Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 14

Onderwerp: Constructie...?

Constructie...?

Hallo,

Ben bezig met een tafel van steigerhout.

Hoe krijg ik de gesloten kopse kanten tegen elkaar aan?

Hebben ze dat hier gedaan met spijkers?

Ben van plan 4 dwarslatten aan de onderkant van het tafelblad te bevestigen.

sorry, maar krijg de foto niet omgedraaid..

Gr. Elio
    Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen
    Laatst gewijzigd door Elio; 28-04-13 om 21:20.

De hoeken in 45 graden gezaagd, en toen de twee delen tegen elkaar geschroefd. Waarschijnlijk ook een lat aan de binnen zijde van de tafel gebruik voor de stevigheid.

Groetjes marc

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ed bever Bekijk Berichten
    De hoeken in 45 graden gezaagd, en toen de twee delen tegen elkaar geschroefd. Waarschijnlijk ook een lat aan de binnen zijde van de tafel gebruik voor de stevigheid.

Groetjes marc
    Dat moeten dan wel hele dunne schroeven zijn, aan gezien je ze amper ziet.

Als je dan een lat aan de binnenzijde hebt, hoef je toch niet de 45 graden delen vast te schroeven of toch wel ??!
    En wat is de makkelijkste oplossing?

zijkanten verbinden met latjes en het blad ook , daarna zijkanten met dwarslat verbinden aan het blad?

Dit bedoel ik, zijn toch nagels??? Verstekverbinding bij de poot.
    Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen

Senior Member
    Ingeschreven
    Jun 2012
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Elio Bekijk Berichten
    sorry, maar krijg de foto niet omgedraaid..

Gr. Elio
    In de map verkenner (Windows + E) de betreffende foto, met rechts -->, aanklikken. Kiezen voor --> openen met --> Microsoft Picture Manager (Microsoft Office 2010). In dit stukje software, standaard op alle Windows computers, kan je de foto draaien en opslaan. En heel veel meer...................
    Jeroentje

elio als je de schroeven ver in het hout draait worden ze onttrokken aan het oog. Schroeven die ik zelf gebruik zijn 4x50 of 4x60 . De 45 graden delen zelf worden niet ge schroeft , de delen worden met een lat van 30x30 aan elkaar bevestigt .Eerst alles op latten schroeven en dan pas alles in elkaar zetten (schroeven).Even op je tweede foto terug te komen dit zijn maar mijn mening lange luchtdruk (tracker) spijkers. De sterkte uit deze verbinding wordt niet door deze spijkers gehaald waar door een lammello of deuvel die aan de binnen zijde zit.

Groetjes marc

elio als je de schroeven ver in het hout draait worden ze onttrokken aan het oog. Schroeven die ik zelf gebruik zijn 4x50 of 4x60 . De 45 graden delen zelf worden niet ge schroeft , de delen worden met een lat van 30x30 aan elkaar bevestigt .Eerst alles op latten schroeven en dan pas alles in elkaar zetten (schroeven).Even op je tweede foto terug te komen dit zijn maar mijn mening lange luchtdruk (tracker) spijkers. De sterkte uit deze verbinding wordt niet door deze spijkers gehaald waar door een lammello of deuvel die aan de binnen zijde zit.

Groetjes marc
    Onwijs bedankt voor je reactie. Het is me nu bijna duidelijk.

Even op terug te komen de 45 graden delen dus vastzetten met een lat vanuit de binnenkant. Zou ik ze daarna vanuit de buitenkant rechtstreeks kunnen schroeven voor extra stevigheid? Of is dit niet nodig? Gr. Elio

Elio van uit de binnen zijde schroeven is voldoende dus van binnen naar buiten schroeven.

gr Marc

Elio van uit de binnen zijde schroeven is voldoende dus van binnen naar buiten schroeven.

gr Marc
    Top! Dan nog maar is een vraag .

Kan je eigenlijk al te weten komen of een plank bol komt te staan of juist niet?

Wil graag met de hele planken de hartkanten naar boven hebben staan.

Bij sommige planken kan je dit van te voren nauwelijks zien..

gr Elio

Elio je werkt met hout en hout werkt altijd. Of een plank bol ( met bol bedoel je bol over de breedte van de plank) komt te staan vraag je kan ik zo natuurlijk niet beoordelen om dit van verschillende factoren af hangt bv is het hout goed droog , zitten er al droog scheuren in zit het hart in het midden van de plank en zo voorst.Als een plank nu al bol staat, en het hout is goed droog zal het hout niet veel boller komen te staan, maar staat het hout nu al bol en kan bv nog heel veel drogen dan zal het hout nog boller komen te staan.Zitten er nu al kleine droog scheuren in en hout is droog zal het hier wel bij blijven, zal het hout wel erg terug drogen dan zullen er wel flinke scheuren ontstaan.Elio je hout goed selecteren op kwaliteit en vorm en je krijgt een prima tafel.

Groetjes marc

Forum Rechten