Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 28
    Senior Member
    Ingeschreven
    Jul 2012

Holle flanken bij handschaven

Heb nog niet zo lang een handschaaf in mijn bezit. Voordien enkel met de vlakbank gewerkt & schuurmachine als nabewerking... Doel is om de schuurmachine deels te vervangen door een zoetschaaf. Nu stelt zich het volgende probleem: heb recent een paar paneeldeurtjes gemaakt. Paneeltjes zijn +- 55 cm lang, samengesteld uit twee plankjes van +- 11mm dik & 17 cm breed. Grenen plankjes die al jaren in de kelder liggen. De plankjes komen recht van de vlakbank, en wanneer ik de kanten een paar keer nastrijk met de handschaaf ontstaat er steevast een (kleine) holte over de lengte van de plank. Wanneer ik dikkere plankjes (de stijlen en regels van de paneeldeurtjes, +- 25mm dik, lengtes van 50-60cm) na de vlak-vandiktebank nastrijk met de handschaaf ontstaat dit probleem minder / niet. Kan iemand me vertellen wat ik mogelijk verkeerd doe?
    De gebruikte schaaf is een Lie-Nielsen N° 4 1/2. Het probleem zal wellicht eerder aan mij dan aan de schaaf liggen...

Hoe span je de plankjes op om ze te schaven?
    Fred*

@brt,

Volgens mij ontstaat dit door te lichte druk op de schaaf bij aanzet en afzet, normaal zie ik bij mijn cursisten het omgekeerde namelijk bol schaven, te grote/verkeerde druk bij aanzet en afzet.
    Probeer over het hele schaaf oppervlak de zelfde druk op de schaaf te geven dit vergt enige oefening en niet te krampachtig dan gaat het vast lukken. Succes!!!

Roeland

Met een holte over de lengte van de plank, bedoel je daarmee, in het midden dunner?

Kan het zijn dat als je zijwaarts klemt je te hard klemt met dunnere panelen, waardoor ze iets bol in de klem staan?

Heb je foto's?

Senior Member
    Ingeschreven
    Jul 2012
    Ik heb nog geen fatsoenlijke werkbank voor handwerk, wel een MFT van festool en wat schraven... Mijn geïmproviseerde werkbank bestaat uit een balk van 230 x 70 mm, 2,40m lang op 2 schraven en aan 1 uiteinde met een paar forse lijmklemmen bevestigt aan een muur. De plankjes heb ik met 2 lijmklemmen tegen de zijkant van deze balk bevestigd. Het probleem deed zich enkel voor bij het schaven van de zijkantjes die 11mm breed zijn. Foto's heb ik niet genomen, en de plankjes zijn inmiddels verlijmt tot panelen, want het werk moest verder gaan... Waar ik dacht meer precisie te halen d.m.v. een handschaaf is dat een beetje mislukt: ik heb de randen maar even opnieuw over de vlakbank geduwd en dan met stevige klemmen tot panelen verlijmt...
    Ik denk zo op het eerste zicht dat de oplossing zit in wat Roeland aanbracht: onervaren gebruiker inzake de handschaaf, een vrij zware schaaf, moeite om deze mooi recht op de randjes van 11mm te houden, bijgevolg niet echt een gelijkmatige verdeling van de druk op de schaaf. Oefenen zeker... Ga het binnenkort zeker opnieuw proberen.

In elk geval allen bedankt voor de reacties!!

Zal er in het vervolg ook aan denken om een foto te nemen of filmpje te maken, teneinde mijn vraagstelling te verduidelijken.

En de zool van je schaaf is vlak?

jaap

Ik leg de schaaf zijdelings op de werkbank - schaafbalk en klem het werkstuk op een tussenstuk, het heeft dan iets van een futselplank. Recht schaven met zijwieltjes, ik neem daar uiteraard geen foto's van

Maar gaat het nu om de vlakke kant van het paneel, of de zijkant?
    Zoals ik het nu lees heb je het over de zijkant? Ik begrijp denk ik de vraag weer eens verkeerd.

Foto

Als het over de zijkanten van je paneel gaat, gebeurt dit ook als je de panelen klemt in de bankschroef of als je hem met lijmtangen klemt?
    Heb je een andere schaaf die bv iets langer is? Gebeurt het daar dan ook mee?
    Wat Roeland zegt herken ik beter, rond schaven ipv hol. Of wat veel beginnende schavers doen, aflopend schaven, aan de voorzijde minder afnemen dan vooraan.

Maak je wel volledige schaaf streken, en niet bv ook nog even in het midden schaven?
    En schaaf je van voor achter naar voor? En niet bv in het midden beginnen en dan steeds verder naar achteren?

Ik bedoel klemmen zo als onderstaand, (foto gejat via google)

DSC01115.jpg
    Laatst gewijzigd door Zweihaak; 29-04-13 om 22:07.

He mooie foto!

Met een schaaf kan je eigenlijk iets niet vlak maken. Als hij een vlakke zool heeft steekt de beitel er en stukje onder uit. Dus daar maak je allen maar hollingen mee. Dat beginners dan toch meestal een plank bol schaven, wijst aan dat er meer bij komt kijken. Wat de gebruiker doet is veel belangrijker.

Als je de zijkant van een plank vlak wilt krijgen is er een goede truc. Neem een schaaf die bij de lengte van de plank past, je zult dus bij een beetje plank al gauw een rijschaaf pakken. Begin dan in het midden een korte lengte te schaven tot de schaaf niet meer pakt. Breidt dat holle stuk naar beide zijden uit tot je een stuk schaaft dat een paar cm van beide uiteinden verwijdert is. Nu ga je de hele lengte schaven. Door de holte zal de schaafbeitel in het midden niet "pakken". Ga zo door totdat je een schaafkrul van voor tot achter hebt gemaakt. Dan stop je, en je plankje zal nu heel aardig recht zijn. Ga je langer door dan maak je hem waarschijnlijk bol.

Trouwens als je planken langs de zijkant gaat verlijmen is een lichte holte wel gewenst, in elk geval beter dan een bolling!

Reischaaf, is afgeleid van rei lat.
    Op een RIJschaaf zou je dus kunnen rijden! Is mij nog nooit gelukt.
    Foei.

Forum Rechten