prijzen versgezaagde boomstammen

Jan van Berkel

Actieve deelnemer
26 okt 2012
227
12
uden
heeft iemand wat voorbeelden van prijzen van versgezaagde boomstammen,
bijv inlandse eik, amerikaanse rode eik, esdoorn, kersen, noten, etc.
er wordt me regelmatig wat aangeboden, soms duur, soms goedkoop.

groet
Jan
 

A.N

Actieve deelnemer
weet je per ongeluk ook wat de aanduidingen FM O.R. atro en RM betekenen?

FM staat voor Festmeter, dat is 1 kubieke meter vaste massa , lengte van de stam x diameter geeft het aantal kubieke meter
RM staat voor Raummeter, dat wordt gebruikt bij brandhout, is ook 1 kubieke meter maar dan los gestort
Atro is een gewichtsaanduiding van het hout met 0% vocht, kunstmatig gedroogd dus.

O.R. Ken ik zo niet als aanduiding voor hout, wel als betekenis Ohne Rechnung. Als je een Privatwald hebt en stammen verkoopt kun je als particulier geen officiële factuur schrijven
Maar daar kan ik er met die afkorting wel helemaal naast zitten :D. In welke context stond die afkorting?
 

Jan van Berkel

Actieve deelnemer
26 okt 2012
227
12
uden
als je het zo bekijkt is hout eigenlijk onwaarschijnlijk goedkoop.
voor esdoorn betaal je max 75 euro per kuub.
ik betaal zelf meer maar dan heb ik bergahorn; spierwit en hard.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Dat lijkt inderdaad goedkoop...Echter heb je wel onbekantrecht hout (dus nog veel zaagverlies) , het moet nog enkele jaren voordat je het gaat gebruiken(opslagkosten) en dan is het ook nog de vraag hoe het hout droogt...Het kan maar zo zijn dat enkele delen scheuren....

Mocht je ruimte hebben en geduld om je eigen hout te drogen dan kan het de moeite waard zijn.
 

harrymontana

Actieve deelnemer
20 feb 2013
40
2
bolivia
nl.hardydeck.com
zo maar even stammen gaan kopen zou ik je niet aanraden, je moet kunnen zien hoeveel planken er uit kunnen gaan komen en dat bepaalt de prijs. Voor een geoefend oog dus. Ook m3 maakt niet zo veel verschil, een kromme estam met 1m3 vs een kaarsrechte stam zonder scheuren van 0,70m3 verdient de laatste mijn voorkeur en zou dus een hogere prijs moeten hebben
 

Jan van Berkel

Actieve deelnemer
26 okt 2012
227
12
uden
aangezien ik ook hele kleine blokjes hout gebruik koop ik vooral stammen die anderen laten liggen
omdat ze te kort of krom of wat dan ook zijn.
ik vind een schaal met een spechtengat, entring, kogelgat, ingegroeid prikkeldraad, ingegroeide wortel, etc
veel spannender dan rechttoe rechtaan hout
ik koop mijn hout overal en de bedoeling is dat ik het zelf ga zagen met een soort van woodmizer.
 

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3
Als je zelf bomen van een boswachter/aannemer kunt kopen en je hebt de ruimte en de tijd, dan is het absoluut goedkoper dan hout kopen via de reguliere handel. Ook als je het laat verzagen door een (mobiele) houtzagerij. Zelf heb ik een lading lariks hout kunnen kopen voor een goede prijs, 60 euro per kuub (kuub, geen sterre). Zit zelf op een harvester en kan nogal goed met de boswachter, dat scheelt dan ook wel. Heb het zelf met de alaskan mill verzaagt aan planken/balken. Behalve de 5 meter lengtes, die laten doen door woodmizer. Na een jaar drogen heb ik nu perfect timmerhout voor buitenmeubelen. En als het nog iets meer droogt ook voor binnen.
Heb je snel een (droog) balkje nodig of heb je geen ruimte bij het huis, dan is een reguliere houthandel perfect. Maar als je de ruimte hebt, zelf laten zagen. Scheelt echt teveel. En verlies heb je niet, omdat je zelf bepaalt wat je er van gezaagd wilt hebben, en elk stukje hout kun je wel ergens voor gebruiken.
En, voor de houtdraaiers. De incourante stukken hout (Spechtengat, entring, etc.) worden door ons bij de stapel brandhout gegooid. En die gaan weg voor 40 euro per kuub. Voor houtdraaiers en knutselaars zoals ikzelf ideaal. Heb thuis ook al verschillende holle stammen liggen, stammen met spechtengaten en stammen met kankergezwellen. Nu alleen nog tijd vinden om het een keer te gaan gebruiken....
 

harrymontana

Actieve deelnemer
20 feb 2013
40
2
bolivia
nl.hardydeck.com
aangezien ik ook hele kleine blokjes hout gebruik koop ik vooral stammen die anderen laten liggen
omdat ze te kort of krom of wat dan ook zijn.
ik vind een schaal met een spechtengat, entring, kogelgat, ingegroeid prikkeldraad, ingegroeide wortel, etc
veel spannender dan rechttoe rechtaan hout
ik koop mijn hout overal en de bedoeling is dat ik het zelf ga zagen met een soort van woodmizer.

spannend of niet, de oorspronkelijk vraag hier was 'prijzen versgezaagde boomstammen', en die wordt bepaald hoeveel rechte planken zonder defecten er uit kunnen komen. Hoe meer, hoe hoger de prijs van die stam. Nu is het niet zo dat stam per stam wordt onderhandelt op de prijs, ikzelf zit op een zagerij, maar als er een lading stammen van hoofdzakelijk kromme stammen wordt geleverd (met dezelfde m3) dan wordt er dus wel een lager bedrag betaald.

de formule om m3 uit te rekenen die wij hier gebruiken is: =((dia 1a + dia 1b)/2)*((dia 2a + dia 2b)/2)*lengte*0.7854 = m3
dia1 = diameter van een kant van de stam
dia2 = diameter van de andere kant van de stam
dia 1a en dia 1b is dat je de diameter aan een kant van de stam 2 keer meet in kruis vorm
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Als je zelf bomen van een boswachter/aannemer kunt kopen en je hebt de ruimte en de tijd, dan is het absoluut goedkoper dan hout kopen via de reguliere handel. Ook als je het laat verzagen door een (mobiele) houtzagerij. Zelf heb ik een lading lariks hout kunnen kopen voor een goede prijs, 60 euro per kuub (kuub, geen sterre). Zit zelf op een harvester en kan nogal goed met de boswachter, dat scheelt dan ook wel. Heb het zelf met de alaskan mill verzaagt aan planken/balken. Behalve de 5 meter lengtes, die laten doen door woodmizer. Na een jaar drogen heb ik nu perfect timmerhout voor buitenmeubelen. En als het nog iets meer droogt ook voor binnen.
Heb je snel een (droog) balkje nodig of heb je geen ruimte bij het huis, dan is een reguliere houthandel perfect. Maar als je de ruimte hebt, zelf laten zagen. Scheelt echt teveel. En verlies heb je niet, omdat je zelf bepaalt wat je er van gezaagd wilt hebben, en elk stukje hout kun je wel ergens voor gebruiken.
En, voor de houtdraaiers. De incourante stukken hout (Spechtengat, entring, etc.) worden door ons bij de stapel brandhout gegooid. En die gaan weg voor 40 euro per kuub. Voor houtdraaiers en knutselaars zoals ikzelf ideaal. Heb thuis ook al verschillende holle stammen liggen, stammen met spechtengaten en stammen met kankergezwellen. Nu alleen nog tijd vinden om het een keer te gaan gebruiken....

Dat klinkt als een leuke forumbijeenkomst en lekker winkelen bij Roeliepoelie.

jaap
 

harrymontana

Actieve deelnemer
20 feb 2013
40
2
bolivia
nl.hardydeck.com
prijzen van boomstammen in zijn algemeenheid bestaan niet, je moet kijken naar de kwaliteit van de boom (scheuren, insecten gaatjes etc) en daarnaast is het een rechte stam of is hij helemaal krom, hoe meer lange rechte planken er uit gehaald kunnen worden, des te duurder de stam. Dit geldt denk ik voor elke houtsoort.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.