..

Gr. Elio

In de map verkenner (Windows + E) de betreffende foto, met rechts -->, aanklikken. Kiezen voor --> openen met --> Microsoft Picture Manager (Microsoft Office 2010). In dit stukje software, standaard op alle Windows computers, kan je de foto draaien en opslaan. En heel veel meer...................
 

ed bever

Actieve deelnemer
14 aug 2012
188
0
bakel
elio als je de schroeven ver in het hout draait worden ze onttrokken aan het oog. Schroeven die ik zelf gebruik zijn 4x50 of 4x60 . De 45 graden delen zelf worden niet ge schroeft , de delen worden met een lat van 30x30 aan elkaar bevestigt .Eerst alles op latten schroeven en dan pas alles in elkaar zetten (schroeven).Even op je tweede foto terug te komen dit zijn maar mijn mening lange luchtdruk (tracker) spijkers. De sterkte uit deze verbinding wordt niet door deze spijkers gehaald waar door een lammello of deuvel die aan de binnen zijde zit.

Groetjes marc
 

Elio

Actieve deelnemer
21 feb 2013
164
9
elio als je de schroeven ver in het hout draait worden ze onttrokken aan het oog. Schroeven die ik zelf gebruik zijn 4x50 of 4x60 . De 45 graden delen zelf worden niet ge schroeft , de delen worden met een lat van 30x30 aan elkaar bevestigt .Eerst alles op latten schroeven en dan pas alles in elkaar zetten (schroeven).Even op je tweede foto terug te komen dit zijn maar mijn mening lange luchtdruk (tracker) spijkers. De sterkte uit deze verbinding wordt niet door deze spijkers gehaald waar door een lammello of deuvel die aan de binnen zijde zit.

Groetjes marc

Onwijs bedankt voor je reactie. Het is me nu bijna duidelijk.

Even op terug te komen de 45 graden delen dus vastzetten met een lat vanuit de binnenkant. Zou ik ze daarna vanuit de buitenkant rechtstreeks kunnen schroeven voor extra stevigheid? Of is dit niet nodig? Gr. Elio
 

ed bever

Actieve deelnemer
14 aug 2012
188
0
bakel
Elio van uit de binnen zijde schroeven is voldoende dus van binnen naar buiten schroeven.

gr Marc
 

Elio

Actieve deelnemer
21 feb 2013
164
9
Elio van uit de binnen zijde schroeven is voldoende dus van binnen naar buiten schroeven.

gr Marc

Top! Dan nog maar is een vraag :rolleyes:.

Kan je eigenlijk al te weten komen of een plank bol komt te staan of juist niet?

Wil graag met de hele planken de hartkanten naar boven hebben staan.

Bij sommige planken kan je dit van te voren nauwelijks zien..

gr Elio
 

ed bever

Actieve deelnemer
14 aug 2012
188
0
bakel
Elio je werkt met hout en hout werkt altijd. Of een plank bol ( met bol bedoel je bol over de breedte van de plank) komt te staan vraag je kan ik zo natuurlijk niet beoordelen om dit van verschillende factoren af hangt bv is het hout goed droog , zitten er al droog scheuren in zit het hart in het midden van de plank en zo voorst.Als een plank nu al bol staat, en het hout is goed droog zal het hout niet veel boller komen te staan, maar staat het hout nu al bol en kan bv nog heel veel drogen dan zal het hout nog boller komen te staan.Zitten er nu al kleine droog scheuren in en hout is droog zal het hier wel bij blijven, zal het hout wel erg terug drogen dan zullen er wel flinke scheuren ontstaan.Elio je hout goed selecteren op kwaliteit en vorm en je krijgt een prima tafel.

Groetjes marc
 

Elio

Actieve deelnemer
21 feb 2013
164
9
Elio je werkt met hout en hout werkt altijd. Of een plank bol ( met bol bedoel je bol over de breedte van de plank) komt te staan vraag je kan ik zo natuurlijk niet beoordelen om dit van verschillende factoren af hangt bv is het hout goed droog , zitten er al droog scheuren in zit het hart in het midden van de plank en zo voorst.Als een plank nu al bol staat, en het hout is goed droog zal het hout niet veel boller komen te staan, maar staat het hout nu al bol en kan bv nog heel veel drogen dan zal het hout nog boller komen te staan.Zitten er nu al kleine droog scheuren in en hout is droog zal het hier wel bij blijven, zal het hout wel erg terug drogen dan zullen er wel flinke scheuren ontstaan.Elio je hout goed selecteren op kwaliteit en vorm en je krijgt een prima tafel.

Groetjes marc

:)

Ik bedoel eigenlijk, stel je hebt nu een rechte plank naarmate de tijd zal de plank hol of bol komen te staan over de breedte van de plank inderdaad. Maar dan vraag ik me dus als de plank recht is kan ik nu al aan de ringen zien of de plank nou hol of bol komt te staan?:D

Wil ze namelijk allemaal bol hebben, aan gezien ik ooit heb gelezen dat dat de constructie zal verstevigen.

Ik kan een behoorlijke mierenneuker zijn, zoals je kunt zien!

gr Elio
 

ed bever

Actieve deelnemer
14 aug 2012
188
0
bakel
Elio je kunt inderdaad aan de ringen zien hoe de plank zou kunnen komen te staan, hol of bol.Wil je een redelijk vlak tafelblad krijgen dan moet je je planken om en om leggen dus groeiringen naar onderen de plank er langs met de groeiringen naar boven. Ik kan we niet indenken dat als allen planken bol staan dat dit leidt tot een verstevigde constructie zal als je ooit heb gelezen. En met een mierenneuker is niets mis,alleen moet je begrijpen dat je met kwaliteit van je hout ook je kwaliteit van je tafel wordt bepaald, of met andere woorden met minder kwalitatief hout kun je niet verwachten dat je een tafel kunt maken die foutloos is wat uitstraling van het hout betreft.Met het gebruik van steigerhout (verder niets mis mee) kun niet het zelfde van verwachten als bv gedroogd en selecteert eiken meubel hout. Nog veel plezier met je project en groetjes Marc.
 

roekie

Actieve deelnemer
11 apr 2012
85
0
of bedoelde je zulke informatie:

Knipsel.jpg

Vlgs mij zit er 1 maar aan dit plaatje; zaag je het hout relatief nat en laat je het daarna gezaagd drogen of andersom; volgens mij krijg je in het laatste geval de holling precies andersom. Echter dat zal niet veel voorkomen, gok ik zo :)

Vlgs mij kun je het als volgt onthouden: de nerven zetten in de breedte richting uit. Als je dus aan 1 zijde vd plank meer nerven 'doorsnijd' dan aan de andere kant, is daar dus ook meer werking van het hout te verwachten. Als ik het niet goed heb zijn er hier vast mensen die het preciezer weten haha.
 

roekie

Actieve deelnemer
11 apr 2012
85
0
Elio je kunt inderdaad aan de ringen zien hoe de plank zou kunnen komen te staan, hol of bol.Wil je een redelijk vlak tafelblad krijgen dan moet je je planken om en om leggen dus groeiringen naar onderen de plank er langs met de groeiringen naar boven. Ik kan we niet indenken dat als allen planken bol staan dat dit leidt tot een verstevigde constructie zal als je ooit heb gelezen. En met een mierenneuker is niets mis,alleen moet je begrijpen dat je met kwaliteit van je hout ook je kwaliteit van je tafel wordt bepaald, of met andere woorden met minder kwalitatief hout kun je niet verwachten dat je een tafel kunt maken die foutloos is wat uitstraling van het hout betreft.Met het gebruik van steigerhout (verder niets mis mee) kun niet het zelfde van verwachten als bv gedroogd en selecteert eiken meubel hout. Nog veel plezier met je project en groetjes Marc.

Wat Elio volgens mij bedoelde is, wanneer je het blad samenstelt door losse planken aan een verbindingslat aan de onderzijde te schroeven. Als je dan de bolle kant boven legt en je trekt het midden van de planken naar de lat toe, krijg je een mooie stijve constructie (met dank aan Tuoh ;))
Als je een compleet blad eerst samenstelt zal het inderdaad beter zijn de planken om en om te leggen..
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.