Kolomboor

Marc

Nieuw lid
25 jan 2009
22
0
Hallo,

Ik wil een kolomboor kopen en overweeg de volgende 4 merken;
Quantum
Optimum
Jet
Huvema

Kan iemand mij een van die merken aanbevelen cq afraden?
Of is er een beter ander merk/alternatief?

Ik wil in planken en balkjes exact verticale gaten kunnen boren.
 

Geertg

Actieve deelnemer
5 okt 2008
285
0
Lembeke
Quantum is ook bekend,iets duurder dan Contimac . Maar ik denk dat de Jet voor houtbewerking ook wel zal volstaan indien je niet het goedkoopste model neemt. De rest ken ik niet.
Het hangt er ook maar van af hoe diep en groot je wil boren. Ik heb nu een pruts kolomboor van Ferm staan en dat "voldoet" voor kleine diameters.
Dus hoe diep en hoe groot?

Mvg,

Geert
 

tjalling

Actieve deelnemer
9 jul 2009
57
0
De beste kolomboren die ik ken komen van Flott.
Deze zijn weliswaar duurder dan de genoemde merken maar dan heb je ook wat.
Overigens kun je een Flott ook met een gerust hart tweedehands kopen.
Zelfs de "vooroorlogse" exemplaren werken vaak nog beter dan de over het algemeen chinese of taiwannese spul van de goedkopere aanbieders.

Grt Tjalling Mulder
 

Marc

Nieuw lid
25 jan 2009
22
0
Ik wil :

in balkjes tot 60 mm dikte met max 10mm houtboor kunnen boren.

in grenen panelen tot 28 mm dikte met speedboren tot 30 mm kunnen boren.

met een gaten boor met alle beschikbare diameterers (tot 50 mm) in panelen tot 28 mm dikte kunnen boren.
 

Patrick

Nieuw lid
13 dec 2008
4
0
Hallo Marc,

Zelf heb ik al weer enkele jaren een Huvema (T16-Profi). Ik ben daar erg tevreden mee.De grote werktafel is handig (en stabiel).

Na ongeveer twee jaar ging er iets kapot in de motor. Waarschijnlijk een los/grbroken contact in de motor. Na een email aan Huvema (wat een nieuwe motor zou kosten) werd ik gevraagd of het een 230 of 400V machine was. Na mijn antwoord daarop werd er zonder verdere vragen kostenloos een nieuwe motor gestuurd. Dat noem ik wel service!

Verder heb ik geen enkele problemen met de machine.

Naast de Huvema ken ik de Quantum. Lijkt me ook een prima machine, vergelijkbaar met de Huvema. Huvema kan wel wat dieper boren (85mm) dat was voor mij destijds 1 van de redenen.

Succes,
Groeten,
Patrick
 

Marc

Nieuw lid
25 jan 2009
22
0
Hoi Patrick,

Van de Huvema had ik de HU 16T Populair op mijn lijstje staan. De profi heeft een aanzienlijk zwaardere motor (,75 Kw tov van ,375 Kw voor de Popular) en weegt dus ook weer veel meer.
Heeft dat extra vermogen veel nut? Tevens zie ik nu op de huvema site dat de profi maar 70 mm diep kan terwijl voor de popular 80 mm opgegeven wordt. Raar he?
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Is het enige verschil het vermogen?? Of is er ook een verschil in motortype, b.v. een duurdere inductiemotor die langer meegaat en meer aanloopkoppel kan produceren? Ook zit er misschien verschil in type en grootte van de boorspindel, boorkop, lagering etc. Een goed gebouwde machiene heeft een rustige stabiele loop; dat helpt enorm ook netjes te kunnen boren, of b.v. met een echt goede machine hem te gebruiken als een frees, in combi met een x-y tafeltje voor precisie werk. In de metaal zie je dit nog wel eens.

jaap
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.