Ra ra, wat is dit???

tuoh

Oud hout
Bijgaand een plaatje van een mysterieus item, hoop ik toch, anders gaat dit topic geen lang leven beschoren zijn;)
Dus haal de vakboeken maar boven, vermoedelijk is het in sommige oude uitgaven nog wel te vinden.


Mvg,

André


CIMG2963.jpg
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
iets dergelijks gezien in het verre oosten van Rusland, waar het werd gebruikt om bij het bouwen van blokhutten grofweg aan te tekenen waar gezaagd cq gehakt moest worden. Houtskool tussen twee delen vliertak, met een ijzerdraadje om het bij elkaar te houden.

Maar 't zal wel niet, ligt te veel voor de hand en 't is geen vlier wat ik zie op de foto.

Die Russen waren trouwens meesters in het gebruik van dissels en bijlen. Die zetten een blokhut neer in olympische tijden, erg mooi om mee te maken!
 

ed bever

Actieve deelnemer
14 aug 2012
188
0
bakel
Is het een neut ? Een neut wordt ,werd gebruikt om de kozijnen op een hard stenen dorpel te bevestingen , men boorde een gat in de onderdorpel en in het kozijn recht boven elkaar en liet hier vloeibaar lood in lopen op deze manier werd het kozijn aan de hardstenen onderdorpel gezet.

Groetjes Marc.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Makkie !!! Het is een houten staak om vampiers mee te doden...helaas is de houder gebroken....:cool: Nee...ik heb echt geen idee...
 

tuoh

Oud hout
Een hint misschien, het mysterieuze ding bestaat uit twee delen, maar samen vormen ze een eenheid. De totale lengte kan variëren ven een paar cm tot twintig cm en meer. Bovenstaande onderdelen zijn vervaardigd uit twee verschillende houtsoorten, Eik en Grenen.


Mvg,


André
 
Laatst bewerkt:

bri

Actieve deelnemer
17 nov 2009
301
1
Bijgaand een plaatje van een mysterieus item, hoop ik toch, anders gaat dit topic geen lang leven beschoren zijn;)
Dus haal de vakboeken maar boven, vermoedelijk is het in sommige oude uitgaven nog wel te vinden.


Mvg,

André


Bekijk bijlage 5800

Hallo André, ik denk dat het een DEUTEL is, een hardhouten spie die in een houten scheepsnagel werd geslagen om de houdkracht te vergroten (het zgn. Deutelen).

Het zachthouten kokertje had de scheepstimmerman om zichzelf niet aan het puntige ding te bezeren, althans dat is het enige dat erbij kan bedenken....

Als ik het goed heb, wat voor prijs heb ik dan gewonnen...?;)

Groet, Bri
 

bri

Actieve deelnemer
17 nov 2009
301
1
André, een aanvulling: het grenen deel, dat in tweeën uiteen is gevallen IS natuurlijk de houten nagel, waar de deutel in heeft gezeten. Wat je laat zien is misschien afkomstig uit een oud scheepswrak...?

Groet, bri
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.