Paring chisel

ViTu

Actieve deelnemer
13 dec 2011
134
0
Hallo,

Ik kom er zo niet achter, weet iemand wat de Nederlandse naam is voor een paring chisel?

Heb er laatst eentje gekocht en ben wel benieuwd hoe dat gereedschap hier heet en of het hier ook van oudsher wordt gebruikt.

Bedankt!
 

bri

Actieve deelnemer
17 nov 2009
301
4
Hallo Vitu, is het niet gewoon "steekbeitel"? Groet, bri
 

ViTu

Actieve deelnemer
13 dec 2011
134
0
Ik geloof dat een paring chisel echt een andere beitel is, deze is veel langer en heeft een beitelhoek van rond de 20 graden.

Zijn dit de juiste vertalingen?:
Firmer chisel - steekbeitel
Mortise chisel - hakbeitel (schietbeitel)
Paring chisel - ???

Op de site van ducotools noemen ze een paring chisel vaak een meubelmakersbeitel maar dat is de enige site die ik kan vinden die die term gebruikt.
 

bri

Actieve deelnemer
17 nov 2009
301
4
Er is een discussie van mede-forummer "woodworker" over paring beitels, had je die al gezien...? Gr, bri
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Deze werden vooral gebruikt in de UK door meubelmakers die stoelen en kasten maakten, om diepe pen gaten na te steken, na het uithakken daarvan.
Is me ooit eens verteld door een oude Engelse meubelmaker.
In Nederland deed men de diepe gaten meestal met een booromslag, of later met een langgatboor.

Wim heeft gelijk dat deze extreem lange steekbeitels van 20 - 30 cm hier niet gebruikelijk waren. Nooitgedagt speelde hier idd er op in om langere stekbeitels van 16 cm te maken. De meeste steekbeitels hebben of hadden een blad van 9 - 12 cm.
Typisch Engels gereedschap, maar vind ze wel erg mooi.
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Ik heb toevallig vorige week een 25mm Narex paring chisel gekocht. Ik vind hem ook erg handig om borsten af te steken (van pennen, mind you) omdat hij voor mij precies lang genoeg is om m'n rechterhand bij m'n schouder te plaatsen. Door iets gewicht te geven kan je dan heel gecontroleerd steken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.