twee schalen

jordiij

Actieve deelnemer
13 jan 2012
237
0
Leusden
hallo.

via het marktplaats heb ik wat shaal blanks gekregen en daar van heb ik er twee af gedraaid.

de eerste is afgewerkt met danisch oil en de tweede met wood wax 22. er zitten nof een paar open stukjes inaar ik vond ze mooi.

image.jpg

image.jpg
 
Laatst bewerkt:

Fred*

Actieve deelnemer
3 apr 2008
95
5
woodarts4u.com
Mooie strakke vorm en mooi hout. Het stuk er uit op de bovenste foto vind ik helemaal geen bezwaar, het staat juist mooi!

Een kleine aanmerking, los van de artistieke kant: iets langer doorgaan met schuren en de sporen van het draaien zijn er uit.
Schuur je met de hand, of met een schuurschijfje op een machine?
 

jordiij

Actieve deelnemer
13 jan 2012
237
0
Leusden
Ik schuur met de hand. Is met de machine beter?

Dat stuk vind ik ook wel mooi alleen met de kleine gaatjes bedoel ik meer sporen van het draaien waar de structuur van het hout erg open was en heel Ruw maar dat is al bijna weg.

Als met een machine beter is wat heb ik dan nodig z'n rond schijfje? Zo ja moet ik die dan de zelfde richting als de draaibank laten draaien of juist de tegengestelde richting dat het sneller gaat?
 
schaaltjes zien er goed uit
wat zijn de afmetingen en hoe heb je de voetjes gedaan?

let wel op met het schuren met een boormachine:gebruik een oude machine,de koolborstels en andere onderdelen kunnen snel slijten omdat je meestal niet recht maar langs de zijkanten druk zet
 

Fred*

Actieve deelnemer
3 apr 2008
95
5
woodarts4u.com
Als je met een machine schuurt, dan schuur je gemakkelijker meer weg en je krijgt minder snel sporen van het schuurpapier in het hout. Vooral bij concave vormen wil het schuurpaier gemakkelijk een vouw of kreukel vertonen, daar wordt dan meer geschuurd dan er naast.
Er bestaan passieve roterende schuurhulpjes zoals deze:http://www.baptist.nl/houtbewerkers/houtdraaien/hulpmiddelen-bij-het-houtdraaien/sorby-sandmaster-met-10-schuurschijven, maar je kan ook een schuurpad als deze: http://www.leevalley.com/US/Wood/page.aspx?p=49254&cat=1,42500 in b.v. een accuboor zetten. Als je het schuurschijfje dwars op de draairichting laat draaien werkt het meestal het beste. Advies: gebruik een reeks korrelgroftes en schuur net zo lang met een fijnere korrel tot de krassen van de vorige helemaal weggeschuurd zijn, ga dan weer een korrel fijner. Zo krijg je het mooiste resultaat met zo min mogelijk inspanning.Hier nog een paar foto's en filmpjes: http://aroundthewoods.com/bowlsanding.html

Gebruik je wel een goed stofmasker om je longen te beschermen?
 

jordiij

Actieve deelnemer
13 jan 2012
237
0
Leusden
De afmetingen heb ik nu niet ben me rolmaat ff kwijt.

De voetjes heb ik eerst me stuk hout tussen de centers gedaan op dan een gat er in ge draaid en in gespannen met me klauwplaat. Dan uitgehold en dan als die droog is een face plate op me draaibank gedaan daar van dat rubber op (wat je ook in je koelkast kan leggen tegen glijden) en dan me tegen center in het gat waar me klauwplaat weer in gaat later en dan de buitenkant mooi maken en lakken em dan weer in spannen en dan uit hollen. Misschien veel info en snap je er niks van zeg het dan ff dan maak ik wat foto's.

Een stofmasker heb ik nog niet, ik draag nu met het schuren een stofkapje z'n ding van de action image.jpg en bij het hele draaien draag ik altijd een gelaatsmasker. Is z'n kapje ook goed of moet je eigenlijk een echt stofmasker hebben? Zo iets met van die filters zeg maar?
Heeft iemand daar dan een link van want als ik op stof masker zoek vind ik heel veel verschillende.

Gr. Jordi
 
Laatst bewerkt:

katma

Actieve deelnemer
18 feb 2013
477
0
Deventer
houtdraaiwerken.nl
Hoi Jordi,

Mooie schalen om te zien.
Wat betreft je vraag over het stofkapje..... De stofkapjes van de action voldoen niet voor het gebruik bij het schuren van hardhout. Dit zijn namelijk FFP1 maskers en hier gaat het stof van hardhout nog door heen. Voor het schuren van hardhoud heb je een FFP3 stofmasker nodig.

Gr Marco
 

jordiij

Actieve deelnemer
13 jan 2012
237
0
Leusden
Sorry dat ik niet meer gereageerd heb maar heb momenteel ff geen camera.

De onderkant ziet er uit zo als hoe die er uit ziet op de foto hier onder. Foto is van rickkoorman(Ik hoop niet dat je het erg vind dat ik je foto gebruik Rick)
image.jpg

Ik wil nog wel een leer z'n ding kopen dat je hem op deze manier kan inspannen in en klauwplaat en dan kan draaien aan de onderkant maar hoe het nu gaat kan het ook vind ik dus daar kijk ik later nog een keer voor.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.